سوگند دولت جدید لهستان

Print Friendly, PDF & Email

اشپیگل، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ هفت هفته پس از انتخابات لهستان، هنوز ائتلاف سه حزب اپوزیسیونِ پیروز در انتخابات به‌رهبری «دونالد تاسک» موفق به به‌دست گرفتن زمام امور نشده است. بالعکس، روز ۲۷ نوامبر «ماتئوش موراویسکی»، نخست‌وزیر لهستان، که حزب او بازندۀ انتخابات بود، در حضور رئیس جمهور لهستان سوگند ادا کرد.

در انتخابات اخیر لهستان، که ۱۵ اکتبر سال جاری برگزار شد، ائتلاف سه حزب اپوزیسیون به‌رهبری «دونالد تاسک» اکثریت آرا را کسب کرد و حزب محافظه کار ملی (PiS)، که «موراویسکی» عضو آن است، شکست خورد. سه حزب پیروز در انتخابات در اصل توافقنامۀ ائتلاف را امضا و وزرای کابینه را تعیین کرده‌اند و دولت می‌تواند آغاز به‌کار کند. اما به‌رغم این، «آندره دودا»، رئیس‌جمهور لهستان، به «موراویسکی» مأموریت داد تا کابینه تشکیل دهد. اپوزیسیون لهستان رئیس جمهور را متهم می‌کند که می‌خواهد انتقال قدرت و تغییر سیاسی در رأس حاکمیت را به‌تأخیر اندازد.

طبق قانون اساسی لهستان، دولت مکلف است ظرف ۱۴ روز از مجلس رأی اعتماد بگیرد، ولی چون دولت «موراویسکی» فاقد اکثریت در مجلس است قطعاً موفق به گرفتن رأی اعتماد نخواهد شد. مردم لهستان این کابینه را «کابینۀ دو هفته‌ای» می‌نامند و آن را مسخره می‌کنند.

اتحادیۀ اروپا هم با بی‌صبری منتظر انتقال قدرت در لهستان است زیرا حزب محافظه‌کار ملیِ «موراویسکی»، به‌دلیل اقدام به‌اصلاحات قضایی در لهستان، در درگیری مداوم با کمیسیون اتحادیۀ اروپا بود و میلیارد‌ها یورو غرامت جنگی بابت جنگ دوم جهانی از آلمان مطالبه می‌کرد. بالعکس، «دونالد تاسک» طرفدار غرب و خواهان سیاستی آشتی‌جویانه تر با آلمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *