حماس: نه عقب‌نشینی اسرائیل وجود دارد، نه توافق آتش‌بس

Print Friendly, PDF & Email

طرح جدید مورد حمایت ایالات متحده آمریکا موسوم به «پیشنهاد پل زدن» نتوانست شروط اصلی مقاومت را برای آتش‌بس غزه برآورده سازد.

حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیانیهٔ مشترکی را در ۲۲ اوت (۱ شهریور) منتشر و تأیید کردند که مقاومت هرگونه توافقی را که خروج اسرائیل از نوار غزه را شامل نشود، رد خواهدکرد.

بیانیهٔ مشترک پس از دیدار «زیاد نخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، و محمد درویش، رئیس شورای حماس، در دوحه، پایتخت قطر، صادر شد.

در این بیانیه «بر ضرورت توقف تجاوزات و جنگی که مردم فلسطین با آن موجه هستند و همچنین مجازات رهبران اشغالگر به‌خاطر جنایاتی که علیه بشریت مرتکب می‌شوند، تاکید شده است».

در بیانیهٔ مشترک آمده است: «موضع مقاومت و ملت فلسطین برای دستیابی به هرگونه توافق، عبارت است از توقف همه‌جانبهٔ تجاوز، خروج کامل از نوار غزه، آغاز بازسازی، پایان محاصره همراه با یک توافق جدی برای مبادلۀ اسرا».

بیانیه همچنین «رهبران اشغالگر را مسؤول از بین رفتن تلاش‌های میانجی‌گران از طریق اصرار بر ادامهٔ تجاوز و انکار آنچه در مراحل قبلی، به‌ویژه پس از پیشنهاد مورد تأیید جنبش حماس در۲ ژوئیه (۱۲ تیرماه)، انجام داده است»، می‌داند.

علاوه بر این، بیانیهٔ حماس و جهاد اسلامی مجدداً خواستار ارسال فوری مقادیر کافی کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه شده و نسبت به «عواقب ادامهٔ مجازات دسته‌جمعی» توسط اسرائیل هشدار داد.ه است.

این بیانیه در حالی صادر شده که انتظار می‌رود دور جدیدی از مذاکرات آتش‌بس ـــ بدون نظارت حماس ـــ در روزهای آینده آغاز شود.

این دیدارها ابتدا قرار بود روز چهارشنبه (۳۱ مرداد) در پایتخت مصر برگزار شود، اما به زمان نامشخصی موکول گردید.
نشست عالی قاهره در مورد مذاکرات شنبه یا یکشنبه برگزار خواهد شد. یک مقام اسرائیلی روز پنجشنبه به «یدیوه اهرونوت» گفت: تیم مذاکره‌کننده برای پرکردن شکاف، از جمله پروندهٔ فیلادلفی، شبانه‌روز با مصر کار می‌کند. حماس پیشنهاد جدید (یعنی «طرح پل زدن») مورد حمایت آمریکا را ـــ که واشنگتن می‌گوید اسرائیل با آن موافقت کرده است ـــ به‌دلیل عدم رسیدگی به خواسته‌های این گروه برای آتش‌بس دائمی، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و چندین موضوع دیگر، رد کرده است.

دقیقاً مشخص نیست که در پیشنهاد جدید چه چیزی وجود دارد. یکی از مقامات حماس در ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) به الشرق گفت که همان‌طور که شروط حماس تصریح می‌کند، این پیشنهاد شامل عقب‌نشینی اسرائیل از کریدور فیلادلفی در مرز غزه و مصر نمی‌شود.

به گفتۀ الشرق، خود نتانیاهو در ۲۰ اوت تأیید کرد که اسرائیل هرگونه عقب‌نشینی از مرز غزه و مصر را رد خواهد کرد.

این منبع همچنین گفت که «پیشنهاد پل زدن» مستلزم یک سازوکار غربالگری برای بازرسی آوارگان غزه است که به‌عنوان بخشی از توافق به نوار شمالی باز خواهند گشت ـــ این یکی از شروط اسرائیل است که مذاکرات اخیر را پیچیده کرده است.

این شرط آتش‌بس دائمی را نیز تضمین نمی‌کند. به‌گفتۀ این منبع، در پیشنهاد آمریکا آمده است که «آتش‌بس دائمی در مرحلۀ دوم در یک محدودهٔ مشخص مورد بحث قرار خواهد گرفت، و در صورت عدم موافقت حماس با خواسته‌های اسرائیل، ارتش به جنگ بازمی‌گردد و عملیات نظامی خود را انجام می‌دهد».

منبع: وب‌سایت کریدل، ۱ شهریور ۱۴۰۳

‘No Israeli withdrawal, no ceasefire deal’: Hamas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *