با ارث بردن از روح جاده ابریشم، جاده روابط چین و ایتالیا گسترش می‌یابد


Print Friendly, PDF & Email

امسال بیستمین سالگرد مشارکت استراتژیک جامع بین چین و ایتالیا و هفتصدمین سالگرد مرگ مارکوپولو است. برای گسترش و تقویت روابط دوجانبه، هر دو طرف باید آن را از منظر تاریخی ببینند و با فرصت‌های مهم و قابل‌توجۀ توسعۀ متقابل روبه‌رو شوند.

بعدازظهر روز ۲۹ ژوئیه، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، که برای یک سفر رسمی در چین به‌سر می‌برد، در مهمانسرای دولتی «دیائیوتا»ی در پکن دیدار کرد. شی در اظهارات خود نه‌تنها بر اهمیت تاریخی روابط عمیق چین و ایتالیا اشاره کرد، بلکه بر اهمیت کنونی آنها به‌عنوان پلی برای تبادل بین شرق و غرب تأکید ورزید.

ملونی گفت که ایتالیا و چین به‌عنوان تمدن‌های باستانی همیشه یکدیگر را تحسین کرده و از یکدیگر یاد گرفته‌اند. وی خاطرنشان کرد: ایتالیا برای جایگاه و نقش بین‌المللی چین ارزش زیادی قائل است و مایل است با استفاده از میراث روح دیرینهٔ جاده ابریشم مشارکت نزدیک‌تر و با کیفیت بالاتری را با چین اتخاذ کند.

سفر ملونی به چین، علاوه بر مصادف شدن با این دو سالگرد مهم، خود توجهی گسترده‌ را جلب کرده است. او اولین رهبر «گروه ۷» است که پس از سومین جلسهٔ عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از این کشور بازدید می‌کند و اولین سفر او به چین از زمان تصدی مسؤولیت نخست‌وزیری ایتالیاست. ملونی این سفر را پس از اجلاس «گروه »۷ در ماه گذشته، طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که به‌عنوان یک تغییر ظریف در رویکرد ایتالیا در قبال چین برای گسترش روابط با چین فراتر از موضع سخت G7 تلقی شد. در ۲۸ ژوئیه، ملونی اظهار داشت که سفر پنج روزهٔ او «نشان دادن ارادهٔ ایتالیا برای آغاز مرحلهٔ جدید و از سرگیری مجدد همکاری‌های دوجانبه» است.



از منظر کنونی، این بازدید، که به‌طور گسترده به‌عنوان «فصل جدید» و «آغازی نو» تعبیر می‌شود، در واقع نتایج مثمر ثمری به‌همراه داشته است. در این بازدید ضمن برآورده شدن خواسته‌های داخلی ایتالیا برای همکاری با چین، برنامه‌ریزی استراتژیک و ترتیبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه نیز فراهم آمده است. نکتهٔ قابل توجه این است که هر دو طرف برای تقویت مشارکت استراتژیک جامع خود، یک برنامهٔ اقدام برای سال‌های ۲۰۲۴ ـ ۲۰۲۷ صادر کردند. این همکاری دوجانبه حوزه‌های نوظهوری مانند خودروهای الکتریکی، انرژی‌های تجدیدپذیر و هوش مصنوعی را پوشش می‌دهد و هدف آن ارتقای همکاری‌های سنتی در زمینه‌هایی مانند تجارت و سرمایه‌گذاری، تولید صنعتی، نوآوری‌های فناوری و بازارهای شخص ثالث است. علاوه بر این، چین و ایتالیا چندین سند همکاری دوجانبه در صنعت، آموزش، حفاظت از محیط زیست، نشانه‌های جغرافیایی و ایمنی مواد غذایی امضا کردند.



در سال‌های اخیر، به‌دلیل تأثیر برخی عوامل داخلی و خارجی، پیچ و خم‌هایی در روابط چین و ایتالیا ایجاد شده است. گفتنی است که دو طرف در این سفر نه‌تنها به توافقات همکاری زیادی دست یافته و فرصت‌های جدیدی را برای خود ایجاد کرده‌اند، بلکه اعتماد متقابل سیاسی را تعمیق بخشیده و بار دیگر در آغاز تازه‌ای قرار گرفته‌اند. تجربه ثابت کرده است که چین و ایتالیا در مسیر توسعه، شرکایی ضروری‌اند و می‌توانند فرصت‌های توسعه را بر اساس برابری و منافع متقابل به اشتراک بگذارند. تصمیم ایتالیا همچنین نشان می‌دهد که تا زمانی که گفت‌وگو‌ها بر اساس نگرشی عمل‌گرایانه و منطقی انجام شود، فضای همکاری برد ـ برد و توسعهٔ متقابل بین چین و ایتالیا همچنان خلاقانه و بسیار قابل تصور است.



از منظری عمیق‌تر، چه ایجاد و تعمیق مشارکت استراتژیک جامع بین چین و ایتالیا، و چه پژواک تاریخی مارکوپولو در طول ۷۰۰ سال، کلید تداوم حیات پایدار روابط چین و ایتالیا در توانایی درک متقابل و نزدیک شدن به یکدیگر در مسیر برابری و صداقت است. چین و ایتالیا هر دو تمدن‌های باستانی در قارهٔ اوراسیا هستند. مارکوپولو اولین کسی بود که چین را به اروپا معرفی کرد. اگر بتوانیم روح جادهٔ ابریشم مبنی بر مبادلهٔ تمدن و یادگیری متقابل را حفظ کنیم، آنگاه روابط چین و ایتالیا منبع مستمر سرزندگی و پویایی خواهد بود.



همان‌طور که رئیس جمهور شی جین‌پینگ اشاره کرد، «چین و ایتالیا باید روح جاده ابریشم را حفظ و ترویج کنند، روابط دوجانبه را از منظر تاریخی، اهمیت استراتژیک، و چشم‌انداز بلندمدت آن ببینند و توسعه دهند، و روابط خود را پیوسته گسترش دهند و به پیش برند.»



ما همچنین متوجه شدیم که نخست‌وزیر ملونی در این سفر گفت که ایتالیا آمادهٔ ایفای نقش مثبت در گفت‌وگوی صمیمانه بین اتحادیه اروپا و چین و تقویت روابط همکاری پایدارتر است. او در یک سخنرانی در نمایشگاهی با موضوع مارکوپولو و جادهٔ ابریشم گفت که جادهٔ ایتالیا به چین گاهی آسان، و گاهی دشوار است، اما این جاده همیشه قابل عبور است. در عصر کنونی جهانی تغییرات بزرگ، به‌عنوان دو تمدن و بازار بزرگ، چین و اروپا به مبادلات برابر بیشتر و عمیق‌تر و درک متقابل نیاز فوری دارند. در این لحظه، ایتالیا به‌عنوان پلی بین شرق و غرب و داشتن نقشی در حفظ دسترسی جاده ای، مطمئناً چیزهای زیادی برای ارائه خواهد داشت.

منبع: گلوبال تایمز، ۳۰ جولای ۲۰۲۴
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۴۰۷/۱۳۱۶۹۹۹.shtml

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *