توافق بین اسرائیل و حماس: واکنش دولت‌ها به این توافق

Print Friendly, PDF & Email

اشپیگل، ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ دولت اسرائیل صبح روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر توافقنامۀ آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا را تصویب کرد. طبق توافقنامه، ۵۰ نفر از اسرای اسرائیلی و تعدادی از اسرای فلسطینی آزاد و آتش‌بس موقتی در غزه برقرار خواهد شد. هردو طرف توافقنامه اعلام کرده‌اند که پس از آتش‌بس، جنگ را ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور ایالات متحده، «جوبایدن»، توافقنامه را مثبت ارزیابی کرد و گفت که توافقنامۀ امروز باید آزادی تعداد دیگری از گروگان‌های آمریکایی را امکان‌‌پذیر سازد. رئیس کمیسیون اتحادیۀ اروپا، «اورسولا فن در لاین»، هم ضمن مثبت خواندن توافقنامه گفت که باید از این فرصت برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه استفاده کرد. وزیر خارجۀ آلمان، «آنالنا بربوک»، آزادی ۵۰ نفر از اسرای اسرائیلی را پیشرفتی بزرگ دانست، ضمن این‌که معتقد است که این اقدام رنج اسرای اسرائیل را جبران نمی‌کند.

در قطر، جایی که توافقنامه به سرانجام رسید، توفیق در انعقاد توافقنامه امید به رسیدن به توافق همه‌جانبه تری را برای خاتمه دادن به جنگ افزایش داده است. نخست‌وزیر و وزیر خارجۀ قطر، «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، در توئیتی ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس موقت به توافقنامۀ جامع و پایدار بینجامد و ماشین جنگی و خونریزی در غزه را متوقف کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *