تسهیلات مسکن گریبان بانک‌ها را گرفت، جریمه منتفی نیست

Print Friendly, PDF & Email

ایسنا، ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ـــ بانک‌هایی که در دو سال گذشته از پرداخت وام مسکن کوتاهی کردند ۲۶ هزار میلیارد تومان جریمهٔ مالیاتی شدند. در این میان، بانک‌ها می‌گویند که وزارت راه و شهرسازی مقصر است چون تا پایان سال ۱۴۰۱ سامانه مربوط به تسهیلات را ایجاد نکرده است. اما معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به این صحبت اعلام کرده است که اتصال به پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن از طریق سامانه تِم در مرداد ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده ولی بانک‌های خصوصی به آن متصل نشدند.

به‌گزارش ایسنا، موضوع جریمهٔ مالیاتی ۲۶ هزار میلیارد تومانی برای ۲۵ بانک و مؤسسهٔ اعتباری که در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن کوتاهی کردند به محل اختلاف‌نظر بین بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است.

با گذشت بیش از دو سال از تصویب قانون جهش تولید مسکن و برنامهٔ دولت مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، بانک‌ها تنها حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان، معادل تقریبی یک ششم تعهدات خود، را به پروژهٔ نهضت ملی مسکن اختصاص دادند. عمدهٔ پرداختی‌ها نیز توسط بانک مسکن صورت گرفته است. این در حالی است که در دو سال گذشته، مسؤولان و کارشناسان همواره نسبت به جریمه‌های سنگین در صورت سرپیچی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات بخش مسکن هشدار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *