شورای صلح ایالات متحده از حق انقلاب بولیواری در ونزوئلا برای دفاع از خود در برابر تلاش‌های خشونت‌‌آمیز خارجی و فراپارلمانی برای تغییر رژیم حمایت می‌کند

Print Friendly, PDF & Email

شورای صلح ایالات متحده ــ

در ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، شورای ملی انتخابات ونزوئلا (CNE) رئیس جمهور نیکلاس مادورو را با نزدیک به ۵۲ درصد آرا برندهٔ انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اپوزیسیون مورد حمایت ایالات متحده، به‌دنبال شکست خود در انتخابات ۲۸ ژوئیهٔ ونزوئلا، آن را تقلبی خواند. آنها حتی قبل از انتخابات نیز چنین قصدی را اعلام کرده بودند، همان‌طور که از زمان آغاز انقلاب بولیواری در ربع قرن پیش در هر یک از ۳۱ رقابت ملی ـــ به جز دو رقابت که در آن چاویست‌ها شکست خوردند ـــ همین کار را انجام داده بودند. این جنبشی است که توسط هوگو چاوز بنیانگذاری شده و جانشین او نیکلاس مادورو آن را ادامه می‌دهد.

در دو روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط CNE، ونزوئلا به عرصهٔ تظاهرات خشونت‌آمیز جریان بازنده بدل شد. حدود ۲۵ نفر کشته و ۱۹۲ نفر، از جمله پرسنل امنیتی دولتی، زخمی شدند و خسارات مالی زیادی عمدتاً به مؤسسات دولتی مانند دانشگاه‌ها، مدارس متوسطه و ابتدایی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بهداشتی، و امکانات حمل و نقل وارد شد.

این واکنش تکراری غیرقانونی و خشونت‌آمیز به نتایج انتخابات در ونزوئلا، به این دلیل است که اپوزیسیون راست افراطی، که عمدتاً توسط واشنگتن حمایت و هدایت می‌شود، به‌جای یک استراتژی دموکراتیک، یک استراتژی شورشی را دنبال می‌کند. از زمانی که مادورو برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد، نه آنها و نه ایالات متحده، هیچکدام دولت ونزوئلا را به‌رسمیت نشناخته‌اند.

ایالات متحده اقدام خصمانهٔ خود را بر این ادعا استوار می‌کند که این انتخابات آزاد و منصفانه نبوده است. اما اگر در این انتخابات بی‌عدالتی‌ای وجود داشته باشد، دلیل آن دسیسه‌های چاویست‌های حاکم نیست، بلکه شرایطی است که واشنگتن با جنگ ترکیبی خود به ونزوئلا تحمیل کرده است. ۹۳۰ اقدام قهری یکجانبهٔ تحمیل شده بر کاراکاس توسط واشنگتن ‌ـــ که به‌قول معروف تحریم نامیده می‌شود ـــ مرگبارتر از بمب‌هایی با هزاران تلفات است.

در واقع، مردم ونزوئلا در ۲۸ ژوئیه با اسلحهٔ نشانه‌گیری شده به‌سمت سر خود به پای صندوق‌های رأی رفتند، زیرا می‌دانستند که اگر به مادورو رأی دهند، اقدامات اجباری به‌احتمال قوی ادامه خواهد یافت و حتی تشدید خواهد شد. این واقعیت اساسی توسط مطبوعات غربی و دیگر منتقدان فعلی انقلاب بولیواری ونزوئلا نادیده گرفته شده است. این شکل از مداخله و مجازات دسته‌جمعی، بر اساس منشور سازمان ملل متحد و سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) و حتی قوانین ایالات متحده، غیرقانونی است. به‌علاوه، چه چیزی به ایالات متحده این اعتبار را داده که داور دموکراسی در جهان باشد؟

روایت در مورد انتخابات ونزوئلا توسط واشنگتن و بلندگوهای آن در رسانه‌های رسمی تغییر داده شده و از توجه به اقدامات قهری چشم‌گیر و دخالت‌جویانهٔ ایالات متحده دور، و روی جزئیات قانون انتخابات ونزوئلا متمرکز شده است. روایت تغییر‌یافته به‌نحوی طراحی شده که بار مسؤولیت را بر دوش دولت مستقل برای اثبات مشروعیت خود بگذارد. راه‌حل‌هایی از سوی بازیگران خارجی و بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، مبنی بر تجدید انتخابات و تشکیل یک «دولت انتقالی» تجویز می‌شود. هیچ سازوکار دموکراتیکی برای چنین کاری، نه در ونزوئلا و نه و در اکثر کشورها، از جمله ایالات متحده، وجود ندارد. مهم‌تر از آن، این نقض حاکمیت ونزوئلا است.

شورای صلح ایالات متحده این گفتهٔ رئیس جمهور مادورو را تحسین می‌کند: «ونزوئلا دارای حاکمیت ملی و کشوری مستقل با قانون اساسی است، نهادهای خود را دارد، و اختلافات در ونزوئلا، از هر نوعی که باشد، بین ونزوئلایی‌ها، از طریق نهادهای آنها، قانون اساسی و قوانین آنها، حل‌وفصل می‌شود.»

شورای صلح ایالات متحده خواستار احترام به نهادهای مستقل ونزوئلا است، به‌ویژه اکنون که دیوان عالی دادگستری ونزوئلا نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تأیید کرده است.

ما قاطعانه هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا را رد می‌کنیم.

۲۳ اوت ۲۰۲۴

منبع: وب‌سایت شورای صلح ایالات متحده

U.S. Peace Council Supports the Right of the Bolivarian Revolution in Venezuela to Defend Itself Against Violent External and Extra-Parliamentary Attempts at Regime Change

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *