خبرهای شورای نگهبان دربارۀ بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم

Print Friendly, PDF & Email

خبر آنلاین ۸ آبان ماه ۱۴۰۲ ـــ هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان پس از پایان یافتن مهلت ثبت‌نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با برنامه «صف اول» شبکهٔ خبر سیما درباره موضوع اعتراض به نتایج استعلام‌ها در مرحله پیش ثبت‌نام بار دیگر بیان داشت: قانون پیش‌بینی کرده بود تا افرادی که کد پیگیری دریافت نکردند، حق اعتراض داشته باشند. افراد بسیاری نسبت به پاسخ‌های مراجع اعتراض کردند که اعتراض‌های آن‌ها از سوی آن مراجع مورد بررسی قرار گرفت که برخی از نتایج هم تغییر پیدا کرد.

مهلت ۱۵ روزه هیأت‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت‌ها

وی دربارهٔ مراجعی که در مرحلهٔ بررسی صلاحیت‌ها مورد استعلام قرار می‌گیرند هم گفت: طبق قانون این مراجع وزارت اطلاعات، قوهٔ قضاییه، اطلاعات سپاه، فرماندهی انتظامی و ثبت احوال هستند که البته هیأت‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان می‌توانند در صورت لزوم از سایر دستگاه‌ها نیز طبق قانون استعلام بگیرند. ۱۰ روز زمان استعلام از مراجع ۵‌گانه است. هیأت‌های اجرایی نیز به‌مدت ۱۵ روز مهلت دارند تا به اعلام نظر درباره صلاحیت‌های داوطلبان بپردازند. این عضو حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد: هیأت‌های نظارت استانی ۵۰ روز برای بررسی صلاحیت‌ها فرصت دارند و پس از آن شورای نگهبان کار خود را آغاز می‌کند که مهلت زمانی در نظر گرفته شده برای شورا یک ماه است.

طحان‌نظیف با توصیهٔ داوطلبان و مردم به مطالعه این قانون، عنوان کرد: شفافیت منابع مالی کاندیداها بسیار مهم و مورد مطالبه مردم بوده است. در سیاست‌های کلی انتخابات هم بدان اشاره شده است. لذا روشن است که منابع مالی کاندیداها باید ساماندهی و شفاف شود. قانون، منابع مالی کاندیداها را مشخص کرده است. به‌طور مثال، یکی از منابع کمک‌های افراد حقیقی ایرانی است؛ این بدان معناست که قانون‌گذار اجازه کمک گرفتن از افراد حقوقی البته به غیر از احزاب و گروه‌های سیاسی را نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *