پرزیدنت پترو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد: «دلایلی که برای دفاع از زلنسکی به‌کار برده می‌شود باید برای دفاع از فلسطین نیز استفاده شود»

Print Friendly, PDF & Email

گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا ــ

رئیس جمهور کلمبیا، گوستاوو پترو، طی سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل، ریاکاری کشورهای غربی را که امروز درگیری در اوکراین را محکوم، اما حملات علیه فلسطین را تشویق می‌کنند، محکوم کرد. وی همچنین اظهار داشت که آن دلایلی که برای دفاع از رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی به‌کار می‌برند، همان دلایلی است که باید برای دفاع از فلسطین نیز به‌کار برده شود.

پرزیدنت پترو در سخنرانی خود در روز سه شنبه ۱۹ سپتامبر گفت: «آنها از آمریکای لاتین خواسته‌اند تا ماشین‌های جنگی و سربازان خود را برای رفتن به میدان‌های نبرد آن‌ها آماده کند. آنها تهاجمات چندین باره خود به کشورهای ما را از یاد برده‌اند.» وی افزود: کشورهای شمال جهانی فراموش کرده‌اند که به‌خاطر نفت به عراق، سوریه و لیبی حمله کردند.

رئیس جمهور کلمبیا همچنین به حملات نژادپرستانهٔ برتری‌طلبان سفیدپوست کشورهای شمال به مهاجران از جنوب جهانی اشاره کرد که با استفاده از سگ‌ها و مجریان قانون سوار بر اسب و با شلاق به تعقیب آنها می‌پردازند.

پترو با اشاره به رویکرد آشکارا برتری‌طلبانهٔ سفیدپوستان اظهار داشت: نفرت آنها از خارجی‌ها به‌قدری زیاد است که آنها بر روی دریا زندان ساخته‌اند تا «مردان و زنان جنوب را از پا گذاشتن به سرزمین سفیدها باز دارند.» دولت‌های شمال، که اغلب از حقوق بشر دم‌می‌زنند، برای مهاجران قفس می‌سازند، در دریای شمال کشتی‌های زندان می‌سازند، یا اجازه می‌دهند میلیون‌ها آفریقایی در دریای مدیترانه غرق شوند.

محاصرهٔ کوبا

رئیس جمهور پترو در ابتدای سخنرانی خود در مورد محاصرهٔ ناعادلانهٔ کوبا صحبت کرد و شیوهٔ «ایوان دوکه» رئیس جمهور سابق کلمبیا را، که به‌نام «کمک به کلمبیا برای ایجاد صلح، از دولت ایالات متحده می‌خواست نام کوبا را به «فهرست کشورهای حامی تروریسم» بازگرداند، محکوم کرد.

بسیاری از تحلیلگران خاطرنشان کردند که «دوکه» در مورد کوبا و فهرست کشورهای حامی تروریسم، و همچنین بسیاری از بخش‌های دیگر، فقط از دستورات دولت آمریکا پیروی می‌کرد که به‌بهانه‌ای برای تشدید محاصرهٔ یکجانبه و ادامهٔ تحریم‌های غیرقانونی خود علیه انقلاب و مردم کوبا نیاز داشت.

گروه‌های راست افراطی کلمبیایی ناامید می‌شوند

هرچه صراحت و تأثیر سخنرانی پرزیدنت پترو بیشتر و بیشتر آشکار می‌شد و توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب می‌کرد، بازیگران راست افراطی در کلمبیا و آمریکای لاتین فرصت را غنیمت شمرده و او و کابینه‌اش را به‌اتهام بدنام ساختن، مورد حمله قرار دادند. اولین حملهٔ آن‌ها شخصیت «میگل پولو پولو»، نماینده آفریقایی ـ کلمبیایی کنگره، که نماینده جوامع سیاه‌پوست کلمبیایی و عضو هیأت کلمبیایی است، را هدف قرار داده بود که در طبقهٔ هم‌کف مجمع عمومی نشسته بود. انتخاب هدفمند «میگل پولو پولو» آشکارا نشان‌دهندهٔ رویکرد نژادپرستانهٔ گروه‌های راست افراطی و رسانه‌های متحد آنها است.

حادثهٔ دیگری که توسط این گروه‌ها برای تحقیر سخنان این دولتمرد، پرزیدنت پترو، مورد استفاده قرار گرفت، هرج و مرجی بود که پس از سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در طبقهٔ هم‌کف مجمع عمومی به‌وجود آمد. این امر سخنرانی پترو را برای مدت کوتاهی به‌تعویق انداخت، و به‌دستور رئیس جلسه، «دنیس فرانسیس»، دیپلمات ترینیدادی، موجب فراخوان نظم و ادامهٔ دستور جلسه شد. البته این یک پدیدهٔ بسیار رایج سازمان ملل است که وقتی رئیس جمهور یک کشور مهم سخنرانی خود را تمام می‌کند، حدی از هرج و مرج به‌وجود می‌آید، زیرا دیپلمات‌ها، رسانه‌ها و نمایندگان تلاش می‌کنند تا لابی کنند یا به آن رئیس جمهور یا هیأت آن‌ها دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، پس از سخنرانی بایدن در سال جاری، یک تعطیلی موقت اعلام شد، که این خود منجر به افزایش آشفتگی فضا در سالن هم‌کف مجمع عمومی شد.

منبع: Orinoco Tribune، بیست و یکم سپتامبر ۲۰۲۳
https://orinocotribune.com/president ـ petro ـ at ـ un ـ general ـ assembly ـ the ـ same ـ reasons ـ used ـ to ـ defend ـ zelensky ـ should ـ be ـ used ـ to ـ defend ـ palestine ـ cuba ـ racism/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *