در حالی که دولت پزشکیان به‌دنبال گفت‌وگو و حل مسألهٔ تحریم‌ها است، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان تحریم‌ها را گسترش می‌دهند

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌های ادعایی مبنی بر ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه در جنگ با اوکراین، گفت: ما بسیار نگران این گزارش‌ها هستیم. هرگونه ارسال موشک از ایران به روسیه، یک تشدید تنش جدی و همچنین تشدید قابل‌توجه حمایت ایران از تهاجم روسیه به اوکراین خواهد بود.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: ما و شرکایمان در گروه ۷ و ناتو به صراحت بیان کرده‌ایم که آمادهٔ اعمال عواقب قابل‌توجهی به این اقدامات هستیم.

پاتل تصریح کرد: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران بارها به گسترش روابط خود با جهان و همچنین بهبود اقتصاد ایران اشاره کرده است. ایران نمی‌تواند چنین انتظاری داشته باشد و در همین حال اقداماتی انجام دهد که صلح و نظم بین‌المللی را تهدید می‌کند. بنابراین ما ایران را بر اساس اعمال آن قضاوت خواهیم کرد.

پیش از این نیز، سفیر ایران در سازمان ملل با رد اتهامات «بی‌اساس و گمراه کنندهٔ» آمریکا، انگلیس و فرانسه در خصوص نقش تهران در مناقشه اوکراین، گفت: ایالات متحده و هم‌پیمانانش نمی‌توانند این واقعیت غیرقابل انکار را کتمان کنند که ارسال سلاح‌های غربی و پیشرفته به‌ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا، جنگ اوکراین را طولانی کرده و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد کرده است.

با چنین پیش زمینه‌ای که در بالا ذکر شد، بلینکن در روز سه شنبه اعلام کرد که جو بایدن قصد دارد به‌دلیل همکاری با روسیه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تنظیم کند که همکاری با ایران ایر از علل این تحریم‌ها می باشد. لندن هم بلافاصله تعدادی از شرکت‌های ایرانی مرتبط با تولید پهپاد را تحریم کرد.

به این ترتیب علاوه بر ایران ایر، شرکت‌های ایرانی بهارستان کیش، چکاد صنعت فراز آسیا، سعد سازه فراز شریف و سازمان منطقه آزاد تجاری انزلی در فهرست تحریم‌های به روز شده اروپا قرار گرفتند.

یوروترویکا هم برای این که عقب نماند و وفاداری و تبعیت خود را از هژمون و سیاست‌های عمیقاً ضدمردمی آن نشان دهد، در بیانیهٔ مشترک وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا، که توسط وزارت خارجه آلمان منتشر شد، اظهار داشت که اقدامات جدیدی برای توقف قراردادهای خدمات هوایی کشورها با ایران و تلاش برای اعمال تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران ایر انجام می‌گیرد. بیانیه اشاره دارد که این اقدامات مربوط به همکاری‌های نظامی ـ فنی با روسیه منتسب به تهران مسکو است.

کنعانی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران با تأکید مجدد بر موضع شفاف و اعلام‌شدهٔ ایران در قبال مناقشهٔ اوکراین افزود: همان‌گونه که  قبلاً مورد تأکید قرار گرفت، هرگونه ادعایی مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به فدراسیون روسیه از سوی جمهوری اسلامی ایران کاملاً بی‌اساس و کذب است.

کنعانی اضافه کرد: آمریکا و سه کشور اروپایی خود منبع اصلی تأمین سلاح برای رژیم صهیونیستی و شریک قتل‌عام گستردهٔ مردم فلسطین و نسل‌کشی در غزه هستند و باید پاسخگوی سیاست‌های غلط خود باشند.

کیم داتکام، مؤسس شبکهٔ اشتراک فایل مگا آپلود، نیز با اتخاذ موضعی مشابه سفیر ایران در سازمان ملل متحد، ضمن متهم کردن آمریکا به دوگانگی در سیاست اعمال تحریم‌ها، تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران را به‌دلیل همکاری نظامی ـ فنی با روسیه به سخره گرفت.

داتکام در شبکه اجتماعی X نوشت: «منطق [وزیر خارجهٔ آمریکا] آنتونی بلینکن: ایالات متحده می‌تواند به اوکراین سلاح بدهد، اما ایران نمی‌تواند به روسیه سلاح بدهد.اسرائیل می‌تواند با بمب‌های آمریکا بدون تحریم مرتکب نسل‌کشی شود، اما ایران به‌دلیل کمک به روسیه در پیروزی در جنگ نیابتی جنایتکارانه آمریکا در اوکراین تحریم خواهد شد.»

بسیار جالب است که بدانیم آیا در شرایط کنونی و آغاز کار دولت آقای پزشکیان، این اقدامات آمریکا و یوروترویکا، که بسیار ضدانسانی و ضد مردمی است با موج تازهٔ روس‌ستیزی و روسیه‌هراسی در ایران نسبتی دارد یا فقط یک دهن‌کجی به سیاست‌های دولت ایران در آغاز سفر رئیس جمهور به بغداد است که در پی «حل مسألهٔ تحریم‌ها» برآمده است.

البته این را هم نمی توان نادیده گرفت که وقتی ارتش‌های در جنگ تصمیم به مذاکره می‌گیرند، پیش از مذاکره هر طرف سعی می‌کند مناطق بیشتری را اشغال کند تا در حین مذاکره دست بالا را داشته باشد و بتواند امتیازات بیشتری از طرف بگیرد. امروز هم آمریکا از این تحریم‌های تازه به‌عنوان وسیله‌ای برای گرفتن امتیار بیشتر از غرب‌گرایان سست‌عنصر استفاده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *