آمریکا و اسرائیل جهان را به پرتگاه جنگ هسته‌ای سوق می‌دهند

در پی حملات اسرائیل به لبنان، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از احتمال «وقوع یک جنگ تمام‌عیار در غرب آسیا» خبر داد. هم‌زمان، آمریکا بستۀ جدید ۳۷۵ میلیون دلاری کمک نظامی خود را به اوکراین فرستاد و بایدن تخصیص ۵/۵ میلیارد دلار باقیمانده به کی‌یف را از بودجۀ مصوب کنگره تصویب کرد. آمریکا همچنین با ادامۀ حمایت‌های همه‌جانبۀ خود از اسرائیل در قتل‌عام مردم فلسطین و لبنان، به همۀ موازین بین‌المللی بی‌اعتنا ماند.

هفتۀ گذشته رژیم اسرائیل پس از ناکام ماندن در غلبه بر حماس و مقاومت مردم فلسطین، کشتار خیابانی در لبنان به راه انداخت. این جنایت بی‌سابقه، چه از طریق انفجار پیام‌رسان‌ها و بیسیم‌ها در دست مردم غیرنظامی و چه از راه بمباران بی‌وقفۀ جنوب لبنان، طی تنها در دو روز بالغ بر ۵۵۰ کشته و ۵ هزار مجروح از مردم کوچه و بازار به‌جا گذاشت. از جملۀ این قربانیان، ده‌ها کودک و نوجوان بودند. اسرائیل به‌بهانۀ نابودی پایگاه‌های حزب‌الله در ضاحیه، در مدت ۴۰ دقیقه ۵۰ بار مناطق مسکونی روستاهای جنوب لبنان را با بمب‌های سنگرشکن هدف قرار داد. در این حملات هوایی سنگین، چند فرمانده برجستۀ نظامی حزب‌الله و صدها سکنۀ غیرنظامی آن روستاها جان باختند. بنا به اظهارات سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در این حملات اسرائیل همۀ خطوط قرمز را زیرپا گذاشت و سنگین‌‌‌ترین ضربات را به حزب‌الله لبنان وارد کرد. با این حال، اسرائیل در پیشبرد «عملیات پیکان‌های شمال» خود در تغییر توازن قدرت در شمال جهت عقب‌راندن نیروی مقاومت و بازگرداندن بیش از ۹۰ هزار نفر از شهرک‌نشینان اسرائیلی به شهرک‌های خود، ناموفق ماند.

از سوی دیگر، بر اثر حملات گستردۀ موشکی حزب‌الله لبنان به عمق خاک اسرائیل، اقدامات بی‌وقفۀ انصارالله یمن علیه مراسلات لجستیکی اسرائیل و ضربه به منافع اقتصادی آن، و حملات پهبادی و راکتی شبه‌نظامیان عراقی به اسرائیل، بر بحران سیاسی و اقتصادی اسرائیل افزوده شده است. صدمات اقتصادی جدی به برخی تولید‌کنندگان ادوات الکترونیکی در غرب و تایوان پس از انفجار پیام رسان‌ها و بیسیم‌ها در لبنان توسط اسرائیل نیز نارضایتی این سرمایه‌داران و دولت‌های متبوع آنها را برانگیخته است.

همچنین، جنایات بی‌حد اسرائیل در غزه و لبنان، و بی‌اعتنایی دولت نتانیاهو به تلاش‌های بین‌المللی جهت پایان دادن به این نسل‌کشی، باعث اعتراض آنتونید گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز شده است . گوترش، در آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با اظهار نگرانی از روندهای جاری در غرب آسیا، صراحتاً اعلام کرد که «جنگ غزه کابوسی بی‌انتها شده است. باید نسبت به این شدت گرفتن تنش‌ها نگران باشیم.»

تازه‌‌‌ترین اقدام از سوی برخی دولت‌ها جهت برقراری آتش‌بس، صدور بیانیۀ مشترکی از سوی آمریکا، اتحادیۀ اروپا، امارات، عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورها است، که طی آن خواستار آتش‌بس ۲۱ روزه در مرز اسرائیل و لبنان شده‌اند. اما دفتر نتانیاهو گزارش‌های منتشره دربارۀ مذاکرات آتش‌بس با حزب‌الله لبنان را تکذیب کرده است.

با توجه به اقدامات جنون‌آمیز رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین و لبنان خطر گسترش جنگ در منطقه و حتی توسل به اقدامات غیرمترقبه‌ از سوی اسرائیل، نظیر توسل به سلاح هسته‌ای وجود دارد. این برای اسرائیل، که از پشتیبانی تمام‌عیار آمریکا برخوردار بوده است و همچنان خواهد بود، یک روند مرگ و زندگی است. در صورت وقوع چنین فاجعه‌ای از طرف دو دولت تمامیت‌خواه و جنگ افروز اسرائیل و آمریکا ، نه‌تنها غرب آسیا که کل جهان در پرتگاه فاجعۀ هسته‌ای قرار خواهد گرفت.

در این اوضاع خطرناک، قوۀ عاقلۀ جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم فشارهای وارده از سوی برخی نیروها در جهت خونخواهی از ترور اسماعیل هنیه و ورود مستقیم به جنگ علیه اسرائیل در کمک به حزب الله لبنان، ضمن حفظ رویکرد همیشگی خود در دفاع از مبارزات محور مقاومت، سیاست صبر و انتظار در پیش گرفته است. اما مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در ایام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشته است که «با شرق و غرب تعامل خواهیم کرد». او همچنین طی نشست‌هایی با برخی خبرنگاران در حاشیۀ جلسات این مجمع، از خلع‌سلاح ایران به شرط خلع سلاح اسرائیل سخن گفته است.

همراه با این، بخش بزرگی از سیاسیون و روشنفکران ایران نیز، به بهانۀ مخالفت با حکومت داخلی، در برابر احتمال جنگ فراگیر و فاجعۀ هسته‌ای توسط اسرائیل و آمریکا سکوت اختیار کرده‌اند. اما به‌رغم این رویکردهای غیرمسؤولانه‌ٔ تعامل‌گران وطنی و سینه‌چاکان دموکراسی غرب در درون و بیرون مرزهای ایران، شانس پیروزی در این جنگ نابرابر نه با تجاوزگران اسرائیلی و آمریکایی، که از آن مردمی خواهد بود که برای ۷۵ سال در برابر اشغال سرزمین خود مقاومت کرده‌اند و امروز نیز رژیم سراسر نظامی و امنیتی اسرائیل را در برابر یک چالش مرگ و زندگی قرار داده‌اند. بی‌اعتباری روزافزون آمریکا و اسرائیل، این مدعیان دروغین «دموکراسی و حقوق بشر» و متحدان غربی و عربی آن‌ها در پیشگاه مردم جهان، شعله‌های جنبش «آزادی برای فلسطین» را در سراسر دنیا فروزان‌تر از هر زمان کرده و پیروزی رزم فلسطینیان را در این نبرد سرنوشت‌ساز تضمین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *