آمریکا و اسرائیل جهان را به لبهٔ پرتگاه جنگ جهانی سوم می‌کشند ـــ جنایات آن‌ها علیه بشریت باید فوراً متوقف شود!

بیانیهٔ شورای صلح ایالات متحده، ۶ اکتبر ۲۰۲۴ ــ

کم‌تر از یک سال پس از حملهٔ جنایتکارانه اسرائیل به نوار غزه و بمباران وحشیانه و نسل‌کشی فلسطین، رژیم صهیونیستی جنایت دیگری علیه بشریت در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴ مرتکب شد.

اسرائیل لبنان را بمباران کرد و رهبران ارشد جبههٔ مقاومت، از جمله سیدحسن نصرالله، رهبر محبوب حزب‌الله، و سرتیپ عباس نیلفروشان، فرمانده سپاه قدس ایران در لبنان، و دیگران را ترور کرد. از زمان شروع این حملهٔ جنایتکارانه، اسرائیل به ترور رهبران بیشتری از حزب‌الله، از جمله محمد رشید سکافی، رئیس ارتباطات این سازمان، در ۴ اکتبر ادامه داده است.

ایران در واکنش به تحریکات شدید صهیونیست‌ها خویشتن‌داری کرده است. ایران در اقدامی تلافی‌جویانه و کاملاً در چارچوب حقوق خود مطابق با مادهٔ ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، نزدیک به ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد. ایران تأسیسات نظامی و تأسیسات امنیتی اسرائیل را در بخش‌های مختلف این کشور هدف قرار داد و برخلاف اسرائیل، عمداً ازحمله به مراکز جمعیتی دوری کرد. ایران همچنین هشدار داده است که هرگونه واکنش نظامی از سوی اسرائیل، آمریکا، و هر کشور دیگری که به این واکنش کمک کند، با عواقب ویرانگرتری مواجه خواهد شد.

شکی نیست که نقض جنایتکارانهٔ حقوق بین‌الملل توسط اسرائیل در فلسطین، لبنان، ایران، و دیگر بخش‌های غرب آسیا، احتمال یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار را افزایش داده است که به‌راحتی می‌تواند به یک رویارویی جهانی، و احتمالاً هسته‌ای، بدل شود. باید از این تشدید به هر قیمت، و قبل از هرچیز با متوقف کردن اقدامات آشکارا جنایتکارانهٔ اسرائیل، جلوگیری کرد.

ما نباید دچار توهم باشیم که آمریکا به‌هر شکلی می‌کوشد مانع تشدید جنگ توسط صهیونیست‌ها و ادامهٔ نسل‌کشی شود. این‌که آیا دم اسرائیلی سگ یانکی را تکان می‌دهد یا برعکس مسألهٔ آن‌ها است. برای بقیهٔ بشریت، هر دو یک حیوان هستند. واشنگتن به اندازهٔ تل‌آویو شریک جرم است.

پروژهٔ امپریالیستی و پروژهٔ صهیونیستی یکی است. بدون حمایت فعال دیپلماتیک، مالی، و نظامی آمریکا، اسرائیل صهیونیستی قادر به ارتکاب چنین جنایاتی نمی‌بود. برای چندین دهه، همهٔ دولت‌های ایالات متحده هر قطعنامهٔ سازمان ملل برای توقف جنایات اسرائیل را وتو کرده‌اند. حتی امروز که شاهد کشتار فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها توسط رژیم صهیونیستی هستیم، دولت بایدن فوراً ۸/۷ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به اسرائیل اختصاص می‌دهد.

دلایل امپریالیستی قوی برای این حمایت وجود دارد. اسرائیل بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه نظامی ایالات متحده در غرب آسیا است. آمریکا برای کنترل منطقه و منابع آن، و همچنین ایجاد تفرقه میان کشورهای عربی منطقه برای تضعیف هرگونه مقاومت در برابر سلطهٔ آمریکا، به این پایگاه نیاز دارد.

علاوه بر این، جهان در حال گذار از یک تحول اساسی است و ایالات متحده به‌طور فزاینده‌ کنترل هژمونیک خود را بر آن از دست می‌دهد. این گذار در آستانهٔ تبدیل شدن ـــ مانند بحران آب و هوایی کنونی ـــ به یک گذار غیرقابل بازگشت است. طبقهٔ حاکمهٔ ایالات متحده به بحران آب و هوا اهمیتی نمی‌دهد، اما نسبت به از دست دادن هژمونی امپریالیستی خود در هر گوشه از جهان فوق‌العاده حساس است. حملات روزافزون نظامی آمریکا و اسرائیل به جنبش مقاومت منطقه‌ مبتنی بر آگاهی از این واقعیت است که شکست اسرائیل صهیونیستی اساساً هژمونی آمریکا در منطقه را تهدید می‌کند و از این طریق، توازن جهانی نیروها را علیه خود امپراطوری تغییر می‌دهد.

در نتیجهٔ حمایت بی قید و شرط و تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده از جنایات آشکار اسرائیل، هر دوی آن‌ها هرگونه اعتبار ظاهری اخلاقی و دیپلماتیک خود را از دست داده‌اند. تنها سلاحی که برای پروژهٔ امپریالیستی ـ صهیونیستی باقی مانده، تشدید درگیری نظامی و دامن زدن به جنگ منطقه‌ای، و در صورت لزوم جهانی، برای حفظ هژمونی است. اکنون مرحله‌ای است که ایالات متحده و اسرائیل ممکن است آماده باشند تا در صورت سقوط، تمام جهان را نیز با خود به زیر بکشند. و همهٔ این‌ها در شرایطی است که نهادهای پس از جنگ تأسیس شده، و اکنون تحت کنترل غرب، در دفاع از حقوق بین‌الملل و عملکرد ساختارها و نهادهای ایجاد شده در فرآیند سازمان ملل ناکام مانده‌اند.

امروز، یک جنبش ضدهژمونیک ـــ هم در سطح بین‌المللی و هم اینجا در شکم غول ـــ به پا خاسته است که درک می‌کند پروژهٔ صهیونیستی بخش جدایی‌ناپذیر امپراتوری ایالات متحده است. بربریت نسل‌کشی جوهر ذاتی امپریالیسم تحت رهبری ایالات متحده را آشکار کرده است. ما آگاهی عمیق جنبش صلح و عدالت را از این واقعیت که امپریالیسم دشمن اصلی بشریت است ستایش می‌کنیم. جنبش ضدجنگ، از جایگاه عمیقاً اخلاقی خود در دفاع از صلح، هرچه آگاهانه‌تر ضدامپریالیستی می‌شود.

ما، به‌ویژه، به جنبش دانشجویی ایالات متحده به‌دلیل تظاهرات شجاعانه و قهرمانانه‌اش در دانشگاه‌های مختلف علیه تجاوزات اسرائیل و سیاست‌های نسل‌کشی آن درود می‌فرستیم. امیدواریم این جنبش، که برای اولین بار پس از اعتراضات جنگ ویتنام احیا شده است، بتواند بر آثار سرکوب‌های اخیر غلبه کند و نقش تاریخی خود را به‌عنوان پیشگام صلح و عدالت اجتماعی از سر بگیرد.

بشریت جهانی نمی‌تواند و نباید اجازه دهد که این فاجعه ادامه یابد. همهٔ ما باید بسیج شویم تا جنایت جنگ، ویرانی، و نسل‌کشی را که علیه بشریت انجام می‌شود متوقف کنیم. ما از همهٔ مدافعان صلح و حقوق بشر در ایالات متحده می‌خواهیم که:

• تظاهرات گسترده توده‌ای را در هر گوشه از کشور علیه جنایات آمریکا و اسرائیل ترتیب دهید و خواستار پایان فوری اشغال فلسطین توسط اسرائیل و توقف اقدامات نظامی آن در غزه، و علیه لبنان و ایران، شوید.

• رویدادهای عمومی برای ایجاد بحث عمومی در مورد این جنایات، و تزریق موضوع جنایات جنگی ایالات متحده و اسرائیل به روند جاری انتخابات ریاست جمهوری، سازماندهی کنید.

• برای ایجاد یک استراتژی مشترک برای مقابله با نظامی‌گری و سیاست‌های امپریالیستی ایالات متحده، دست به دست هم دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *