اعلامیهٔ پکن گامی کلیدی برای حل مسألهٔ فلسطین است

محمود العلول، از فتح، وانگ یی، وزیر امور خارجهٔ چین، و موسی ابو مرزوق، از حماس، در ۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴ در مراسمی در مهمانسرای دولتی دیایوتای در پکن شرکت می‌کنند.

نویسنده: کائو شیائولین، سفیر چین در قطر ــ

وحدت فلسطین کلید تحقق کشور فلسطین است و چین متعهد به تسهیل آن است.

وحدت فلسطین کلید تحقق کشور فلسطین است و چین متعهد به تسهیل آن است. مسألهٔ فلسطین هستهٔ اصلی مسألهٔ خاورمیانه است. در طول سال های گذشته، چین پیشنهاداتی را ارائه کرده و با خرد راه حل‌های چین برای رسیدگی به مسألهٔ فلسطین اقدام کرده است.

به‌دعوت چین، نمایندگان ارشد ۱۴ جناح فلسطینی در ماه ژوئیه در پکن وارد گفتگو شدند و اعلامیهٔ پکن را در مورد پایان دادن به تفرقه و تقویت وحدت ملی فلسطین امضا کردند. گفت‌وگوی پکن فراگیرترین و عمیق‌ترین مذاکرات آشتی از میان ۱۴ جناح سیاسی تا به‌امروز بود.

اجماع مهم مذاکرات پکن دستیابی به آشتی و وحدت بین ۱۴ جناح است. نتیجهٔ اصلی تأیید سازمان آزادیبخش فلسطین (PLO) به‌عنوان تنها نمایندهٔ مشروع همهٔ مردم فلسطین است.

بزرگترین نکتهٔ برجسته توافق بر سر ایجاد یک دولت موقت آشتی ملی با تمرکز بر بازسازی غزه پس از جنگ است. قوی‌ترین درخواست برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطین مطابق با قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد است.

موسی ابومرزوق، رئیس هیأت حماس، در گفت‌وگوی پکن، آمادگی حماس را برای اجرای اعلامیهٔ پکن، تقویت وحدت بین جناح‌ها و پیشبرد روند آشتی برای دستیابی به وحدت ملی فلسطینی‌ها اعلام کرد.

محمود العلول، معاون فرمانده جنبش فتح، گفت که چین یک چراغ است و تلاش‌های آن برای ترویج آشتی بین جناح‌های فلسطینی در صحنهٔ بین‌المللی نادر است.

سون کوپمانز (Koopmans Sven)، نمایندهٔ ویژهٔ اتحادیه اروپا برای روند صلح خاورمیانه، تأکید کرد که این یک دستاورد قابل‌توجه است و نقش مثبت و سازندهٔ چین را در روند صلح خاورمیانه به‌طور کامل نشان می‌دهد.
کلید روند آشتی فلسطین، تقویت اعتماد، حفظ مسیر درست، و پیشرفت تدریجی است. تنها با تلاش‌های مستمر برای ایجاد اجماع و عملی کردن آن روند آشتی می‌تواند پیشرفت‌های اساسی و وحدت بیشتری را به‌همراه داشته باشد. در مسیر آشتی، چین مسیر و مقصد مشترکی با کشورهای عربی و اسلامی دارد.

در حال حاضر، درگیری غزه در حال طولانی شدن است و سرریزهای آن همچنان در حال گسترش است، زیرا درگیری‌های منطقه‌ای متعدد به هم مرتبط هستند. چین برای کمک به خروج از درگیری و مخمصهٔ کنونی، یک ابتکار سه مرحله‌ای را پیشنهاد می‌کند.

اولین گام، دستیابی به یک آتش‌بس جامع و پایدار در نوار غزه در اسرع وقت، و اطمینان از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و نجات در آنجا است. جامعهٔ بین‌المللی باید اشتراک مساعی بیشتری برای پایان دادن به خصومت‌ها و برقراری آتش‌بس ایفا کند.

گام دوم، تلاش‌های مشترک برای ادارهٔ غزه پس از درگیری تحت اصل «فلسطین توسط فلسطینی‌ها» است. غزه غیرقابل تفکیک و بخش جدایی‌ناپذیر از فلسطین است. از سرگیری بازسازی پس از جنگ در اسرع وقت یک اولویت فوری است. جامعهٔ بین‌المللی باید از جناح‌های فلسطینی در ایجاد یک دولت موقت اجماع ملی و تحقق مدیریت مؤثر غزه و کرانهٔ باختری حمایت کند.

گام سوم، کمک به فلسطین برای تبدیل شدن به یک کشور کامل در سازمان ملل و اجرای راه‌حل دو کشوری است. حمایت از برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح گسترده‌تر، معتبرتر و مؤثرتر برای تدوین یک جدول زمانی و نقشهٔ راه برای راه حل دو کشوری مهم است.

این ابتکار سه مرحله‌ای یک طرح دقیق و عملی برای حل مسالمت آمیز مسألهٔ فلسطین ارائه می‌دهد که به ایجاد اجماع در میان همهٔ ذینفعان کمک می‌کند و مسألهٔ فلسطین را به مسیر درست راه‌حل سیاسی هدایت می‌کند.

چین و بسیاری از کشورهای خاورمیانه با خاطرات مشابهی از ویرانی های ایجاد شده توسط امپریالیسم و استعمار پیوند خورده‌اند و به‌دنبال رهایی ملی، استقلال و اتکا به خود هستند.

چین هرگز درگیر رویارویی ژئوپلیتیکی یا جست‌وجوی نیروهای نیابتی در خاورمیانه نبوده است، و قصد ندارد حوزه‌های نفوذ خود را برای پرکردن به‌اصطلاح خلأ قدرت در منطقه ترسیم کند.

چین هیچ منافع خودخواهانه‌ای در مسألهٔ فلسطین ندارد. این کشور از اولین کشورهایی بود که سازمان آزادیبخش فلسطین و دولت فلسطین را به‌رسمیت شناخت و در تمام مدت قاطعانه از مردم فلسطین در بازگرداندن حقوق ملی مشروع خود حمایت کرده است.

هیچ راه‌حل ساده‌ای برای مسألهٔ فلسطین وجود ندارد و صلح یک شبه به‌دست نمی‌آید. آشتی درون فلسطینی‌ها امید و آینده‌ای را برای مردم فلسطین به ارمغان خواهد آورد. این یک گام مهم در جهت حل مسألهٔ فلسطین و دستیابی به ثبات در خاورمیانه است.

چین قاطعانه از مردم فلسطین در بازگرداندن حقوق ملی مشروع خود حمایت می‌کند، و از مردم کشورهای خاورمیانه در نگه‌داشتن آینده‌شان در دستان خود حمایت می‌کند. چین مشتاقانه منتظر روزی است که جناح‌های فلسطینی به آشتی داخلی دست یابند و بر این اساس، وحدت ملی و دولت مستقل را در اسرع وقت تحقق بخشند.

چین به کار بی‌وقفه برای این منظور ادامه خواهد داد و سهم بیشتری در ارتقای صلح و رفاه در منطقه خواهد داشت.

دیدگاه های بیان شده در این مقاله متعلق به نویسنده است و لزوما منعکس کننده موضع سردبیری الجزیره نیست.

منبع: وب‌سایت الجزیره، ۲۹ آگوست ۲۰۲۴
https://www.aljazeera.com/opinions/2024/8/29/the-beijing-declaration-is-a-key-step-to-resolve-the-palestinian-question

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *