برجسته شدن اهمیت گفتگو با سفر اوربان به چین

Print Friendly, PDF & Email

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، صبح دوشنبه در پکن با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، در مهمانسرای دولتی دیائویوتای دیدار کرد. در این دیدار، رئیس جمهور شی و نخست وزیر مجارستان اوربان، دربارۀ روابط دوجانبه، روابط چین و اتحادیه اروپا و دیگر موضوعات مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند. دو طرف عمیقاً بر ارتباطات حول بحران اوکراین تمرکز کردند. این یکی دیگر از گفتگوهای سطح بالا بین این دو، پس از سفر دولتی رئیس جمهور شی به مجارستان در ماه مه است. این دیدارها برای روابط چین و مجارستان، روابط چین و اتحادیهٔ اروپا و اجماع بر سر ترویج راه‌حل سیاسی برای بحران اوکراین اهمیت زیادی دارد.



بسیاری متوجه شده‌اند که سفر اوربان به چین کاملاً «غیرمنتظره» بوده است. در «تور گردباد دیپلماسی»، پس از به‌دست گرفتن ریاست دوره‌ای اتحادیهٔ اروپا توسط مجارستان، این سومین ایستگاهی که اوربان بدانجا رسیده است. در سال‌های اخیر، مجارستان در برابر اقداماتی با هدف سیاسی‌سازی همکاری با چین در داخل اروپا مقاومت کرده و بر اساس منافع عملی دوجانبه و تصویر کلی برای ارتقای همکاری چین و مجارستان، در زمینه‌های صنعتی مانند خودروهای الکتریکی (EVs)، و پی‌ریزی زیرساخت‌ها، از جمله راه آهن بوداپست ـ بلگراد، امور مالی سبز، مالی دیجیتال، و دیگر زمینه‌های فن‌آوری و فرهنگی، پافشاری کرده است. روابط چین و مجارستان با آغاز یک «سفر طلایی» وارد بهترین دورهٔ تاریخ شده است. این «بازدید غیرمنتظره» ابتدا نشان‌دهندهٔ سطح بالای اعتماد متقابل سیاسی و ارتباطات استراتژیک و هماهنگی در روابط چین و مجارستان است، که انگیزهٔ جدیدی را به ادامهٔ تعمیق روابط دوجانبه تزریق خواهد کرد.



از آنجایی که مجارستان ریاست دوره‌ای اتحادیهٔ اروپا را بر عهده دارد، این سفر همچنین به چین و اتحادیهٔ اروپا کمک می‌کند تا سوء‌تفاهم‌ها و اختلافات را از طریق ارتباط نزدیک و گفت‌وگو حل، و بین دو طرف فضایی با اعتماد متقابل ایجاد کنند. مدتی است که روابط چین و اتحادیهٔ اروپا به دلیل مسائلی مانند تعرفهٔ خودروهای برقی با تنش‌ها و چالش‌هایی روبه‌رو بوده است.



با این حال، هیچ تضاد ژئوپلیتیکی یا تضاد منافع اساسی بین چین و اروپا وجود ندارد و این «بنیاد» تغییر نکرده است. نکتهٔ کلیدی این است که آیا اروپا می‌تواند موقعیت درست را به‌عنوان شریک چین و لحن معمول همکاری را حفظ کند یا خیر. از این منظر، انتظار می‌رود اوربان، که همواره موضع همکاری عملی در قبال چین اتخاذ کرده است، از این سفر به‌عنوان فرصتی برای ایجاد فضایی بهتر برای گفت‌وگو و ارتباط بین چین و اروپا در این مقطع خاص، و ایجاد فرصت ها و امکانات جدید در راه همکاری بین آن‌ها استفاده کند. 



بحران اوکراین به‌عنوان «موضوع» سفر عجولانهٔ اوربان، این بار محور ارتباط دو طرف بود. 

اوربان طرف چینی را در مورد سفرهای اخیر خود به اوکراین و روسیه در جریان گذاشت. رئیس‌جمهور شی از تلاش‌های اوربان در پیشبرد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین قدردانی کرد و همچنین اظهار داشت که گزاره‌های اساسی چین و مجارستان و جهت‌گیری تلاش‌های آن‌ها یکی است. رئیس جمهور شی با تأکید بر این‌که تمرکز فعلی بر رعایت سه اصل عدم گسترش میدان نبرد، عدم تشدید درگیری‌ها و عدم شعله‌ور کردن آن از سوی همهٔ طرف‌ها، از جامعهٔ جهانی خواست تا شرایط و حمایت برای از سرگیری گفت‌وگو و مذاکرهٔ مستقیم بین دو طرف جنگ را فراهم کند. 



طرف چینی همواره با پشتیبانی از صلح و گفت‌وگو در بحران اوکراین، از ابتکارات و تلاش‌هایی که به کاهش تنش‌ها و دستیابی به صلح در سراسر جهان کمک می‌کنند، حمایت و آن را تشویق کرده است. چین همچنین در ترویج صلح از طریق ابزارهای خود نقشی مثبت ایفا کرده است. در سال جاری، عضو دفتر سیاسی کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست و وزیر امور خارجهٔ چین، وانگ‌یی، با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجهٔ اوکراین، و همچنین سون ویدونگ، معاون وزیر امور خارجهٔ چین، با پاولو ریابیکین، سفیر اوکراین در چین، دیدار، و با معاون اول وزیر امور خارجهُ اوکراین، آندری سیبیها، رایزنی کرد. لی هوی، فرستادهٔ ویژهٔ دولت چین در امور اوراسیا، دور دوم و سوم دیپلماسی شاتل در مورد بحران اوکراین را رهبری کرد. در ماه مه، چین و برزیل مشترکاً یک اجماع شش ماده‌ای دربارهٔ درک مشترک خود از حل و فصل سیاسی بحران اوکراین صادر کردند، که تنها در مدتی حدود کمتر از یک ماه از بیش از ۱۰۰ کشور پاسخ مثبت دریافت کرد. 



به‌خوبی می‌دانیم که حل بحران اوکراین پیچیده است، و آغاز روند صلح یک شبه محقق نمی‌شود. علی‌رغم دیدگاه‌های متفاوت در مورد دیپلماسی شاتل اوربان، تلاش‌های طرف‌های ثالث مانند چین و دیگر کشورها برای برقراری آتش‌بس و ارتقای ارتباط و گفت‌وگو بین طرف‌های درگیر، از اهمیتی سازنده برخوردار است. همچنین، تعمیق تعامل چین و مجارستان به‌وضوح این را نشان داده است که نه‌تنها برای هر دو کشور و روابط چین و اتحادیه اروپا مفید است، بلکه انرژی مثبتی را برای صلح و توسعهٔ جهانی به ارمغان می‌آورد.

منبع: گلوبال تایمز، ۹ ژوئیه ۲۰۲۴
https://www.globaltimes.cn/page/202407/1315661.shtml

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *