بیانیهٔ پایانی هشتمین سمینار بین‌المللی برای صلح و لغو پایگاه‌های نظامی خارجی ـــ گوانتانامو، ۵ ـ ۴ مه ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

«جهانی صلح‌آمیز همراه با عدالت اجتماعی مورد نیاز است»

به دعوت «انستیتوی کوبا برای دوستی خلق‌ها» و «شورای جهانی صلح»، در روزهای ۴ و ۵ ماه مه، نمایندگانی از ۳۰ کشور برای برگزاری «هشتمین سمینار بین‌المللی صلح و لغو پایگاه‌های نظامی خارجی»، در استان گوانتانامو، کوبا، گرد هم آمدند.

در مجموع، ۸۰ نماینده و مهمان از آرژانتین، استرالیا، باربادوس، برزیل، بوروندی، کانادا، شیلی، کلمبیا، کوبا، قبرس، فرانسه، یونان، گویان، ایتالیا، ایران، عراق، اردن، لیتوانی، مکزیک، فلسطین، پورتوریکو، سیرالئون، اسپانیا، سوئد، تونس، ونزوئلا، پرو، نروژ، و نیکاراگوئه حضور داشتند.

رهبران «شورای جهانی صلح» (WPC) و سازمان‌های عضو آن، و همچنین شخصیت‌ها، مبارزان صلح، فعالان ضد جنگ، و دوستان در همبستگی با کوبا نیز در این سمینار شرکت داشتند.

این سمینار بر بستر شرایطی برگزار شد که روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و مشخصهٔ آن تجاوز فزایندهٔ سرمایه‌داری در سطح جهانی و همه‌گونه اشکال مداخلهٔ امپریالیسم ایالات متحده، اتحادیهٔ اروپا، و ناتو در تلاش‌ به‌منظور دیکته کردن خواست‌های بیش از اندازهٔ خود از طریق جنگ ارتباطات، آغاز درگیری‌های نظامی غیرقابل کنترل در بخش‌های مختلف جهان، و در عین حال افزایش جنجال‌ها و تنش‌ها است.

برای چنین اهداف شومی، پایگاه‌های نظامی خارجی و تأسیسات تهاجمی مشابه، که کانونی دائمی برای اقداماتی در نقض حاکمیت کشورها و حقوق بشر هستند، تقویت شده‌اند. تأسیس پایگاه دریایی ایالات متحده در گوانتانامو ناقض معاهدات بین‌المللی امضا شده بین کوبا و ایالات متحده امضا است. پایگاه‌های نظامی بر ساکنان مناطقی که در آن قرار دارند اثرات زیست‌محیطی، اقتصادی، و روانی می‌گذارند. اشغال گوانتانامو ایالات متحده را از نظر نظامی بر دریای کارائیب و آمریکای جنوبی مسلط می‌کند و تهدیدی برای استقلال و حاکمیت مردمان این منطقهٔ وسیع است.

شرکت‌کنندگان در این سمینار، از اعلام آمریکای لاتین و دریای کارائیب به‌عنوان منطقهٔ صلح حمایت کردند. اهمیت این بیانیه با توجه به چالش‌های پیش روی صلح، و ثبات سیاسی و اجتماعی در سطح منطقه، مورد تأکید قرار گرفت.

در این زمینه، و با توجه به چالش‌های پیش رو در شرایط کنونی بین‌المللی، این هشتمین سمینار بین‌المللی از تمامی نیروهای صلح‌دوست و مترقی می‌خواهد تا اقدامات و ابتکارات خود را علیه امپریالیسم و ​​سیاست‌های جنگ‌جویانه و مداخله‌گرایانهٔ آن، که می‌رود تا سرنوشت و آیندهٔ بشریت را به خطر اندازد، به‌طور هرچه جدی‌تر تشدید کنند.

مبارزان صلح که در گوانتانامو گرد آمده بودند همچنین تعهد خود را به موارد زیر اعلام کردند:

ـــ محکوم کردن سیاست‌های تهاجمی و مداخله‌جویانهٔ دولت کنونی ایالات متحده و متحدانش در ناتو، که به‌دنبال تسلط بر جهان از طریق شبکهٔ گستردهٔ پایگاه‌ها، تأسیسات، و مناطق محصور تحت پوشش نظامی خود هستند؛ و همچنین خطر ناشی از ادغام اعضای جدید در این سازمان متخاصم.

ـــ برقراری صلح در این قاره بدین معنی است که کلمبیا، برزیل، و آرژانتین فوراً از موقعیت خود به‌عنوان شرکای جهانی غیرعضو «ناتو» چشم پوشی کنند.

ـــ خواست بسته شدن پایگاه‌ها و تأسیسات نظامی خارجی ایالات متحده و ناتو در سراسر جهان.

ـــ محکوم کردن افزایش هزینه‌های نظامی اتحادیهٔ اروپا و ناتو، که به تشدید رقابت تسلیحاتی کمک می‌کند.

ـــ ادامهٔ خواست بازگرداندن سرزمین‌هایی که به‌طور غیرقانونی توسط پایگاه دریایی ایالات متحده در گوانتانامو اشغال شده، و نیز از بین بردن زندان موجود.

ـــ افزایش حمایت از حق مشروع مردم کوبا در مبارزه علیه محاصره، که در اقدامات قهری و اقتصادی یک‌جانبه متبلور شده است.

ـــ ادامهٔ تلاش به هشدار مردم جهان در مورد خطرات یک فاجعه بزرگ هسته‌ای جهانی با عواقب غیرقابل پیش‌بینی برای بشریت؛ فاجعه‌ای که ما را به بسیج دائمی فرا می‌خواند.

ـــ تقویت مطالبات برای بستن پایگاه‌ها، تأسیسات، و مناطق تحت محاصرهٔ نظامی خارجی، و خروج فوری نیروهای اشغالگر خارجی از کشورهایی که در آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای سیاست هژمونیک امپریالیسم و ​​سرمایهٔ مالی بین‌المللی مستقر هستند. به‌همین ترتیب، رد هرگونه طرح برای ساخت پایگاه‌های جدید، یا نصب تجهیزات سایبرنتیک.

ـــ سازمان‌دهی اقدامات و ابتکارات سالانه در روز ۲۳ فوریه، «روز جهانی اقدام علیه پایگاه‌های نظامی خارجی»، علیه این تأسیسات در همه کشورها.

ـــ انتشار گستردهٔ محتوای «اعلامیهٔ آمریکای لاتین و دریای کارائیب به‌عنوان منطقهٔ صلح»، با توجه به اهمیت و اعتبار آن در عرصهٔ سیاسی آمریکای لاتین و دریای کارائیب، و ملزم کردن دولت‌ها به احترام به تعهدی که این اعلامیه ایجاد می‌کند.

ـــ تقویت مبارزه با تروریسم در همهٔ اشکال آن، و ادامهٔ محکوم کردن رابطهٔ میان این آفت و امپریالیسم، که خودسرانه و مغرضانه فهرستی از کشورهایی ایجاد کرده است که ادعا می‌شود حامی تروریسم هستند؛ فهرستی که نام کوبا هرگز نمی‌بایست در آن باشد. در این رابطه، ما خواستار حذف فوری نام کوبا از این فهرست غیرقانونی هستیم.

ـــ تشدید اقدامات کارزار بین‌المللی برای جهانی در صلح، عاری از سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی، و بیولوژیکی، و افشای وجود چنین سلاح‌هایی در پایگاه‌ها و تأسیسات نظامی خارجی.

ـــ ادامهٔ ابراز حداکثر همبستگی با کشورها و مردمان تحت اشغال و استعمار در منطقهٔ کارائیب انگلیسی و فرانسوی، و در آمریکای جنوبی، آفریقا، و خاورمیانه، که نیروی نظامی خارجی در آن‌ها حضور دارد، مانند گویان، پورتوریکو، نوکوئن و جزایر مالویناس آرژانتین، جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی، سوریه، فلسطین، صحرای غربی و قبرس.

ـــ ابراز همبستگی با مردم پرو و در عین حال محکوم کردن گسترش پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در خاک این کشور پس از کودتا علیه رئیس‌جمهور «پدرو کاستی‌یو».

ـــ رد استفاده از مناقشهٔ گویانا ـ اسکیبا به‌عنوان بهانه‌ای برای ترویج حضور «فرماندهی جنوب» در منطقهٔ ما، که پیامدهایی برای منطقهٔ صلح، که مشخصهٔ آمریکای لاتین و کارائیب است، دربر دارد. همچنین، حمایت از حق مردم ونزوئلا برای برگزاری انتخابات مسالمت‌آمیز و بدون دخالت خارجی در روز ۲۸ ژوئیه.

ـــ ابراز همبستگی با مردم بومی و جوامع آفریقایی آمریکای لاتین؛ و در عین حال، طلب جبران آسیب‌های وارد شده به این جوامع بر اثر استعمار و برده‌داری.

ـــ اعلام حمایت از مردم ایالات متحده که گسترش پایگاه‌های نظامی و اقدامات مداخله‌جویانهٔ دولت‌شان را رد می‌کنند، و برای صلح می‌جنگند.

ـــ محکوم کردن اقدامات امپریالیستی علیه نیکاراگوئه و تقویت همبستگی با مردم آن.

ـــ ابراز همبستگی با مردم و دولت کلمبیا. ما خواهان اجرای «توافقنامه‌ٔ صلح» و احترام به زندگی و حقوق بشر هستیم، ما در عین حال از برنامهٔ صلح کامل، که محرک سیاست دولت فعلی است، حمایت می‌کنیم.

ـــ محکومیت فزایندهٔ تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، که تنها منجر به یک جنگ همه‌گیر در ابعاد جهانی می‌شود؛ و در عین حال، محکومیت هر نوع حمله به دانشمندان در جنوب جهانی.

ـــ هشدار نسبت به نظامی شدن قطب شمال و استفاده از فضا برای اهداف جنگی.

ـــ مخالفت با جنگ سایبری و کارزار اطلاعات دروغین، که توسط ایالات متحده و ناتو راه‌اندازی شده است.
ـــ محکوم کردن شدید نقش ایالات متحده و ناتو در نظامی‌سازی اوکراین و حمایت این قدرت‌ها از ادامهٔ درگیری روسیه و اوکراین، که باید پایان یابد.
ـــ هائیتی از یک وضعیت انسانی و امنیتی جدی رنج می‌برد که باعث تشدید بی‌ثباتی اجتماعی و فقر ناشی از قرن‌ها غارت استعماری و نواستعماری، عدم توسعه و مداخلهٔ خارجی شده است. مردم هائیتی حق دارند برای چالش‌های عظیمی که با آن روبرو هستند راه‌حلی مسالمت‌آمیز، قابل‌تحمل و پایدار بر اساس احترام کامل به خودمختاری، حاکمیت، و استقلال خود بیابند. بنابراین، ما همبستگی خود را با مردم هائیتی اعلام می‌کنیم. ما هرگونه مداخلهٔ نظامی در این کشور را رد، و از یک طرح توسعهٔ اجتماعی که به نفع این ملت برادر باشد حمایت می‌کنیم.

ـــ با توجه به نسل‌کشی که توسط دولت صهیونیستی اسرائیل در همدستی با امپریالیسم آمریکا و اتحادیهٔ اروپا علیه مردم قهرمان فلسطین انجام می‌شود، شرکت‌کنندگان توافق دارند که:

یک راه‌حل جامع، عادلانه، و پایدار برای مناقشه مستلزم استفادهٔ واقعی از حق مسلم مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت است، تا حاکمیت و استقلال خود را در مرزهای قبل از ۱۹۶۷ و با پایتختی اورشلیم شرقی تأسیس کنند. اگر فلسطین بمیرد، وحدت می‌میرد.

تاریخ بی‌تفاوت‌ها را نخواهد بخشید و ما در میان آنها نخواهیم بود. وقت آن است که به فلسفهٔ چپاول، دزدی، و استثمار پایان داده شود تا فلسفهٔ جنگ به‌دلیل نبود انگیزه بمیرد.

ـــ ما سرکوب و آزار و اذیت علیه فعالانی را که در کشورهایمان از آتش‌بس در فلسطین و آزادی آن حمایت می‌کنند محکوم می‌کنیم.

علاوه بر تشویق به استفاده از زور و ادامهٔ ارسال میلیون‌ها دلار کمک مالی از طریق تجهیزات نظامی پیشرفته، همهٔ طرف‌ها، بر اساس قوانین حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد، موظف به کمک به یافتن راه‌حلی به‌نفع صلح جهانی هستند.

جهان نیازمند به یک سیستم بین‌المللی چندقطبی و عاری از سلاح‌های هسته‌ای است. تنها از این طریق می‌توان دستور کار صلح را در همبستگی، همکاری و احترام به حاکمیت مردم پیش برد.

ما به‌عنوان سازمان‌های صلح‌طلب، مترقی، و ضدامپریالیست، مداخله در امور داخلی ملت‌ها و سازماندهی مجدد امپریالیستی کرهٔ زمین بر اساس نقشه‌های آمریکا و ناتو را، که بشریت را در آستانهٔ یک رویارویی جدید جهانی قرار می‌دهد، محکوم می‌کنیم.

ـــ بیایید همهٔ تلاش خود را برای حل مسالمت‌آمیز درگیری‌های جهانی، تقویت مکانیسم‌های همپیوندی، دفاع از صلح، و اصول برابری دوچندان کنیم. مبارزه برای صلح به‌معنای نجات بشریت است.

ـــ بگذارید بکوشیم در کشورهای خود، به‌عنوان حامیان آیندهٔ جنبش جهانی برای صلح، جوانان بیشتری را در اقدامات برای صلح مشارکت دهیم.

ـــ ما خواستار آن هستیم که اقدامات برای دفاع از صلح جهانی با جنبش‌های همبستگی کوبا در کشورها هماهنگ شود.

ما با مردم کوبا، که به تلاش‌های بزرگ خود برای ایجاد یک جامعهٔ سوسیالیستی عادلانه‌تر، مرفه‌تر، دموکراتیک‌تر، و پایدارتر ادامه می‌دهند، ابراز همبستگی می‌کنیم. همچنین، ما ضمن سپاسگزاری از مردم گوانتانامو و مقامات آن برای استقبال گرم و فراهم آوردن امکانات برای پایان موفقیت‌آمیز این رویداد، درودهای برادرانه می‌فرستیم.

ما خواهان پیگیری و انتشار این بیانیه، که به‌عنوان مرجع و نقطهٔ عطفی برای تقویت بیشتر کارها به‌نفع صلح و علیه پایگاه‌های نظامی خارجی خواهد بود، هستیم.

گوانتانامو، کوبا، ۵ مه ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *