پاسخ به ترور هنیه حق مشروع ایران است

Print Friendly, PDF & Email

پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در تهران، دو صف‌بندی در محافل سیاسی ایران شکل گرفت. گروهی که این ترور را هم جنایتی علیه مردم فلسطین و هم تجاوز به حریم سرزمینی ایران دانسته و به پاسخ قاطع ایران علیه اسرائیل باور دارند. گروه دیگر با بهره‌برداری از شرایط پیش‌آمده و با بزرگ‌نمایی خطر جنگ، مخالفین را تندرو و جنگ‌طلب خوانده و آشکار و پنهان خواهان مماشات و به‌نوعی تسلیم در برابر اسرائیل و آمریکا می‌شوند. این در حالی است که اکثر تحلیل‌گران و محافل سیاسی جهان اقدام نظامی ایران در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه را امری بدیهی دانسته و انتظار واکنش ایران را دارند. زیرا طبق قوانین بین‌الملل و منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد،  پاسخ به ترور و تخطی به حریم ارضی یک کشور، جزو حقوق دفاعی کشورها است. علی‌رغم پیش‌بینی ناپذیری نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران  به این اقدام جنایتکارانهٔ اسرائیل، امید می‌رود  که دولت با در نظر داشت همهٔ جوانب، و در درجهٔ اول حفظ انسجام ملی و در راستای حفظ حیثیت و کرامت ملت ایران و منافع ملی کشور، به پاسخ‌گویی سنجیده علیه جنایت اسرائیل در کشور ما برآید.

علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجۀ ایران، که روز ۱۷ مرداد برای شرکت در جلسۀ اضطراری سازمان همکاری اسلامی به جده عربستان سفر کرده بود، گفته است: «در غیاب اقدام متناسب شورای امنیت در برابر تجاوزات رژیم اسرائیل، ایران گزینه‌ای جز استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع در برابر تجاوزات این رژیم ندارد.»

خویشتنداری ایران و مراجعه به دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی جهت اقدامات قانونی مناسب علیه جنایت اسرائیل در ترور مهمان رسمی کشور، و همچنین پرهیز از اقداماتی که منجر به تشنجات و گسترش دامنۀ جنگ در منطقه شود، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در صدد یافتن راه‌های مناسب در پاسخ به ترور و تجاوز به خاک کشور است. در عین حال، با دعوت از سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت روسیه به تهران، چنین به نظر می‌آید که ایران قصد پاسخ قاطع نظامی به اسرائیل را دارد و برای پیشگیری از خطرات احتمالی از سوی دولت اسرائیل و حامی همیشگی آن ایالات متحدۀ آمریکا، به تمهیدات آفندی و پدافندی نیز نظر دارد.

گروه «۱۰ مهر»، ضمن محکوم کردن ترور زنده‌یاد اسماعیل هنیه فرزند برومند خلق فلسطین، اقدام متناسب ایران در عکس‌العمل به ترور مهمان عالیقدر خود اسماعیل هنیه را حق طبیعی و مشروع دولت و ملت ایران می‌داند و آن را نه‌تنها دفاع از خود، که دفاع از مردم فلسطین و کمک به جبهۀ مقاومت منطقه و مردم غزه می‌داند که تاکنون ۴۰ هزار تن از عزیزان خود را به اشکال مختلف توسط دولت جنایتکار صهیونیستی اسرائیل از دست داده‌اند.    

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *