فاجعهٔ ملّی سال ۱۳۶۷

شهریورماه هرسال یادآور یکی از تکان‌دهنده‌‌‌ترین جنایات هولناک در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. جنایت بی‌رحمانه‌ای که با توطئهٔ مشترک امپریالیسم آمریکا و انگلیس و با کمک ایادی وابستهٔ داخلی آن شکل گرفت، و با کشتار صدها تن از بهترین و سرآمدترین فرزندان پاک میهن، از جمله اکثریت رهبران برجستهٔ حزب تودۀ ایران، به جرم دفاع صادقانه از اهداف انسانی و عدالت‌خواهانهٔ انقلاب بهمن پایان یافت.


کشتار زندانیان سیاسی در شهریورماه سال ۱۳۶۷ یکی از خونبارترین و سبعانه‌‌‌ترین برگ‌های تاریخ معاصر ایران است و امید آن داریم که روزی این ابعاد مختلف این جنایت هولناک مورد تحقیق و بررسی عادلانه قرار گیرد و از همهٔ آنانی که بی‌گناه و بدون وجود کوچکترین دلیل محکمه‌پسندی کشته شده‌اند، اعادهٔ حیثیت شود.


در این کشتار. که با جنایت علیه بشریت پهلو می‌زند، صدها مبارز ظرف چند روز و با محاکمه‌ای چند دقیقه‌ای اعدام و در گورهای دسته‌جمعی به خاک سپرده شدند. بسیاری از این اعدام شدگان قبلاً محاکمه و در حال گذران دوران محکومیت خود بودند.


این جنایت هولناک به‌درستی فاجعه‌ٔ ملی نام گرفته است، و هرسال در شهریورماه دسته‌های بزرگی از مردم و خانواده‌های این شهیدان برای گرامی‌داشت نامِ به‌خاک افتادگان خود راهی خاوران و این گورهای بی‌نام می‌شوند و بر آن‌ها گل‌های‌تر می افشانند.

حتی اگر تاریخ را ظفرمندان بنویسند، نام و خدمات تک‌تک این انسان‌های شریف سینه به سینه نقل خواهد شد و در تاریخ جاودانه خواهد ماند.


انسان در هر زمانی و هر گوشه‌ای از جهان ، همیشه در تلاش برای انسانی‌تر کردن جامعهٔ بشری بوده است و همیشه هواداران تاریکی برای حفظ مال و مقام خود از هیچ جنایتی در برابر او فروگذار نکرده‌اند. ولی جامعهٔ انسانی با خصلت شگفتی‌آور خود هرگز دست از مبارزهٔ انسانی خود برنداشته است و هر روز، اردوی دشمنان خود را، گرچه اندکی، به عقب رانده است»  ـــ پرویز شهریاری


ما یاد و نام یکایک این جان‌باختگان توطئهٔ ضدملی، به‌ویژه اعضای فرهیختهٔ رهبری حزب پرافتخار تودۀ ایران را گرامی می‌داریم. راه، روش، و منش انسانی آنان پر رهرو باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *