هشتاد و سومین سالگرد تأسیس حزب تودهٔ ایران گرامی باد!

گروه «۱۰ مهر» و «تارنگاشت عدالت» فرا رسیدن دهم مهر، ۸۳مین سالگرد تأسیس حزب تودهٔ ایران، را به مردم ایران، کارگران، زحمتکشان، و اعضا و هواداران حزب تبریک می‌گویند و خواستار پیروزی و موفقیت همهٔ نیروهای مردمی و انقلابی میهن‌مان در مبارزه علیه امپریالیسم و استعمار، و در راه ایجاد جامعه‌ای عدالت‌پرور، آزاد، و مستقل، با دورنمایی روشن برای رشد و توسعه هستند.

حزب تودهٔ ایران نخستین حزب سیاسی بود که مفهوم درست حزب و رهبری جمعی یک تشکیلات سیاسی را وارد جامعهٔ ایران کرد. این نوآوری سبب شد که به حزبی مقتدر بدل شود و رهبران، کادرها، و اعضای انقلابی و بسیار توانمندی را تربیت کند. این حزب در مدتی کوتاه به پرچمدار حقیقی میهن‌دوستی در ایران بدل شد و به همین دلیل به‌شکلی استثنایی در صفوف نیروهای مسلح نیز، که وظیفۀ اصلی آنان پاسداری جان‌فشانانه از میهن است، محبوبیت یافت. حزب تودهٔ ایران نقشی مؤثر در متشکل کردن نیروهای مبارز و عدالت‌خواه جامعه، در اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های جوانان، دانشجویان، و زنان ایفا کرد، و تلاش‌هایی خستگی‌ناپذیر در جهت ایجاد ائتلاف‌های سیاسی با دیگر نیروهای ملی و دموکراتیک در ایران به‌عمل آورد.

به واسطۀ همین تأثیرات عمیق و ماندگار بر جامعه ایران، حزب تودهٔ ایران همواره مورد دشمنی و کینهٔ ارتجاع و امپریالیسم قرار داشته است. این حزب تنها تشکیلات سیاسی در ایران است که عوامل ایالات متحده و بریتانیا دوبار و به شکلی مستقیم دست به سرکوب خونین آن زدند: بار نخست طی کودتای آمریکایی – انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی و قانونی دکتر محمد مصدق، که قربانی اصلی آن از حیث میزان شکنجه و زندان و اعدام حزب تودهٔ ایران بود؛ و بار دوم، طی دو یورش بی‌رحمانه به حزب در بهمن ماه ۱۳۶۱ و اردیبهشت ۱۳۶۲، به اتهام دروغین کودتا، که طی آن نیز هزاران توده‌ای بازداشت و شکنجه، و ده‌ها تن از آنان، از جمله افسران قهرمان جنگ میهنی با عراق، بدون هیچ گناهی اعدام شدند.

با این حال، ایده‌ها و اندیشه های مردمی و سیاست به ‌غایت انسانی حزب تودۀ ایران در دفاع جانانه از اهداف والای انقلاب مردم ایران در بهمن ۱۳۵۷، که با منطقی مستدل، عدالت‌خواهانه، و عمیقاً میهن‌دوستانه نشر و گسترش یافت، به‌رغم همهٔ تلاش‌هایی که طی سالیان برای محو حزب تودۀ ایران از حیات سیاسی ـ اجتماعی کشورمان صورت گرفت، با نفوذ در اعماق جامعه، هنوز هم زنده و جاری است؛ به جرأت می توان گفت سیاست رهبری آن طی سال‌های ۶۱ ـ ۱۳۵۷، که اکنون به راهنمای بسیاری از نیروهای انقلابی و میهن‌دوست کشور بدل شده است، همچنان تنها سیاست دقیق و درستی است که می‌تواند به حل مشکلات کنونی کشور و اعتلای میهن ما ایران به‌شکلی مؤثر یاری رساند.

با آرزوی سعادت و سربلندی برای مام وطن و امید پیروزی اهداف راستین انقلاب مردم ایران، بار دیگر هشتاد و سومین سالگرد حزب تودۀ ایران را به همۀ استقلال‌طلبان، آزاد‌‌ی‌خواهان، و عدالت‌جویان، به‌ویژه رفقای توده‌ای، و همهٔ کارگران و زحمتکشان میهن، تبریک می‌گوییم.

یک نظر

  • علی آمریکا

    فرخنده باد سالروز تأسیس حزب توده ایران ، حزب طراز نوین کارگران و زحمتکشان ایران. حزب کنشگران و پویندگان راه استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی و باورمندان به‌ جامعه سوسیالیستی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *