اتحادیه اروپا، چین و روسیه با وجود تهدیدات آمریکا با ایران تجارت می‌کنند

شرکت‌های دایملر، زیمنس و ایرباس را خسارت چندین میلیونی به‌خاطر نقض قرارداد با ایران تهدید می‌کند. این قرادادها به‌علت تحریم‌های آمریکا فسخ شده است.

 

فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا برای سیاست خارجی و امور امنیتی اعلام کرد که فرانسه، بریتانیا و آلمان مکانیزم مالی ویژه‌ای را برای حمایت از اشخاص حقوقی اروپایی به‌وجود می آورند که موجب معامله قانونی مشترک با ایران در شرایط تحریم‌های آمریکا خواهد شد. موگرینی گفت که «این بدان معنی است که در اتحادیه اروپا سازمانی برای انجام معاملات قانونی با ایران که اجازه تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران را مطابق با قوانین اروپایی دهد و آماده همکاری با سایر شرکا باشند تشکیل خواهد داد».

تحریم‌های آمریکا در وحله نخست علیه بخش نفتی اقتصاد ایران معطوف شده‌اند که ۷۰ درصد بودجه کشور را تأمین می‌کند. واشنگتن قصد دارد آن کسانی را که با تهران از طریق دور زدن تحریم‌ها معامله کنند، از دسترسی به سیستم مالی دلار محروم کند. شرکت‌های آلمانی دایملر و زیمنس، کنسرن فرانسوی ایرباس از خسارت‌های بالقوه چندین میلیونی به‌خاطر لغو قراردادها با شرکای ایرانی به‌علت تحریم های آمریکا صحبت می کنند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا مارک پومپئو خوش‌بینانه اعلام می‌کند که تحریم‌ها باعث شدند که بسیاری از شرکت‌های اروپایی از بازار ایران خارج شوند. رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، برایان هوک این امر را شاهدی از پشتیبانی اروپایی‌ها از سیاست واشنگتن در برابر ایران نامید، اما این درست نیست. اروپایی‌ها قصد ادامه تجارت با ایران را دارند، تنها نه به دلار بلکه به یورو. پیشتر چین با ایران درباره پرداخت بهای خرید نفت به یوان موافقت کرد، که ایران بعداً برای واردات کالاهای چینی پرداخت خواهد کرد. پرداخت‌ها از طریق بانک‌های روسیه انجام خواهد گرفت. پکن سالانه به میزان ۳۰‌میلیارد دلار از ایران نفت خریداری می‌کند. پرداخت به یوان امکان جاری شدن ارز به بودجه ایران را حفظ می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *