کدامیک از کشورهای اروپایی مخالف عضویت اوکراین در اتحادیۀ اروپا هستند؟

Print Friendly, PDF & Email

راشا تودی، ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ _ هفتۀ پیش، رئیس کمیسیون اتحادیۀ اروپا، «اوسولا فن درلاین»، پیشنهاد کرد مذاکرات ادغام اوکراین در اتحادیۀ اروپا آغاز شود. شورای اتحادیۀ اروپا هم احتمالاً از این پیشنهاد استقبال خواهد کرد. برای عضویت اوکراین در اتحادیۀ اروپا موافقت کلیّۀ کشورهای عضو اتحادیه ضروری است.

EUobserver در گزارشی به استناد اظهارات دیپلمات‌ها اروپایی نوشته است که شواهد نشان می‌دهد تعدادی از کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا مخالف عضویت فوری اوکراین در این اتحادیه هستند. در صدر مخالفین عضویت اوکراین، مجارستان قرار دارد. «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان، پس از اعلام پیشنهاد رئیس کمیسیون اتحادیۀ اروپا گفت که اوکراین به هیچ عنوان آماده و حائز شرایط برای عضویت در اتحادیه نیست. صدراعظم اطریش، «کارل نِهامر»، هم در سپتامبر سال جاری که صحبت از تسریع روند پذیرش اوکراین در اتحادیۀ اروپا بود با آن مخالفت کرد و گفت که اتحادیۀ اروپا باید شروط یکسانی برای پذیرش اعضای جدید داشته باشد. رئیس جمهور فرانسه، «امانوئل مکرون»، هم سال گذشته در این رابطه گفته بود که این کشور دهه‌ها از پذیرفته شدن در اتحادیۀ اروپا دور است. و اوایل نوامبر سال جاری، وزیر خارجۀ آلمان، «آنالنا بربوک»، ضمن استقبال از عضویت اوکراین در اتحادیۀ اروپا، گفت که اوکراین روندی طولانی برای انجام اصلاحات که پیش شرط عضویت در اتحادیه است لازم دارد.

رؤسای دولت‌های عضو اتحادیۀ اروپا در دیدار سران در ۱۴ و ۱۵ دسامبر تصمیم خواهند گرفت که آیا مذاکرات رسمی برای عضویت اوکراین آغاز شود یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *