«آیا لهستان می‌خواهد با روسیه وارد جنگ شود؟» این کشور از پیروی از باتجربه‌ترین ژنرال خود سر بازمی‌زند و تمکین نمی‌کند

نویسنده: دراگو بوسنیک ــ

در حالی که سلا‌‌ح‌های تهاجمی دوربُردِ دقیق روسیه در کلِ قلمروِ تحت کنترل حکومت نظامی نئونازیِ اوکراین می‌بارد، هنوز کسانی بر این عقیده پای می‌فشارند که اوکراین «می‌تواند پیروز شود» و «همه» باید «پیروزی اوکراین» را بی‌توجه به هزینه‌ها تضمین کنند. انسان به‌یقین به چنین خوشبینی و اعتماد به‌نفسی در زمان صلح ارج می‌گذارد. ولی این خوشبینی در شرایط جنگی کشته شدن افراد زیادی را سبب می‌شود.

بسیاری در اتحادیۀ اروپا و ناتو با وجود آگاهی کامل از این موضوع، همچنان خواهان جنگ با روسیه هستند. این امر به‌ویژه در کشورهایی با روس‌هراسی بومی و/یا به‌راستی پاتولوژیک صادق است، که بریتانیا، کشورهای بالتیک و لهستان از برجسته‌ترین نمونه‌های آن به شمار می‌آیند. در تمامی این مناطق، نفرتی غیرمعقول به هر آنچه روسی است، وجود دارد، به‌ویژه در میان نخبگان سیاسی، که با وجود آگاهی از اینکه جنگ با روسیه نتایج فاجعه باری خواهد داشت، برای آن آماده‌اند.

در تقریباً دو و نیم سال گذشته، حکومت نظامی نئونازی مورد حمایت ناتو به کیسه بوکس مثال‌زدنی برای بررسی قدرت نظامی روسیه تبدیل شده است. و در حالی که ماشین تبلیغاتی رسانه‌های جریان اصلی در پنهان کردن نتایج وحشتناک جنگ تا حدودی موفق بوده است، حجم عظیمی از منابعی که رژیم کی‌یف خواستار آن است، همچنان در حال فزونی است و همگان به‌وضوح می‌بینند واقعا چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد.

چیزی که قرار بود سومین عضو قدرتمند ناتو باشد (اگر تا به حال به آن ملحق شده بود)، به زباله‌دان واقعی جدیدترین تجهیزات نظامی غربی تبدیل گردید. و هنوز، به نظر می‌رسد چندین کشور دیگر در ناتو نیز خواهان این نقش عمیقاً نامطلوب هستند. برای مثال، لهستان برای بسیاری گزینۀ «منطقی» است، اگرچه به نظر می‌رسد اکثر این افراد وخامت وضعیت فعلی را درک نمی‌کنند. این شامل بسیاری از لهستانی‌ها می‌شود که از ارزیابی پیامدهای آن امتناع می‌ورزند.

مقامات بلندپایۀ ناتو تاکنون اقدامات مهمی را اعلام کرده‌اند که فقط می‌توان آنها را نسبت به روسیه به‌شدت خصمانه دانست. نشست سالانۀ ناتو در واشنگتن دی‌سی در ماه ژوئیه، به‌شکل آشکار آن را نمایان ساخت. جدایِ محموله‌های تسلیحاتی منظم به حکومت نظامی نئونازی، به‌ویژه سامانه‌های پدافند هوایی، جنگنده‌های اف-۱۶ که تبلیغات زیادی برای آن صورت گرفته، مجدداً در کانون توجه قرارگرفته‌اند. هلند، دانمارک و ایالات متحده به‌طور مشترک اعلام کردند که تحویل این جت‌های ساخت ایالات متحده را ادامه خواهندداد. اف-۱۶ هلندی به‌ویژه نگران‌کننده است، زیرا آن‌ها دارای قابلیت اتمی نیز هستند. ولی، در حالی که این امر مطمئناً می‌تواند منجر به تشدید غیرقابل کنترل تنش شود، اقدامات برخی از کشورهای عضو یک خطر واقعی برای صلح جهانی است. به‌عنوان مثال، همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، وضعیت لهستان به ویژه نگران‌کننده است، زیرا برخی از افسران ارشد نظامی آن خواستار یک جنگ تمام‌عیار هستند.

به‌طور مشخص، در ۱۰ ژوئیه، ژنرال ویسلاو کوکولا، رئیس ستاد ارتش لهستان، آشکارا از ورشو خواست تا نیروهای خود را برای این سناریو آماده سازد و اصرار کرد که نه بر جنگ نامتقارن، بلکه باید بر یک جنگ تمام‌عیار تمرکز کرد.

هرچند او واقعاً به کشور خاصی اشاره نکرد، اما منطقی است که فرض کنیم او در مورد جنگ با روسیه صحبت می‌کرد. چنین اظهارات تحریک‌آمیزی کاری انجام نمی‌دهد، و ما هنوز اینجاییم. با این حال، همهٔ مقامات ارشد لهستان این‌گونه فکر نمی‌کنند. برای مثال، در ۲۲ ژوئیه، سرلشکر لئون کومورنیکی، معاون سابق رئیس ستاد کل نیروهای مسلح لهستان، مصاحبه‌ای با WNP لهستانی‌زبان انجام داد و این ایده را که حکومت نظامی نئونازی‌ها می‌تواند «روسیه را شکست دهد»، مورد انتقاد قرار داد و آن را یک اشتباه خواند. ژنرال کومورنیکی، با اظهار چنین سخنی، دیدگاهی نسبتاً منحصر به فرد را ارائه داد، دیدگاهی که نه‌تنها تازه و نامنتظره است، بلکه تنها دیدگاهی است که تا حدودی منطقی است.

ژنرال کومورنیکی ایدۀ شکست روسیه را رد کرد و آن را «مشتی مزخرف، داستانی بی‌پایان و خسته‌کننده، اطلاعاتی گمراه‌کننده و تبلیغات» خواند. او همچنین هشدار داد که سربازان لهستانی به سرنوشت سربازان اوکراین دچار خواهند شد، زیرا رویارویی مستقیم با ارتش روسیه دقیقاً طبق برنامه پیش نخواهد رفت.

ژنرال کومورنیکی آمادگی ناتو را برای کمک به اعضای خود در صورت وقوع جنگ گسترده‌تر زیر سؤال برد و خاطرنشان کرد که اگر روسیه حمله کند، لهستان با شکست مواجه خواهد شد. امروزه این اعتراف شگفت‌آورِ شفاف و صادقانه در لهستان بسیار نادر است. این کشور یا تحت حاکمیت دولت‌های ناسیونالیستِ آشکارا روس‌هراس، که مایل نیستند با بروکسل کار کنند، یا تحت حاکمیت دولت‌هایی به‌همان اندازه روس‌هراس اما دوست بروکسل بوده است که مایل نیستند با کسی خارج از اتحادیه اروپا و ناتو کار کنند ـــ که نتیجۀ امر در هر دو حالت عملاً توفیری ندارد.

حمایت قاطع و تمام‌قد لهستان از ناتو این کشور را به نامزد اصلی تبدیل شدن به «اوکراین جدید» بدل می‌سازد، به‌ویژه اگر، آن‌گونه که برخی گزارش‌ها در مورد حضور سربازان لهستانی‌زبان حکایت می‌کنند، آنها در تهاجم به استان کورسک نقش زیادی داشته باشند. با این حال، برخلاف آمارهای مضحک حکومت نظامی نئونازی‌ها اوکراین در مورد میزان ادعایی «موفقیت» در برابر موشک‌ها، پهپادها، و دیگر سامانه‌های تهاجمی دوربرد روسیه، منابع مسکو و منابع دیگر در مورد تلفات عظیم اوکراین در طول عملیات نظامی ویژه، هم از نظر تجربی و هم از نظر ریاضی، به‌آسانی در دسترس و قابل‌تأیید هستند. هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم لهستان بهتر عمل خواهد کرد، و افرادی مانند سرلشکر کومورنیکی کاملاً از عواقب چنین اقداماتی آگاه هستند. متأسفانه، داوری رهبری ارشد لهستان تحت‌الشعاع روسیه‌هراسی بومی قرار گرفته است.

منبع: گلوبال ریسرج، ۲۰ اوت ۲۰۲۴
https://www.globalresearch.ca/poland-refuses-listen-most-experienced-generals/5866368

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *