اوکراینِ خسته از جنگ – کسی رغبتی برای رفتن به جبهه‌های جنگ ندارد

Print Friendly, PDF & Email

تله‌پولیس، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ ایالات متحدۀ آمریکا تعداد قربانیان جنگ اوکراین را ۷۰ هزار نفر تخمین زده است. اما رقمی که اخیراً «زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، تأیید کرد ۶۲ هزار نفر بود. در حالی که در ابتدای جنگ مردم و نظامیان با رغبت تمام برای مقابله با تهاجم روسیه به جبهه می‌رفتند، حال شرایط تغییر یافته و خسته بودن از جنگ روز به‌روز افزایش می‌یابد. به‌دلیل تعداد زیاد کشته‌ها و یا کسانی که به‌شدت مصدوم شده‌اند، و موارد آن در غالب خانواده‌های اوکراین قابل مشاهده است، مردان اوکراین دیگر حاضر به رفتن به جبهه‌های جنگ نیستند، واقعیتی که اخیراً ژنرال اوکراینی، «والری زالوژنی»، به آن اشاره کرد.

این واقعیتی است که روسیه به‌دلیل دارا بودن جمعیت بیشتر امکان بیشتری برای بسیج نیرو دارد و اوکراین همواره مجبور به اِعمال روش‌هایی سختگیرانه‌تر برای جذب نیرو بود. در سپتامبر سال جاری، «زلنسکی» تلاش کرد مردان اوکراینی را که برای فرار از خدمت به کشورهای اروپایی گریخته‌اند به اوکراین بازگرداند. اما استرداد اجباری آن‌ها به اوکراین مخالف قوانین اتحادیۀ اروپا است. ولی چنانچه کنسولگری‌های اوکراین در کشورهای اروپایی به هنگام تمدید اوراق هویت اتباع اوکراین، آنها را درفشار قرار دهند، آنها راهی جز بازگشت به اوکراین ندارند.

در حال حاضر، موج جدیدی از سربازگیری آغاز شده است و غالباً دنبال کسانی هستند که هیچ تجربۀ نظامی ندارند. در کنترل‌های خیابانی تلاش می‌شود افراد مورد نظر را بیابند و هرکس از اعزام به جبهه امتناع کند مشمول مجازات می‌شود. این هفته، «زلنسکی» خواهان تشدید تدابیر وزارت کشور اوکراین شد و خواست که این وزارتخانه کسانی را که حاضر به رفتن به جبهه‌ها نیستند با اِعمال زور به ارتش تحویل دهد. در اوکراین قانونی در مورد به‌رسمیت شناختن حق امتناع از شرکت در جنگ وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *