دکترین «نظم نوین» اسرائیل در غرب آسیا، نسخه‌ای عبث برای بقای صهیونیسم

«پیمان ابراهیم»، که نسخۀ پیشین «نظم نوین» اسرائیل در غرب آسیا جهت متحد کردن دولت‌های عربی با صهیونیست‌ها بود، با آغاز طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال گذشته به بوتۀ فراموشی سپرده شد. پس از آن، سیاست اسرائیل تماماً معطوف به نسل‌کشی و نابودی هر جنبده، و ویرانی هر آبادی در غزه و سپس لبنان شد. امید اسرائیل و آمریکا در ارتکاب جنایات جنگی کم‌نظیر علیه مردم غیرنظامی، و ترور فرماندهان و رهبر محبوب مقاومت سید حسن نصرالله، نابودی حماس، شکست محور مقاومت، و به زانو درآوردن مردم فلسطین بود. اما این نسل‌کشی توسط اسرائیل و آمریکا نه‌تنها این دو رژیم را به مقصود نرساند، بلکه آن‌ها را در نزد افکار جهانی و جامعهٔ بین‌المللی بی‌اعتبار و نظام سیاسی آن‌ها را دچار بحران مشروعیت کرد.

شدت و عمق فجایع ناشی از جنایات اسرائیل در حق انسان‌های بی‌دفاع، روند فروپاشی نظام سیاسی صهیونیست‌ها را، که زنگ های آن از طوفان الاقصی به صدا در آمده بود، تسریع و اسرائیل را وارد مرحلۀ دیگری از هستی سیاسی و اجتماعی خود، یعنی بحران بقا، کرد.

دو عملیات نظامی پرقدرت ایران در خاک اسرائیل نیز پرده از ضعف سیستم دفاعی اسرائیل، که قدرت خلل‌ناپذیر آن سالیان دراز بدل به باور عمومی مردم جهان شده بود، برداشت. در عین حال، شیوۀ عملیات نظامی ایران و کل محور مقاومت علیه اسرائیل، که تاکنون تنها مراکز نظامی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها را هدف گرفته است، در مقایسه با عملیات کور نظامی اسرائیل علیه مراکز و مردم غیرنظامی، که به قتل عام خرد و کلان و ویرانی مساکن و مراکز درمانی و عبادی مردم غزه و لبنان انجامیده است، باور به آرمان مقاومت را نه‌تنها در میان اعضای محور مقاومت بلکه در گسترۀ غرب آسیا و سراسر جهان غرب تقویت کرد. همۀ این روندها، رژیم اسرائیل را وارد مرحلۀ جنگ وجودی کرده است.

«نظم نوین» برای خاورمیانه، که در چند روز گذشته توسط بنیامین نتانیاهو طرح شد، واکنشی هیستریک در راستای همین جنگ وجودی و غلبه بر بحران بقا است. اما در حالی که نتانیاهو «نظم نوین» مورد نظر خود را، بسیار بلند‌پروازانه و خیال‌پرورانه، از راه تشکیل یک دولت بزرگ متشکل از اسرائیل و برخی کشورهای عربی در منطقه ترسیم کرده است ، منشه امیر، سخنگوی فارسی‌زبان رژیم اسرائیل، آن را «عقب‌نشینی کامل حزب‌الله به آن سوی رودخانۀ لیتانی و قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران …» تعریف کرده است.

در دستورالعمل مورد نظر اسرائیل و آمریکا در این مرحله، ایران توسط کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات‌ برای ریاست جمهوری ایالات متحده، دشمن اصلی آمریکا در جهان معرفی شد. بنا بر این، قطع بازوهای ایران در منطقه از طریق ترور اعضا و رهبران محور مقاومت، ادامۀ قتل‌عام مردم فلسطین و لبنان، فلج کردن بیش از پیش اقتصاد ایران با تحمیل تحریم های بیشتر، پیش بردن نقشه‌‌های ویرانگر اقتصادی در داخل کشور توسط بازوها و مغزهای متفکر اقتصاد وابسته به نظم نئولیبرال حاکم بر جهان غرب، جلب نظر و همکاری و اتحاد هرچه وسیع‌تر و فعال‌تر دولت‌های عربی با اسرائیل، ایجاد موانع بر سر راه همکاری‌های اقتصادی و نظامی ایران با متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی خود، ایجاد و تشدید بحران‌های اجتماعی در داخل کشور ما از راه فعال کردن گسل‌های اجتماعی و فرهنگی و قومیتی، توسل به ترورهای بیشتر مقامات سیاسی ـ نظامی کشور، ایجاد هرج و مرج و جنگ روانی از راه رسانه‌های ضدایرانی فارسی‌زبان و فعال کردن مجدد شبکۀ تلویزیونی مزدور به نام منو تو، همه و همه برنامه‌های اعلام‌شدۀ اسرائیل برای پیش بردن «نظم نوین» در خاورمیانه و غلبه بر بحران وجودی صهیونیسم در منطقه است. از این رو، ارتش اسرائیل حملۀ خود به جنوب لبنان و قتل سید حسن نصرالله را با اسم رمز «نظم نوین» در خاورمیانه آغاز کرد.

اما هرچه می‌گذرد و علی‌رغم همۀ ترفندها و توطئه‌های اسرائیل و آمریکا علیه محور مقاومت، و در رأس آن ایران، بحران بقای اسرائیل عمیق‌تر و آشکارتر می‌شود. توسل آن‌ها به خشونت بی حد و مرز و عبور از همۀ خط سرخ‌های اخلاقی و حقوقی، چه در سرزمین‌های اشغالی و چه در جنگ اوکراین، گروه‌های بزرگی از ملت‌های مختلف را در اقصی نقاط جهان در برابر این قاتلان متحد می‌کند. تداوم بی‌تزلزل مبارزات حزب‌الله لبنان پس از شهادت سید حسن نصرالله، و اقدامات بی‌وقفهٔ دیگر اعضای محور مقاومت در یمن و عراق و سوریه علیه اسرائیل و آمریکا، روند جنگ وجودی اسرائیل را با حذف صهیونیسم و نظام آپارتاید در غرب آسیا، به سود مردم فلسطین به پیش می‌برد و به سرانجام خواهد رساند.

تحرک بیش از پیش ایران در راستای تقویت روابط همه‌جانبۀ دوستانه با متحدان منطقه‌ای و جهانی خود، انعقاد قراردادهای اقتصادی و نظامی و امنیتی با کشورهای همسایه و قدرت‌های نوظهور، ایجاد و تقویت پایگاه‌های رسانه‌ای در کشورهای دوست در قاره‌های مختلف جهان جهت مقابله با جنگ رسانه‌ای و شناختی دشمنان مردم ایران، و تقویت بیش از پیش محور مقاومت، گام‌های حیاتی در این نبرد سرنوشت‌ساز علیه صهیونیسم و حامیان غربی و عربی آن‌ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *