دلایل ترور اسماعیل هنیه ــ تحلیل

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: رمزی بارود ــ

ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه، توسط اسرائیل در ۱۰ مرداد (۳۱ ژوئیه) در تهران بخشی از جستجوی ناامیدانه کلی تل‌آویو برای درگیری گسترده‌تر است. این یک عمل جنایتکارانه است که بوی ناامیدی می‌دهد.

تقریباً بلافاصله پس از آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهر (۷ اکتبر) اسرائیل امیدوار بود که از نسل‌کشی در نوار غزه به‌عنوان فرصتی برای دستیابی به هدف بلندمدت خود یعنی جنگ منطقه‌ای استفاده کند ـــ جنگ احتمالی که در آن هم‌اکنون بین واشنگتن و همچنین ایران و سایر کشورهای خاور میانه طناب می‌زند.

ایالات متحده با وجود حمایت بی قید و شرط از نسل‌کشی اسرائیل در غزه و درگیری‌های مختلف در سراسر منطقه، از وارد شدن به جنگ مستقیم علیه ایران و دیگران خودداری کرده است.

• اگرچه شکست دادن ایران یک هدف استراتژیک آمریکاست، اما آمریکا اکنون فاقد اراده و ابزار لازم برای پیگیری آن است.

اسرائیل پس از ده ماه جنگ شکست خورده در غزه و بن‌بست نظامی علیه حزب‌الله لبنان، بار دیگر در حال سرعت بخشیدن به فشار خود برای درگیری گسترده‌تر است. با این حال، این بار اسرائیل درگیر یک بازی پرمخاطره است که خطرناک‌تر از قمار قبلی‌اش است .

قمار فعلی شامل هدف قرار دادن یکی از رهبران ارشد حزب‌الله با بمباران یک ساختمان مسکونی در بیروت در روز سه شنبه ـــ و البته ترور بارزترین و محبوب‌‌‌ترین رهبر سیاسی فلسطین یعنی اسماعیل هنیه بود؛ شخصی که در ایجاد و تقویت روابط با روسیه، چین و سایر کشورهای فراتر از حوزه سیاسی آمریکا ـ غرب موفق بوده است.

• اسرائیل مکان و زمان کشتن هنیه را با دقت انتخاب کرد. رهبر فلسطینی اندکی پس از شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، در پایتخت این کشور کشته شد.

پیام اسرائیل به دولت جدید ایران ـــ آمادگی برای تشدید بیشتر ـــ و به حماس که اسرائیل هیچ قصدی برای پایان دادن به جنگ یا رسیدن به یک آتش‌بس از طریق مذاکره با آن را ندارد، پیامی مرکب بود.

نکتهٔ اخیر شاید فوری‌‌‌ترین باشد. برای ماه‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تمام تلاش‌های خود را برای جلوگیری از تمام تلاش‌های دیپلماتیک با هدف پایان دادن به جنگ انجام داده است. اسرائیل با کشتن مذاکره‌کنندهٔ ارشد فلسطینی، پیام نهایی و قاطع را ارائه داد که اسرائیل همچنان بر روی خشونت سرمایه‌گذاری می کند و نه هیچ چیز دیگر.

• با این حال، ابعاد تحریکات اسرائیل چالش بزرگی را برای اردوگاه طرفدار فلسطین در خاورمیانه ایجاد می‌کند، یعنی اینکه چگونه می‌توان با پیام‌هایی به همان اندازه قوی پاسخ داد بدون اینکه آرزوی اسرائیل در درگیر کردن کل منطقه در یک جنگ ویرانگر را برآورده کرده باشد.

• با توجه به توانمندی‌های نظامی آنچه به‌عنوان «محور مقاومت» شناخته می‌شود، ایران، حزب‌الله و سایرین قطعاً قادر به مدیریت این چالش با وجود عوامل خطر خواهند بود.

از نظر زمان‌بندی نیز به همان اندازه مهم است: تشدید دراماتیک اسرائیل در منطقه، به‌دنبال سفر نتانیاهو به واشنگتن، که جدای از تشویق‌های ایستاده بسیاری در کنگرهٔ آمریکا، اساساً موضع آمریکا را تغییر نداد و بر حمایت بی قید و شرط از اسرائیل بدون دخالت مستقیم در یک جنگ منطقه‌ای تأکید شده است.

• علاوه بر این، درگیری‌های اخیر اسرائیل، شامل ارتش، پلیس نظامی و حامیان راست افراطی نشان می‌دهد که یک کودتای واقعی در اسرائیل ممکن است یک احتمال واقعی باشد. به قول یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل: اسرائیل به ورطه نزدیک نمی شود، اسرائیل در حال حاضر در خود ورطه است.

بنابراین، برای نتانیاهو و حلقهٔ راست افراطی او روشن است که آنها در یک زمان و حاشیه به‌طور فزاینده‌ای فعالیت می‌کنند.

• اسرائیل با کشتن هنیه، یک رهبر سیاسی که اساساً نقش یک دیپلمات را ایفا کرده است، نشان داد که تا چه میزان ناامید بوده و دارای محدودیت‌های ناشی از شکست نظامی است.

• با توجه به مسیر جنایتکارانه‌ای که اسرائیل مایل به طی کردن است، چنین ناامیدی در نهایت می‌تواند منجر به جنگ منطقه‌ای شود که اسرائیل سعی کرده است حتی قبل از جنگ غزه به آن دامن بزند.

با در نظر گرفتن ضعف و بلاتکلیفی واشنگتن در برابر ناسازگاری اسرائیل، تل‌آویو ممکن است به آرزوی خود در برافروختن جنگ منطقه‌ای دست یابد.

منبع: تارنمای فلسطین کرونیکل، ۳۱ جولای ۲۰۲۴
برگردان و تنظیم: سپیده دم

https://www.palestinechronicle.com/for ـ these ـ reasons ـ israelassassinated ـ hamas ـ political ـ leader ـ ismail ـ haniyeh ـ analysis/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *