تَرَک برداشتن دیوار بتُنی رسانه‌ای و شکاف در جبههٔ ضدروسی

ــ نویسنده: سیروس کمال ــ

بنا به‌گزارش روزنامه نیویورک تایمز، گوگل رُبات‌های رسانه‌ای را برای رویارویی با «جنگ اوکراین» به‌کار گرفته است. امّا با وجود این، هنوز مقالات سردبیران رسانه‌ها یک گام اساسی از این رُبات‌ها جلوترند.

پس از ورود ارتش روسیه به اوکراین به‌عنوان عملیات ویژه به‌منظور پیشگیری از گسترش نیروهای ناتو تا مرزهای خود، رسانه‌های غربی، از جمله اروپایی، یکپارچه در صدد «افشای مقاصد» ارتش روسیه از «تجاوز» به خاک اوکراین پرداختند و در مورد زیر پا گذاشته شدن منشور سازمان ملل متحد، تهدید هسته‌ای اروپا و جهان، و انضمام بخش‌هایی از سرزمین اوکراین به خاک روسیه قلم‌فرسایی کردند.

تزریقرسوبات شیوۀ تفکر دوران جنگ سرد، تبلیغات ضدکمونیستی و ضدروسی، توسعه‌طلبی روسیه و «حکومت «دیکتاتوری و توتالیتر پوتین» به‌عنوان یک تزار جدید، محتوای اصلی متون این رسانه‌ها است.

با بررسی کوتاهی در متون این رسانه‌ها، که حتی در به‌کارگیری کلمات و عبارات تا حد زیادی شبیه یکدیگرند، به دو مورد بر می‌خوریم که شاه‌بیت تمام مطالب است:

ـــ با کوتاه آمدن در مقابل پوتین یک فاجعهٔ استراتژیک برای اروپا رقم خواهد خورد.
ـــ خطر طولانی شدن جنگ هرچه بیشتر نمایان است. از همین رو، تنها راهِ کوتاه کردن این جنگ تجهیز هرچه بیشتر اوکراین به سلاح‌های تدافعی و ارسال هرچه بیشتر و سریعتر سلاح‌های مدرن است.

امّا پس از تحریم‌های وحشیانه و غیرانسانی، و فشارهای سیاسی دیپلماتیک آمریکا و اروپا علیه روسیه، جبههٔ ضدروسی و دیوار بتُنی رسانه‌ای آن آهسته آهسته تَرَک برداشت. بازتاب این شکاف را می‌توان در مواضع متفاوت دولت‌های غربی مشاهده کرد.

قطع ارسال گاز و نفت به آلمان و اروپا، که حاصل تحمیل تحریم‌ها به روسیه بود، اروپا را با بحرانی بی‌سابقه روبه‌رو ساخته است. بخش عظیمی از صنایع سنگین آلمان در حالت رکود و تولید حداقلی هستند. “«همبستگی صرفه‌جویی انرژی» از طرف کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا جهت یاری رساندن به آلمان زندگی عادی و روزمرهٔ شهروندان این کشورها را دچار مشکل کرده است. فقر در فرانسه و آلمان رو به گسترش است (هرچند احزاب راست و راست افراطی آلمان دلیل آن را وجود و حضور مهاجرین تازهٔ سوریه‌ای می‌دانند!!!)

فشار افکار عمومی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در گفته‌ها و مواضع احزاب مختلف تبلور یافته است. تا سه چهار ماه قبل، تک‌صداهای افراد و گروههای مختلف برای بازبینی دیدگاه نسبت به «جنگ اوکراین» نشنیده گرفته می‌شد، امّا اینک شخصیت‌ها، سناتورها و احزاب هرچه بیشتر و صریح‌تر به انتقاد از سیاست‌های دولت خود پرداخته و خواستار قطع کمک و حمایت از اوکراین و توقف ارسال سلاح بیشتر به این کشور هستند.

نخست‌وزیر جدید اسلواکی، عضو اتحادیهٔ اروپا، اظهار داشت که اجازۀ ارسال حتی یک فشنگ به اوکراین را نخواهد داد. در آخرین لایحه‌ای که در کنگره آمریکا تصویب شد، ارسال هرگونه کمک و اختصاص بودجه به اوکراین ممنوع شده است.

پس از جنگ جهانی دوم و شکل‌گیری و گسترش هرچه بیشتر ناتو، کشورهای اروپایی تصور می‌کردند که این پیمان حافظ صلح و منافع و مرزهای آنان خواهد بود. ولی با آغاز درگیری روسیه و ناتو در اوکراین، برای اروپائیان هرچه بیشتر مسلم شد که ناتو علاوه بر این‌که هیچ‌گونه چتر حمایت و حفاظتی برای آنها نخواهد بود، باعث جنگ افروزی و گسترش حضور نظامی آمریکا در این قاره نیز خواهد شد.

هنوز پس از هشتاد سال اروپا و اتحادیهٔ اروپا هیچ‌گونه سیاست تدافعی مشترکی ندارند و همگی در مقابل آمریکا خلع‌سلاح هستند. ناظران سیاسی در آلمان معتقدند که تحریک آمریکا برای درگیر کردن روسیه در اوکراین و تحریم آن کشور به‌منظور محروم ساختن اروپا و به‌ویژه آلمان از گاز ارزان روسیه، سیاست درازمدت آمریکا برای به‌رعیت کشاندن این قاره و تضعیف آلمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *