کارشناس: ایران با رئیس جمهوری جدید، «نگاه به شرق» را ادامه خواهد داد

Print Friendly, PDF & Email

راه تهران برای بهبود روابط با غرب «آسان نیست»

نویسنده: ژائو یوشا ــ

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران، در تاریخ ۱۵ تیر ۱۳۹۳ به زیارت مرقد آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در تهران رفت. پزشکیان پس از این دیدار برای عموم مردم سخنرانی کرد.


یک کارشناس چینی در روز شنبه پس از پیروزی کاندیدای اصلاح‌طلبان ایران در انتخابات گفت، حتی در شرایطی که آقای مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید منتخب، تلاش بیشتری برای ترمیم روابط با غرب انجام دهد، ایران به سیاست «نگاه به شرق» خود ادامه خواهد داد و همکاری خود را با چین و روسیه تحکیم خواهد بخشید.



به گزارش خبرگزاری ایرنا، پزشکیان روز شنبه در سخنانی در مرقد مطهر امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که با آرمان های انقلاب اسلامی بیعت کرد، گفت: از همه شما سپاسگزارم.



به گزارش ایرنا، پزشکیان همچنین از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، برای گشودن عرصه برای رقابتی‌تر و سالم‌ترکردن فضای انتخابات ریاست جمهوری تشکر کرد.



شی جین پینگ رئیس، جمهور چین، روز شنبه در پیامی به پزشکیان انتخاب وی را به عنوان رئیس جمهور ایران تبریک گفت. شی در پیام خود گفت: در مواجهه با چشم‌اندازهای پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی، چین و ایران در کلیه ناملایمات، در ایام خوش و ناخوش، همواره از یکدیگر حمایت کرده‌اند و به‌طور مستمر اعتماد متقابل استراتژیک را تحکیم کرده، مبادلات و همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف ارتقا بخشیده‌اند؛ و با حفظ ارتباطات و هماهنگی در امور منطقه‌ای و بین‌المللی، که نه‌تنها به نفع دو ملت بوده است، کمک‌های مثبتی به ارتقای صلح و ثبات منطقه و جهان کرده‌اند.



رئیس جمهور چین گفت که برای توسعه روابط چین و ایران اهمیت زیادی قائل است و مایل است با پزشکیان برای تعمیق مشارکت راهبردی همه جانبه بین دو کشور همکاری کند. 


پزشکیان جراح قلب ۶۹ ساله‌ای است که سابقهُ وزارت بهداشت را هم دارد. 



پزشکیان خواستار «روابط سازنده» با کشورهای غربی برای «خروج ایران از انزوا» شده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، او همچنین طرفدار احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵،برجام، بین ایران و قدرت های جهانی است.



لیو ژونگمین، استاد مطالعات خاورمیانه در مؤسسهٔ مطالعات بین‌المللی شانگهای، به گلوبال تایمز گفت، آقای پزشکیان احتمالاً پس از آغاز کار خود در سمت رئیس جمهور جدید، به‌منظور تقویت اقتصاد ایران، به این امید که آمریکا و کشورهای غربی تحریم های خاصی را لغو کنند، بر احیای روابط با غرب، به‌ویژه ایالات متحده، تمرکز خواهد کرد و یا حتی آن را در اولویت قرار خواهد داد.



خامنه‌ای در یک سخنرانی تلویزیونی در ۲۵ ژوئن گفت: کسی که فکر می‌کند بدون لطف آمریکا کاری انجام نمی‌شود، کشور را به‌خوبی مدیریت نمی‌کند.



لی فوکوان، مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه شمال غربی چین گفت: رئیس جمهور جدید احتمالاً تأثیر خاصی بر دیپلماسی ایران خواهد گذاشت، اما تغییر تضاد بین تهران و واشنگتن غیرممکن است. لی گفت که محافظه‌کاران ایرانی که هنوز بر سیاست کشور مسلط هستند به آمریکا اعتماد ندارند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که شاخه ای از نیروهای مسلح ایران است، تمایلی به عادی‌سازی روابط با آمریکا ندارد.



لیو گفت: آمریکا همچنین انگیزه‌ای برای بهبود روابط با ایران ندارد و دلیل آن این است که علیرغم تماس‌ها و مذاکرات مخفیانه متعدد با ایران، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه همچنان افزایش یافته است. به‌گفتهٔ کارشناسان، علاوه بر این، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عدم اطمینان بیشتری را در مورد تمایل واشنگتن برای بهبود روابط با ایران به همراه دارد.



لیو می‌گوید که پزشکیان به تثبیت و تحکیم روابط با چین و روسیه ادامه خواهد داد، زیرا این جهت‌گیری‌های دیپلماتیک، توافقی است که سیاستمداران رده بالای ایرانی به آن دست یافته‌اند. ایران در سال ۲۰۲۳ به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای (SCO)، و در ژانویهُ امسال هم به عضویت بریکس در آمد.



لیو معتقد است که پیوستن به این سازمان‌ها و تقویت همکاری‌ها با چین در میان یک محیط پیچیدهُ منطقه‌ای و بین‌المللی، برای ایران اطمینان به ارمغان می‌آورد و با نیاز ایران برای بهبود اقتصاد مطابقت دارد.

منبع: گلوبال تایمز، ۷ جولای ۲۰۲۴
https://www.globaltimes.cn/page/202407/1315569.shtml

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *