خدمات فیلتر شکن VPN: مسیر به سرویس مخفی اسرائیل منتهی می‌شود

مردم برای احساس امنیت بیشتر در اینترنت یا دریافت اطلاعاتی که دسترسی به آنها توسط دولت محدود شده است یا صرفاً برای جلوگیری از نظارت همه‌جانبه، از فیلتر شکن (VPN) استفاده می‌کنند. اما اگر شرکتی که فیلتر شکن را عرضه می‌کند، خود نهاد نظارت‌کننده باشد چه؟

فقط سه شرکت بزرگ بازار خدمات فیلتر شکن VPN را کنترل می‌کنند : Kape Technologies ،Ziff Davis, و Nord Security. همان طور که اکنون آلن مکلئود در مجلهٔ اینترنتی MintPress News گزارش داده است، بزرگترین آن‌ها، Kape Technologies، دارای ارتباط نزدیک با سرویس‌های مخفی اسرائیل است.

تدی ساگی، مالک شرکت فناوری کیپ در لندن، یکی از ده ثروتمند اسرائیلی است که دارایی او ۶.۴ میلیارد دلار برآورد شده است. او در گذشته از نزدیک با ارتش اسرائیل همکاری کرده است، به آن‌ها کمک مالی می‌کند و سربازان کهنه‌کار را در شرکت‌های خود به‌کار می‌گیرد. او اخیراً ۲۵۰ هزار دلار برای انتقال سربازان به خط مقدم در نوار غزه کمک کرده است.

شریک و مدیرعامل قدیمی او، کوبی مناخیمی، در اصل از واحد سرویس مخفی اسرائیل، واحد ۸۲۰۰، بود که از جمله با برنامهٔ قتل تحت کنترل هوش مصنوعی Lavender، بسیار خبرساز شد. مدیر مالی این شرکت، لیرون پیر، نیز از همین پیشینه برخوردار است. و جانشین مناخیمی، به‌عنوان مدیر عامل، ایدو ارلیشمن است که قبلاً به واحد دوودوان تعلق داشت که به‌طور مخفیانه از جمعیت عرب جاسوسی و ترور می‌کند (و زمینهٔ ساخت سریال تلویزیونی «فائودا» را فراهم کرد).

آیا می‌توان به‌طور جدی فرض کرد که شرکتی که تا این اندازه از پرسنل خود را از نمایندگان سرویس‌های اسرائیلی تأمین کرده است، دیگر هیچ ارتباط یا همکاری با آن‌ها ندارد؟ البته که بعید است. با توجه به تاریخچهٔ Kape Technologies، این احتمال زیاد است.

تا سال ۲۰۱۸، این شرکت Crossrider نام داشت، شرکتی که به‌منظور نمایش تبلیغات، به مشتریان خود توانایی ربودن مرورگرهای کاربران اینترنت را می‌فروخت. پلتفرمی که برای این منظور ایجاد شده است، خودش ویروس‌ها را پخش نمی‌کند، بلکه اغلب برای همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد (فراموش نکنیم که حملات سرویس مخفی با ویروس‌های رایانه‌ای نیز برای اولین بار توسط ویروس «استاکس‌نت» اسرائیل انجام شد؛ این پلاتفرم Crossrider در این زمینه قطعاً منطقی است).

در سال ۲۰۱۷، این شرکت شروع به خرید VPN کرد. CyberGhost اولین بود. در سال‌های بعد، ZenMate، دسترسی به اینترنت خصوصی و ExpressVPN خریده شدند. در همان زمان، چندین سایت را هم خریدند تا به VPN‌ها امتیاز بدهند و ـــ البته کاملاً تصادفی ـــ به محصولات Kape Technologies رتبه‌های برتر را دادند.

هنگامی که اکسپرس به تصاحب درآمد، برخی از کارکنان این شرکت را ترک کردند. نه‌تنها به‌خاطر فناوری‌های Kape، بلکه به‌خاطر انتصاب رئیس تازه آن، دانیل گریک، که در حین کار برای شرکت دفاعی آمریکایی لاکهید مارتین، درگیر رسوایی حملات هکری به فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و مقامات دولتی شده بود. داده‌ها به امارات متحدهٔ عربی فروخته شده بود. در سال ۲۰۱۹، رویترز این داستان را با عنوان «پروژهٔ راب ـــ چگونه کهنه‌سربازان کاخ سفید و مأموران NSA، امارات متحدهٔ عربی را به یک قدرت هک تبدیل کردند» منتشر کرد. از آن زمان، گریک به‌عنوان کارمند سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده شناخته می‌شود.

این ارتباطات به‌هیچ‌وجه سالم نبوده و مجرمانه‌اند. واحد ۸۲۰۰، با نظارت کامل اینترنت و تلفن همراه با دوربین‌های ثابت و پهپادها، یک ساختار نظارتی در نوار غزه راه‌اندازی کرد که در جهان بی‌نظیر بود. این‌که آیا اطلاعات به‌دست آمده برای باج‌گیری از افراد استفاده شده است یا مانند مورد لاوندر Lavender به الگوریتم‌های قتل داده می‌شود، به لطف فقدان کامل حقوق قربانیان ناشی از اشغال، این سیستم یک آزمایشگاه منحصر به فرد برای آزمایش تکنیک‌های نظارت شبکه‌ای بر روی افراد زنده است. بنابراین، جای تعجب نیست که پرسنل این واحد در طیف گسترده‌ای از شرکت‌های فناوری اطلاعات ظاهر می‌شوند یا آن‌ها را کنترل می‌کنند.

با این حال، VPN‌ها در درجهٔ اول برای محافظت از حریم خصوصی، یا برای دور زدن اقدامات سانسور (مانند خواندن صفحات RTDE) استفاده می‌شوند. در هر صورت، با چنین اتصالاتی، باید فرض کرد که استفاده از این برنامه‌ها ضبط شده است و این داده‌ها ممکن است با انواع سرویس‌های غربی به اشتراک گذاشته شود. این نتیجه‌ای است که مکلئود در پایان مقالهٔ خود می‌گیرد:

«در حالی که ExpressVPN ،CyberGhost، دسترسی به اینترنت خصوصی، ZenMate و دیگر محصولات Kape Technologies ممکن است برای استفاده بی‌خطر باشند، فعالان و انقلابیون ـــ به‌ویژه آنهایی که روی مسائلی مانند فلسطین کار می‌کنند ـــ حداقل باید با تاریخ شرکت، قبل از اعتماد کورکورانه به آن، آشنا باشند.»

منبع: راشا تودی، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۴
https://freedert.online/international/222012 ـ vpn ـ dienste ـ und ـ der ـ israelische ـ geheimdienst/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *