جنون جنگ، یک بحران موشکی دیگر در کوبا؟ آمریکا و فرانسه خواستار جنگ جهانی‌اند

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: رادنی اتکینسون ــ

پوتین تلافی را در جای دیگری در نظر می‌گیرد: جنگ‌طلبان در پای صندوق‌های رأی بد آورده‌اند.

جنگ نیابتی غرب علیه روسیه در اوکراین، با پیشروی روسیه در همهٔ جبهه‌ها و تلفات بزرگ نیروهای اوکراینی همچنان بد پیش می‌رود. بدتر از آن، کسانی که جنگ‌طلب‌‌‌ترین رهبران سیاسی هستند (بایدن، مکرون و سوناک) آرای خود را از دست می‌دهند.

ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات اروپا متحمل شکست سنگینی شد و ناسیونالیست‌های ملی گرا دو برابر حزب رنسانس ماکرون رأی آورند. این امر منجر به آن شد تا ماکرون برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام را اعلام کند و صحبت از آن می‌شود که در صورت عدم پبروزی، از ریاست جمهوری استعفا خواهد داد.

در مجارستان و ایتالیا ـــ دو کشور ضد جنگ ـــ مقامات فعلی به راحتی پیروز شدند، البته در حالی که ملونی ایتالیا کرسی‌های بیشتری به‌دست آورد، اوربان مجارستانی تعدادی از کرسی‌های خود را از دست داد. در اروپا کمتر از ۱۰ درصد بر این باورند که اوکراین می‌تواند در جنگ پیروز شود و اکثریت معتقدند که یا روسیه پیروز خواهد شد یا یک راه‌حل صلح و سازش پیدا می‌شود.

در بریتانیا، حزب محافظه‌کار که قاطعانه از خط نئومحافظه‌کار ایالات متحده در مورد اوکراین پیروی می‌کند و اجازهٔ استفاده از تسلیحات خود را علیه خاک روسیه می‌دهد، به سمت شکست تاریخی بزرگ در انتخابات سراسری ۴ ژوئیه پیش می‌رود.

یادآوری بحران موشکی کوبا

در حالی که رأی‌دهندگان در غرب (ترامپ و رابرت اف کندی، از طرفداران صلح‌ بالقوه در ایالات متحده، بسیار محبوب‌تر از بایدن هستند) نسبت به تشدید جنگ همه‌جانبه بین روسیه و ناتو ابراز نگرانی می‌کنند، تحرکات اخیر نیروی دریایی روسیه، هم بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۳ را به یاد می‌آورد و هم به آمریکایی‌ها برابر بودن حضور روسیه در کوبا در آن زمان، و حضور امروز ناتو در اوکراین را یادآوری می‌کند!

در آن زمان موشک‌های روسیه در کوبا (در فاصله چند دقیقه‌ای واشنگتن دی سی) جهان را در آستانهٔ جنگ هسته‌ای قرار داد. جان اف کندی محکم ایستاد و موشک‌ها عقب نشینی کردند، اما در این ماه، پس از چند سال همکاری نزدیک‌تر بین مسکو و هاوانا، گروهی از کشتی‌های نیروی دریایی روسیه وارد کوبا شدند. آن‌ها شامل ناوچه آدمیرال گورشکوف و همچنین زیردریایی اتمی کازان است که قادر به حمل موشک‌های مافوق صوت زیرکون است.

دامن زدن به جنگ

تصمیم دولت بایدن برای اجازه به اوکراین جهت استفاده از سلاح‌های دوربرد آمریکا برای هدف قرار دادن خاک روسیه به‌منظور دفاع از منطقه خارکف، باعث می‌شود روسیه با هدف قرار دادن پهپاد شناسایی استراتژیک آمریکایی RQ ـ 4 Global Hawk در دریای سیاه مقابله کند.

این پهبادها به‌همراه هواپیماهای آواکس ناتو، برای هدایت موشک‌های ناتو، که به‌نام اوکراین امّا توسط نیروهای ناتو به کریمه و منطقه زاپوروژیه شلیک می‌شوند، شناسایی دائمی انجام داده و می‌دهند.

چنین تصمیمات نظامی ایالات متحده می‌تواند منجر به تشدید خطرناک اوضاع و چشم‌انداز رویارویی مستقیم نظامی روسیه و آمریکا شود.

تهدید سیستم هشدار حملهٔ هسته‌ای روسیه

این در پی حملهٔ پهپادهای اوکراینی ـ آمریکایی به حساس‌ترین سیستم هشدار اولیه هسته‌ای روسیه در آرماویر صورت می‌گیرد. همان‌طور که دکتر تئودور پستول از موسسه فناوری ماساچوست نوشت:

پهپادها با استفاده از تجسس هوایی و ماهواره‌ای ایالات متحده به سمت اهداف خود هدایت شدند (آنها باید در طول پرواز خود مانورهای فراری متعددی انجام دهند تا از دید سیستم‌های راداری روسی مخفی بمانند و این فقط از طریق اطلاعات هدف‌گیری بی‌درنگ ارائه شده توسط ایالات متحده قابل تأمین است). اوپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین احتمالاً مزدوران آموزش دیده در ایالات متحده یا سربازان آمریکایی با لباس غیرنظامی بودند. روسیه این را می‌داند و بنابراین این حمله را حملهٔ آمریکا به سیستم هشدار اولیهٔ هسته‌ای خود می‌داند.

این حمله غیرقابل درک بود. هرگونه حمله‌ای از این دست علیه سیستم EWS که برای محافظت از روسیه در برابر حملهٔ هسته‌ای استفاده می‌شود، می‌تواند طبق قوانین روسیه یک حمله تلافی‌جویانهٔ هسته‌ای را توجیه کند.

ناتو برای ایجاد تردید دربارۀ ادعاهای مکرر بایدن مبنی بر این‌که ایالات متحده خواهان جنگ با روسیه نیست، طرح‌هایی را برای انتقال نیرو به سراسر اروپای غربی در صورت وقوع جنگ با روسیه منتشر کرده است.

فرانسه اخیراً اعلام کرده است که مربیان نظامی را به اوکراین می‌فرستد، هواپیماهای جنگندهٔ میراژ ۲۰۰۰ به آن کشور می‌دهد و خلبانان اوکراینی را آموزش خواهد داد. متحدان ناتو، از جمله بلژیک، نروژ، دانمارک و هلند، متعهد شدند که حدود ۸۰ جنگندهٔ F ـ 16 ساخت آمریکا را به اوکراین اعزام کنند. اگر این F-16‌ها در اوکراین مستقر شوند، اهداف آسانی روی زمین خواهند بود، اما اگر از کشورهای همسایه مانند رومانی پرواز کنند، آن فرودگاه‌ها می‌توانند هدف قرار گیرند و بر اساس بند دفاع متقابل، مادهٔ ۵، پاسخ ناتو را آغاز کنند.

کشورهای تأمین‌کنندهٔ سلاح برای حملات به خاک روسیه

با توجه به مداخلات آشکار کشورهای ناتو نه‌تنها با سیستم‌های تسلیحاتی، بلکه با نیروهای آموزش‌دیدهٔ روی زمین در اوکراین، و همچنین هدف‌گیری و سامانه‌های هدایت موشکی، رئیس‌جمهور پوتین در حال بررسی دخالتی معادل در سایر نقاط جهان است.

ما فکر می‌کنیم: «اگر کسی معتقد است که می‌توان چنین تسلیحاتی را به یک منطقهٔ جنگی تحویل داد تا به خاک ما حمله کنند و برای ما مشکل درست کنند، چرا ما حق نداریم سلاح‌های هم‌کلاس آن را به آن مناطق جهان عرضه کنیم تا در آنجا به تأسیسات حساس کشورهایی که علیه روسیه این کار را انجام می‌دهند ضربه بزنند؟ ما به این موضوع فکر خواهیم کرد.»

چندین احتمال وجود دارد، از جمله کرهٔ شمالی (حمله به کره جنوبی)، و ایران (حمله به بریتانیا در قبرس یا ناوگان خلیج فارس آمریکا).

شورش اوکراین

ویدئویی منتشر شده است که تصویری از بسیج ارتش اوکراین، تلفات نیروها، عدم آموزش، روحیهٔ پایین و عدم وفاداری را نشان می‌دهد. سه سرباز اوکراینی در قطار در حال صحبت کردن هستند:

ما از تیپ خود تنها ۲۰ درصد باقی مانده بودیم، بقیه مرده بودند. حتی اجازه ندادند جنازه‌شان را ببریم.

(صدای دیگر) : چون نمی‌خواستند پولشان را بدهند.

(صدای دیگر): مردم را در کوچه و خیابان دستگیر می‌کنند و مجبور می‌کنند تا بجنگند اما جنگیدن بلد نیستند و بس. نه تجهیزات، نه مهمات، نه اسلحه. رک و پوست کنده به شما می‌گویم که اگر به من بستگی داشت، برادرانم، فکر می‌کنم پس با روس‌ها به کیف می‌رفتیم و همهٔ اینها مدت‌ها پیش تمام شده بود.

جنون این جنگ بیشتر می‌شود زیرا بازیگران سیاسی بی‌صلاحیت روز به روز هیستریک‌تر می‌شوند. فقط رأی دهندگان می‌توانند به این بحران بزرگ پایان دهند. در انتخابات ۲۰۲۴ آنها بالاخره واکنش نشان خواهند داد..

منبع: گلوبال ریسرچ، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۴
https://www.globalresearch.ca/usa ـ france ـ court ـ global ـ war/۵۸۵۹۹۴۸

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *