بیانیهٔ «جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران» به‌مناسبت اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی

طوفان الاقصی دمیدن در شیپور بیدار باش بود!

مردم شریف ایران، هم‌وطنان عزیز،

یک سال از شروع عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد، یک سالی که ما در پیرامون خود شاهد وقایعی عظیم، تکان‌دهنده‌ و به لحاظ تاریخی، دوران‌ساز بوده‌ایم.

حرکت حماس در ۷ اکتبر سال گذشته، نه صرفاً یک عملیات نظامی، بلکه شیپور بیدار باشی بود که پیشاهنگ ملت فراموش شده فلسطین آن را به صدا درآورد. ملّت مقاوم و مظلومی که از این طریق در گوش مردم جهان جار زد که‌ای مردم، چرا ما و ستمی که بر ما می رود را نمی‌بینید! چرا از درد و رنج ناشی از ۷۵ سال اشغال سرزمینی، بی‌خانمانی، اسارت و شکنجه، محاصره، فقر و گرسنگی، تحریم و تحقیر روزمره ما خبر نمی‌گیرید و در این ماتمکده آکنده از ظلم و بیداد، ما را با سکوتی مرگبار به فراموشی سپرده‌اید!

عکس‌العمل شتابزده گزمگان اسراییلی نسبت به فریاد این ملت عاصی از بیداد زندان‌بانان، توسل چند باره غاصبان سرزمین فلسطین به کشتار وحشیانه بود. این بار امّا انعکاس جهانی کشتار دها هزار زن و کودک و مردان بی‌پناه در غزه، نسل‌کشی کریه و جانسوز عریانی را در جلوی چشم بشریت به نمایش گذاشت که باعث شد تا صدای شیپور بیدار باش و دادخواهی این ملت فراموش‌شده، صریح و روشن به دورترین نقاط جهان نیز برسد. صدایی که موجب وسیع‌ترین همبستگی بین‌المللی با این مردم ستم‌دیده در سراسر گیتی شد؛ صدایی که این بار نه‌تنها در میان مردم مسلمان، جبهه مقاومت منطقه و کشورهای استقلال‌طلب در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، با وضوح تمام شنیده شد، بلکه فراخوانی شد در تسخیر خیابان‌های بزرگترین شهرهای اروپا و آمریکا برای نشان دادن همبستگی با ملت فلسطین؛ صدایی که هرچند به قیمت خون ده‌ها هزار فلسطینی اوج گرفت و تاریخ‌ساز شد، توانست با به نمایش گذاشتن چهره واقعی و بدون بَزَک رژیم آپارتاید اسرائیل و حامی آن آمریکا در سطح جهانی، بزرگترین ضربه را به آنان وارد سازد و مدال افتخار این دستاورد بزرگ و گرانبها را بر سینه رزمندگان جان برکف فلسطین نشاند.

اما، دستاوردهای بزرگ عملیات طوفان الاقصی در راه جلب همبستگی جهانی، خسارات جبران‌ناپذیری را نیز به همراه داشته است. در این نبرد نابرابر، رژیم کودک‌کش اسرائیل دست به هر جنایتی زده‌ است، علاوه بر کشتار وسیع زنان و کودکان، و مردان غیرنظامی، با بمباران و تخریب منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس و درمانگاه‌ها، تمامی زیرساخت‌های سرزمین کوچک غزه را نابود و دهها هزار تن را بی‌خانمان و آواره کرده‌است. با توسل به عملیات تروریستی که در آن ید طولایی دارد، ده‌ها تن از فرماندهان برجسته حماس و حزب الله، از جمله اسماعیل هنیه، مسؤول برجسته شاخه سیاسی حماس، و سید حسن نصرالله، دبیرکل محبوب حزب‌الله، را بزدلانه شهید کرده است.

با این‌حال، دستاوردهای جبهه مقاومت در یک سالگی عملیات طوفان الاقصی حاکی از برتری رابطه نیروها در صحنه نبرد به نفع نهضت آزادیبخش فلسطین و جبهه مقاومت در منطقه است. علاوه بر عریان ساختن چهره واقعی رژیم صهیونیستی اسرائیل و حامی بزرگ آن ایالات متحده در انظار بین‌المللی، و علاوه بر کسب همدلی و همبستگی گسترده جهانی، دیگر دستاورد بزرگ این حرکت، به رسمیت شناخته شدن اقدام به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی تحت فشار افکار عمومی، و مجرم شناخته شدن بنیامین نتانیاهو، رئیس دولت، و یوآو گالانت، وزیر دفاع آن، به‌عنوان جنایتکاران جنگی است.

مردم آزاده و غیور ایران،

امروز ملت ما نشان داده است که در پشتبانی و حمایت از مردم تحت ستم فلسطین تردیدی به خود راه نمی‌دهد. در دفاع از منافع ملی و حفظ امنیت و آرامش داخلی مصمم است و هیچ‌گونه تهدیدی را برنمی‌تابد و در هر زمان و در هر کجا که لازم شد، با استفاده از همه امکانات، قاطعانه وارد عمل می‌شود. در چنین شرایطی، به‌عنوان یک ایرانی می‌توان به خود بالید که کشور از نگاه بازدارندگی نظامی در شرایطی مطلوب و آمادگی کامل است. این را دشمن امپریالیستی/صهیونیستی ما نیز به‌خوبی می‌داند.

با این حال، ما ناگزیریم که با ملت خود صادق باشیم و همان‌طور که نقاط قوت خود را می‌بینیم، نقاط ضعف‌مان را هم گوشزد کنیم. نقطه ضعف ما، همان‌طور که برخی از مسئولین حکومتی نیز به درستی اذعان دارند، شکاف بین مردم و حکومت است. تا این واقعیت را نپذیریم و در صدد رفع آن بر نیاییم، امنیت ملی ما می‌تواند ضربه پذیر باشد.

طبیعی است که دشمن با استفاده از امکانات عظیم مالی و رسانه‌ای خود می‌کوشد تا با بهره‌برداری از نکات ضعف اقتصادی ـ اجتماعی، شکاف بین حکومت و ملت را تشدید کند. هرچند که باید در این زمینه هشیار بود، امّا نمی‌توان به‌راحتی مشکلات موجود جامعه، به‌ویژه مشکلات دهک‌های پائینی جامعه را دید، آن را نادیده گرفت و در صدد چاره‌جویی برنیامد. مشکل در آنجاست که حکومت سیاست‌هایی را در پیش گرفته است که ذاتاً و ماهیتاً، منجر به فساد گسترده و عمیق‌تر شدن فواصل طبقاتی می‌شود و بین بخش‌های بزرگی از مردم و حکومت فاصله می‌اندازد.

هر جا که حکومت سرنوشت ملت را به کارشناسان نظام سرمایه‌داری نئولیبرال سپرده است، هر جا که نقش دولت در سامان‌دهی امور کشور کم‌رنگ شده و به سیاستمداران سینه‌چاک سرمایه‌داری واگذار شده است، و هر جا که منابع عظیم ملی تحت لوای خصوصی‌سازی در مالکیت سود‌جویانه اشرافیت رانتخوار درآمده است، چه در شیلی، چه در آرژانتین و چه در ایران، این‌گونه سیاست‌ها باعث ایجاد و افزایش شکاف بین دولت و ملت شده و می‌شود.

هم‌وطنان عزیز،

با تهدیدات آمریکا/اسرائیل، آژیر جنگ میهنی علیه ایران عزیزمان به صدا درآمده است. این که این تهدیدات تا چه حد و چه زمانی عملی می‌شود، و یا این که اصلاً عملی می‌شود یا نه، به آمادگی کشورمان ایران بستگی دارد. با توجه به انواع تحریم‌ها علیه ما و وجود این همه تهدید، راهی جز وحدت و انسجام ملی نداریم؛ باید به سروری دلار براقتصاد و بازار مالی کشورمان خاتمه دهیم.

با سرکوب حقوق و دستمزد کارگران، با اخراج کارگرانی که حقوق حقه خود را مطالبه می‌کنند، با بی‌توجهی به ایمنی کارگران معدن در محیط کار و از دست رفتن جان آنها، نمی‌توان به جنگ امپریالیسم/صهیونیسم رفت. ادامه چنین مسیری ضربه‌ای است جدی بر اهداف والای انقلاب که نباید و نشاید چنین شود. عدم توجه به آزادی‌های دمکراتیک و عدالت اجتماعی، که نتیجه معوق گذاشتن اجرای کامل اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی است، ما را با مشکلاتی جدی مواجه خواهد کرد.

در اولین سالگرد طوفان الاقصی، ما، ملت ایران، به‌عنوان یک رکن بالنده در مقاومت منطقه، برای این‌که جایگاه‌مان را در مبارزات آزادیبخش ملل مظلوم جهان، حفظ و تقویت کنیم، به طرحی نو نیازمندیم. در این طرح، دستان ما در دست یکدیگر خواهد بود، صفوف‌مان متحد و یکپارچه خواهد بود، سازمان‌های مردمی‌مان در محلات، مراکز آموزشی، کارخانجات و دیگر محیط‌های کار بالنده خواهد بود. این‌ها مطالبات جدی ماست و حکومت هم باید شرایط اجرای آن را فراهم کند.

این جنگ، جنگ کنونی در منطقه، و آن‌چه در شرق اروپا، شرق آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا می‌گذرد، در مخالفت با نظام تک‌قطبی کنونی و در راستای ساختن جهانی متوازن و متعادل، جهانی چندقطبی است که کشور ما به‌عنوان یکی از نیروهای بسیار مؤثر این روند، در میانه این حرکت بشردوستانه و صلح‌آمیز قرار دارد. روندی دشوار و دنباله‌دار که نوید بخش و سرنوشت‌ساز است و ما می توانیم و باید با بصیرت و اتحاد، و در همراهی با همه کشورهای صلح‌جو و استقلال‌طلب در به ثمر نشستن آن بکوشیم و برنده این جنگ آخرین باشیم.

پیروزی از آن ماست.

جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران

۱۶ مهرماه ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *