امیدواریم ایالات متحده به تعهد خود در مورد آتش بس غزه عمل کند

Print Friendly, PDF & Email

روند میانجیگری بین‌المللی در مناقشهٔ کنونی فلسطین و اسرائیل بار دیگر ارزش سازمان ملل را به‌عنوان مکانیسم اصلی چندجانبه گرایی و مهمترین پلت فرم اولیه برای حکومت جهانی برجسته کرده است.


شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۱۰ ژوئن به وقت محلی پیش‌نویس قطعنامهّٔ پیشنهادی آمریکا با هدف پایان دادن به درگیری در غزه را با ۱۴ رأی موافق و ۱ رأی ممتنع به تصویب رساند. این قطعنامه مشخص‌ترین قطعنامه‌ای است که شورای امنیت از زمان آغاز درگیری‌های کنونی اسرائیل و فلسطین به‌تصویب رسانده است. قطعنامه شامل درخواست‌هایی برای «آتش‌بس فوری، کامل و جامع»، آزادی گروگان‌ها، تضمین کمک‌های بشردوستانه، پایان دائمی جنگ و دیگر مطالبی است که جامعهٔ بین‌المللی مدت‌ها خواستار آن بوده و همچنین یک «رویکرد سه مرحله‌ای» در مورد چگونگی دستیابی به این اهداف است.



برخلاف پیش‌نویس قطعنامه‌های قبلی، رسانه‌ها گزارشی مربوط به واکنش‌های موجود در محل، از جمله این‌که آیا مورد استقبال واقع شده است یا خیر، اشاره نکردند. این بدان معنا نیست که اعضای شورای امنیت از این قطعنامه استقبال نمی‌کنند؛ برعکس، این نشان‌دهندهٔ یکپارچه‌‌‌ترین نگرش و خواست جامعهٔ بین‌المللی تاکنون است. حتی ایالات متحده نیز دریافته است که وضعیت غزه از مرزهای بشردوستانه عبور کرده است و به آتش‌بس فوری نیاز است. آنچه جامعهٔ بین‌المللی به آن نیاز دارد تشویق نیست، بلکه اقدام فوری است.



این قطعنامه کامل نیست. همان‌طور که سفیر فو کونگ، نمایندهٔ دائم جمهوری خلق چین در سازمان ملل، در توضیح خود پس از رأی‌گیری تأکید کرد، «این پیش‌نویس هنوز در بسیاری از جنبه‌ها مبهم است.» چین به پیش‌نویس قطعنامه رأی مثبت داد. این رأی تأیید توسط چین بر اساس نیاز فوری به توقف کشتار بیشتر و کاهش فاجعه انسانی ایراد شد. این عاجزانه‌‌‌ترین درخواست غیرنظامیان در نوار غزه بود که رنج زیادی را متحمل می‌شوند. سخنان سفیر فو کونگ نه‌تنها به‌عنوان نمایندهٔ چین، بلکه برای همهٔ اعضای جامعهٔ بین‌المللی است که به صلح و عدالت رأی داده‌اند.



این قطعنامه به‌صراحت اشاره می‌کند که تنها راه برای پایان دادن به چرخهٔ خشونت «راه‌حل سیاسی» است. این موضع اساسی جامعهٔ بین‌المللی از جمله چین در برخورد با درگیری‌های کنونی است. از آنجا که آمریکا پیشنهاد دهندهٔ و حامی این قطعنامه است، مشخص نیست که آیا این جمله از ابتدا در قطعنامه درج شده یا پس از ارتباط با سایر کشورها اضافه شده است. با این حال، اگر به ۱۱ پیش‌نویس قطعنامه‌ای که شورای امنیت از زمان آغاز مناقشهٔ کنونی اسرائیل و فلسطین به تصویب رسانده است نگاه کنیم، به‌وضوح می‌بینیم که ایالات متحده دستخوش تغییر و تحول شده است: در ابتدا حتی به «آتش‌بس» اشاره نکرد، و بعداً فقط به «آتش‌بس موقت» اشاره شد و اکنون «پایان دائمی جنگ» پیشنهاد می‌شود.


اقدامات نظامی نامطلوب در نوار غزه، همراه با حمایت جامعهٔ جهانی از آرمان عادلانهٔ مردم این سرزمین، فشار قابل‌توجهی بر آمریکا و اسرائیل وارد کرده است. در نتیجه، وجهه و قدرت نرم ایالات متحده به‌شدت آسیب دیده است. از آنجایی که ایالات متحده همیشه از «دیپلماسی ارزش‌ها» سخن می‌راند، این سؤال مطرح می‌شود که آیا انسان‌دوستی اساسی‌ترین ارزش نیست؟ لفاظی دیپلماتیک واشنگتن نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد. حتی رسانه‌هایی مانند صدای آمریکا اذعان کرده‌اند که ایالات متحده به‌دلیل مخالفت مکرر با پیش‌نویس قطعنامه‌های سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در غزه شده‌اند، «انتقادات گسترده‌ای را برانگیخته است.»



روند میانجیگری بین‌المللی در مناقشهٔ کنونی فلسطین و اسرائیل بار دیگر ارزش سازمان ملل را به‌عنوان مکانیسم اصلی چندجانبه‌گرایی و مهمترین پلتفرم اولیه برای حکومت جهانی برجسته کرده است. طی سال‌ها، ایالات متحده به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس سازمان ملل متحد و عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، بی‌احترامی قابل‌توجهی به سازمان ملل نشان داده است و اغلب سازمان ملل و شورای امنیت را برای پیگیری اقدامات یکجانبه کنار گذاشته و با ترویج این ایده که ناکارآمد است، به اعتبار سازمان ملل لطمه زده است. با این حال، پس از یک انحراف بزرگ، ایالات متحده همچنان باید به پلتفرم سازمان ملل بازگردد، زیرا وظایف آن غیر قابل جایگزینی است. در حالی که نگرش ایالات متحده به نقش سازمان ملل فرصت‌طلبانه و خودخواهانه است، حمایت از نقش مرکزی این سازمان در امور بین‌الملل همواره موضع ثابت چین و جامعهٔ بین‌المللی بوده است. امروز آن‌ها باید به سازمان ملل بازگردند. فردا ممکن است نظرشان دوباره تغییر کند، اما نیروی واقعیت همیشه قوی‌تر است. مهم نیست که یکجانبه‌گرایی ایالات متحده تا چه اندازه بخواهد واگرا باشد، گرایش به‌سوی دنیای چندقطبی در نهایت آن را به عقب خواهد کشید.



آخرین اخبار حاکی از آن است که حماس قطعنامهٔ آتش‌بس را پذیرفته و آمادهٔ مذاکره دربارهٔ جزئیات است. ایالات متحده می‌گوید در میان رهبران اسرائیل یک «اجماع قوی» برای پیشبرد طرح آتش‌بس غزه وجود دارد. این پیشرفتی است که در هشت ماه گذشته رخ نداده است. ایالات متحده مدعی شد که اگر حماس با این توافق موافقت کند، «نبرد می‌تواند امروز متوقف شود.» جهان مشتاقانه منتظر است تا ببیند آیا ایالات متحده به قول خود عمل می‌کند یا خیر. با حرکت رو به جلو، «آزمون واقعی» این خواهد بود که آیا رویکرد سه مرحله‌ای می‌تواند به آرامی اجرا شود، آیا هر دو طرف درگیری می‌توانند شرایط را به‌طور کامل بلافاصله و بدون قید و شرط اجرا کنند و برای همیشه به خصومت‌ها پایان دهند. 



علاوه بر این، حل مسألهٔ فلسطین نه‌تنها به صلح، بلکه به عدالت نیز نیاز دارد. بنابراین، قطعنامه بار دیگر بر تعهد قاطع شورای امنیت به راه حل دو دولتی تأکید می‌کند. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد الزام‌آور است و این‌بار، ایالات متحده قاطعانه متعهد شده است «تا اطمینان حاصل کند که اسرائیل به تعهدات خود عمل می‌کند.» این یک وعده به هیچ کشوری نیست، بلکه تعهدی روشن و صریح به جهان است. ما امیدواریم که ایالات متحده به قول و وعدهٔ خود احترام گذارد و برای پیشبرد اجرای قطعنامه تلاشی جدی به‌عمل آورد.

منبع: گلوبال تایمز، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۴۰۶/۱۳۱۳۹۴۹.shtml

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *