کارشناسان: دیپلماسی شکست خوردهٔ ایالات متحده امکان کشتار در خاورمیانه را فراهم می‌کند

روز چهارشنبه در شورای امنیت سازمان ملل، در حالی که سخنرانان دربارهٔ وضعیت انسانی در نوار غزه و تشدید تنش‌ها در کرانهٔ باختری بحث و گفت‌وگو می‌کردند، درخواست‌های فزاینده‌ای برای آتش‌بس فوری بین اسرائیل و حماس پس از کشتار شش گروگانی که در غزه نگه‌داشته می‌شدند، مطرح شد.



تحلیل‌گران چینی گفتند که امید به صلح هنوز شکننده است، زیرا دیپلماسی شکست خوردهٔ ایالات متحده، که نقش شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف کرده ، کشتار در خاورمیانه را ممکن ساخته است.



سفیر گنگ شوانگ، معاون نمایندهٔ دائم چین در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله مسأله فلسطین گفت: «هفتهٔ آینده یازدهمین ماه از درگیری در غزه خواهد بود. علی‌رغم تلاش‌های مکرر جهانی و درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای آتش‌بس و پایان دادن به خصومت‌ها، هنوز هیچ نشانه‌ای از آرامش و یا کاهش تنش وجود ندارد.» 



گنگ گفت: «این جنگ مدت زمان زیادی است که ادامه دارد. مذاکرات آتش‌بس مدت‌ها است که به تعویق افتاده و در این مدت رنج مردم ادامه یافته است. اکنون دیگر زمان پایان دادن به همهٔ اینها فرا رسیده است.»



نمایندهٔ اسلوونی در سازمان ملل، که در ماه سپتامبر ریاست شورا را برعهده دارد، در روز سه شنبه گفت: رویترز گزارش داد که صبر اعضای شورای امنیت سازمان ملل رو به اتمام است و این نهاد ۱۵ عضوی احتمالاً اقداماتی را در صورتی که نتوان به زودی میان اسرائیل و حماس در نوار غزه میانجی گری کرد، بررسی خواهد کرد.



ساموئل ژبوگار، سفیر اسلوونی در سازمان ملل، می‌گوید: «در شورا نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که باید در یک جهت یا جهت دیگر حرکت کند ـــ یا آتش‌بس وجود دارد یا این‌که شورا پس از آن فکر می‌کند که چه کارهای دیگری می‌توانیم برای برقراری آتش‌بس انجام دهیم.»



لیو ژونگمین، استاد مؤسسهٔ مطالعات خاورمیانهٔ دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، روز پنجشنبه به گلوبال تایمز گفت که از زمان آغاز این دور از درگیری فلسطین و اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳، جامعهٔ بین‌المللی هرگز از دعوت به صلح و صلح دست برنداشته است. آتش‌بس اما اسرائیل همیشه می‌تواند در برابر فشارها مقاومت کند و به کشتار در نوار غزه ادامه دهد. زیرا حمایت بی قید و شرط آمریکا نقش شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف کرده و اسرائیل را به ادامهٔ اقدامات تشویق کرده است.



لی شینگ گانگ، پژوهشگر در مؤسسهٔ مطالعات حاشیهٔ مدیترانه در دانشگاه مطالعات بین‌المللی ژجیانگ، گفت، اگرچه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، نیز گهگاه خواستار صلح و فشار بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شده است، اما واشنگتن عملیات اسرائیل را نه‌تنها در نوار غزه، بلکه در دیگر کشورهای منطقه نیز امکان‌پذیر می‌کند.



لی گفت: «دلیلی که به نظر می‌رسد دولت بایدن خواستار آتش‌بس است این است که واشنگتن می‌خواهد از فشار جامعهٔ بین‌المللی و مردم آمریکا که نسبت به نقش آمریکا در این بحران شکایت دارند و به آن معترض هستند، بکاهد.»



کارشناسان چینی نسبت به آیندهٔ غزه خوشبین نیستند، زیرا ثابت شده است که میانجی‌گری تحت سلطه آمریکا بارها و بارها بی‌اثر بوده است.

منبع: گلوبال تایمز، ۵ سپتامبر ۲۰۲۴
https://www.globaltimes.cn/page/202409/1319330.shtml

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *