گزیدهٔ اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

پهپاد اوکراینی بر فراز دریای سیاه منهدم شد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک پهپاد اوکراینی را بر فراز دریای سیاه سرنگون کرده است: «در حدود ساعت ۱۲ به وقت مسکو، تلاش رژیم کی‌یف برای انجام یک حملهٔ تروریستی توسط یک پهپاد به اهدافی در قلمرو فدراسیون روسیه خنثی شد. این پهپاد توسط یک هواپیمای نیروی دریایی بر فراز دریای سیاه منهدم شد.» ارتش روسیه تقریباً هر روز از تلاش‌های نیروهای مسلح اوکراین برای حمله به اهدافی در کریمه و انجام عملیات شناسایی گزارش می‌دهد. در روز پیش از این پدافند هوایی دو پهپاد را در شمال و غرب شبه‌جزیره سرنگون کردند. جمعه شب گذشته، رژیم کی‌یف سعی کرد با استفاده از ۴۲ پهپاد به کریمه حمله کند. از این تعداد، ۳۳ مورد با استفاده از جنگ الکترونیک سرکوب شدند، ۹ فروند دیگر نیز سرنگون شدند. به‌گفتهٔ «میخائیل پودولیاک»، مشاور رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، شرکای غربی از کی‌یف برای نابودی «همهٔ روسیه»، از جمله حملات هماهنگ به کریمه، حمایت می‌کنند.
منبع:«ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۰۸۲۹/bespilotnik ـ ۱۸۹۲۸۷۸۹۴۳.html

آمریکا برای مقابله با چین خود را به پهپاد مسلح می‌کند

«کاتلین هیکس»، معاون وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه گفت که ایالات متحدهٔ آمریکا قصد دارد هزاران پهپاد را طی ۱۸ ماه تا دو سال آینده به‌خدمت بگیرد که در چندین منطقه برای مقابله با چین مستقر خواهند شد. او در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: ‌ما حسابهای بزرگی را می‌کنیم و می‌خواهیم آنها را توجیه کنیم. پیش از همه، طی ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده، ما قصد داریم سیستم‌های مستقل قابل تنظیم را در مقیاس چندین هزار در چندین منطقه بکار ببریم.» «هیکس» اضافه کرد که برنامهٔ مذکور در چارچوب پروژهٔ Replicator انجام خواهد شد که هدف آن مقابله با تولید انبوه پهپادها از سوی ارتش چین است، اما وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا امیدوار است سرنگونی پهپادهای آمریکایی «دشوار‌تر» خواهد بود.
منبع:«ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۰۸۲۸/bespilotniki ـ ۱۸۹۲۷۵۲۱۵۵.html

تسلیحاتی که از آغاز عملیات ویژه به اوکراین ارائه شده است

«کاتلین هیکس» معاون وزیر پنتاگون گفت که ایالات متحدهٔ آمریکا بیش از سه میلیون راکت، خمپاره و گلوله توپخانه را در یک سال و نیم از آغاز درگیری در این اوکران به آن کشور ارسال کرده است. او در یک کنفرانس دفاعی در واشنگتن گفت: «طی ۱۸ ماه گذشته، ما بیش از ۱/۳ میلیون راکت، پرتابه‌های موشکی، موشک و خمپاره به اوکراین فرستاده‌ایم، و اینها فقط چهار دسته از مهمات هستند.» «هیکس» یادآور شد که حجم کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در حال حاضر بیش از ۴۳ میلیارد دلار است. کاخ سفید از کنگره ۲۱ میلیارد دلار دیگر برای اوکراین درخواست کرده است که ۱۳ میلیارد آن برای تأمین سلاح و مهمات است.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۰۸۲۸/postavki ـ ۱۸۹۲۷۶۹۵۲۰.html

سفر رئیس بازرگانی آمریکا به چین برای تحکیم روابط دوجانبه

نشریهٔ «گلوبال تایمز» چین در تاریخ ۲۷ ماه اوت نوشت، «جینا ریموندو»، وزیر بازرگانی ایالات متحدهٔ آمریکا، یکشنبه شب وارد پکن شد و یک تور چهار روزه را آغاز کرد که به‌طور گسترده پیش‌بینی می‌شود این بازدید روابط پرتنش بین ایالات متحده آمریکا و چین، دو اقتصاد بزرگ جهان را کاهش دهد…. کارشناسان چینی می‌گویند که این دیدار که آزمونی است برای بررسی این‌که آیا ایالات متحده آمریکا در تثبیت روابط دوجانبه صداقت نشان خواهد داد یا نه. بعید است شاهد پیشرفت‌های بزرگی در زمینهٔ تجارت و بازرگانی بین چین و ایالات متحده آمریکا باشیم. با این حال، حرکت ایالات متحده آمریکا برای پیگیری گفت‌وگو در سفرهای اخیر در سطح بالا به مقصد چین باید در ایجاد روحیهٔ بهتر برای گفت‌وگوهای بیشتر در روابط چین و ایالات متحدهٔ آمریکا که هنوز در پایین‌‌‌ترین سطح در دهه‌های اخیر قرار دارد، مثبت تلقی شود….» سفر «رایموندو» به دنبال چندین دیدار مقامات آمریکایی است که در حدود سه ماه گذشته از چین انجام می‌شود. این در حالی است که در اوایل ماه جاری، «بایدن» فرمان اجرایی محدود کردن سرمایه‌گذاری در چین را امضا کرد که هدف آن متوقف کردن بیشتر پیشرفت‌های چین در حوزه‌های فناوری پیشرفته از جمله نیمه‌رساناها و میکروالکترونیک، فناوری‌های اطلاعات کوانتومی و برخی سیستم‌های هوش مصنوعی بود.
منبع: «گلوبال تایمز»
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۳۰۸/۱۲۹۷۰۴۹.shtml

دیدار وزیر دفاع رژیم صهیونیستی با مقامات کاخ سفید در نیویورک

وبلاگ «کریدل» در تاریخ ۳۰ اوت گزارش داد که «یوآو گالانت» ، وزیر دفاع اسرائیل، برای بحث در مورد گسترش توافقنامهٔ «آبراهام» و منظور کردن شرکای دیگر در منطقه، با «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کنندهٔ کاخ سفید برای خاورمیانه و شمال آفریقا، دیدار کرد. مقامات اسرائیلی و آمریکایی گسترش این توافقنامه‌ها را برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و همسایگان عرب آن در اولویت قرار داده‌اند. امارات، مراکش، سودان و بحرین این توافقنامه را امضا کرده‌اند، اما دیگر کشورهای عربی همچنان روابط رسمی با اسرائیل را به‌دلیل اشغال و الحاق مداوم سرزمین فلسطین و ظلم به فلسطینیان رد می‌کنند. با این حال، بنا بر گزارش‌ها، عربستان سعودی در حال بررسی عادی سازی روابط با اسرائیل در ازای یک پیمان دفاعی با واشنگتن و دسترسی به فناوری هسته‌ای و تسلیحات پیشرفته ایالات متحده است. گفت‌وگوها بین «گالانت» و «مک‌گورک» همچنین بر این موضوع متمرکز بود که اسرائیل چگونه می‌تواند برتری نظامی کیفی خود را نسبت به دیگر کشورهای منطقه حفظ کند. با افزایش توان موشکی ایران، حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین در سال‌های اخیر، این مزیت به‌طور فزاینده‌ای مورد تردید قرار گرفته است. «گالانت» همچنین با «باربارا لیف»، دستیار وزیر ایالات متحده در امور خاور نزدیک و «لیندا توماس ـ گرینفیلد»، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد نیز دیدار کرد. این دیدارها در حالی در نیویورک برگزار شد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر، وزرای خود را از دیدار با مقامات آمریکایی در واشنگتن دی‌سی، پایتخت ایالات متحده، منع کرده است. طبق گزارش‌ها، «نتانیاهو» با این دستورالعمل وتو را تحمیل کرده است: «اگر من به واشنگتن دعوت نشوم، ‌کس دیگری هم نباید در جلسات آنجا شرکت کند.»
منبع: وبلاگ «کریدل»
https://new.thecradle.co/articles/israeli ـ war ـ chief ـ meets ـ white ـ house ـ official ـ in ـ new ـ york

جلوگیری حفاظت اطلاعات وزارت دفاع ایران از خرابکاری در صنایع دفاعی این کشور

به گزارش «اسپوتنیک»، در قالب اجرای یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های اطلاعاتی و امنیتی طی سال‌های اخیر، حفاظت اطلاعات وزارت دفاع توانسته است برنامهٔ خرابکاری صنعتی سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) در صنایع موشکی، هوایی و فضایی وزارت دفاع را کشف و خنثی کند. یک مقام مسؤول در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع با اعلام این خبر گفت: با توجه به تأثیرگذاری راهبردی قدرت موشکی ایران در ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان، صنایع موشکی همواره از اهداف سرویس‌های جاسوسی در زمینهٔ خرابکاری صنعتی بوده است. با توجه به خودکفایی کشور در زمینهٔ طراحی و تولید انواع سامانه‌ها و موشک‌های مورد نیاز در بردهای مختلف، طی سال‌های اخیر پروژه‌های چندلایهٔ اطلاعاتی و امنیتی با پوشش خرید قطعات برای فریب سرویس‌های حریف طراحی و اجرا شده است. وی توضیح داد: طی ماه‌های گذشته، شبکه‌ای کاملاً حرفه‌ای که قصد داشت با همکاری برخی عوامل نفوذی قطعات معیوب و تجهیزشده را برای به‌کارگیری در تولید موشک‌های پیشرفته در صنایع موشکی وزارت دفاع به چرخهٔ تولید وارد کند، در تور اطلاعاتی سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع گرفتار و متلاشی شد. این شبکه با هدایت مستقیم سازمان موساد قصد داشت با فروش قطعهٔ تجهیزشده، موشک‌های تولید شده را به ابزاری انفجاری برای ضربه زدن به خطوط صنعتی و کارکنان شاغل در این حوزه تبدیل کند. مقام مسؤول افزود: با وجود برنامهٔ بسیار پیچیدهٔ دشمن صهیونیستی، این اقدام دشمن از همان ابتدا تحت رصد اطلاعاتی و عملیاتی قرار گرفت و با دستگیری عوامل آن به‌طور کامل خنثی شد. با اجرای این پروژهٔ کاملاً موفق، کلیهٔ مسیرها و فعالیت‌های موساد برای تأمین و انتقال قطعهٔ مورد نظر آنان، به‌همراه افسران خارجی و عوامل داخلی آنان، شناسایی و در چتر اطلاعاتی قرار گرفتند.
منبع: «اسپوتنیک»
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۰۸۳۱/%D۸%AC%D۹%۸۴%D۹%۸۸%DA%AF%DB%۸C%D۸%B۱%DB%۸C ـ %D۸%AD%D۹%۸۱%D۸%A۷%D۸%B۸%D۸%AA ـ %D۸%A۷%D۸%B۷%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۸%B۹%D۸%A۷%D۸%AA ـ %D۹%۸۸%D۸%B۲%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%AA ـ %D۸%AF%D۹%۸۱%D۸%A۷%D۸%B۹ ـ %D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶ ـ %D۸%A۷%D۸%B۲ ـ %D۸%AE%D۸%B۱%D۸%A۷%D۸%A۸%DA%A۹%D۸%A۷%D۸%B۱%DB%۸C ـ %D۸%AF%D۸%B۱ ـ %D۸%B۵%D۹%۸۶%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۹ ـ %D۸%AF%D۹%۸۱%D۸%A۷%D۸%B۹%DB%۸C ـ %D۸%A۷%DB%۸C%D۹%۸۶ ـ %DA%A۹%D۸%B۴%D۹%۸۸%D۸%B۱ ـ ۱۷۵۳۳۴۲۹.html

قانون سانسور شبکه‌های مجازی در اتحادیۀ اروپا به مرحلۀ اجرا درآمد

روز جمعه ۲۵ اوت ۲۰۲۳، «قانون خدمات دیجیتال» (DSA ـ Digital Service Act» در اتحادیهٔ اروپا به مرحلۀ اجرا درآمد، قانونی که سانسور شبکه‌های مجازی را به‌شدت تشدید خواهد کرد. پس از این کمیسونِ اتحادیۀ اروپا تعیین خواهد کرد چه چیزی حقیقت، چه چیزی «اطلاعات نادرست»، و چه چیزی «تبلیغات به‌نفع روسیه» است. با تصویب و اجرای این قانون دوران جدیدی در سانسور آغاز خواهد شد زیرا این قانون پلاتفرم‌های بزرگ شبکه‌های مجازی را مکلّف می‌کند تا اطلاعات نادرست یا تبلیغات به‌نفع روسیه را سریعاً حذف کنند. البته فیس‌بوک و یوتیوب مدتها بود که داوطلبانه مفاد این قانون را اجرا می‌کردند. پس از این، تشخیص درست از نادرست به‌عهدۀ کمیسیونِ اتحادیۀ اروپا خواهد بود. به‌عبارت دیگر، اتحادیۀ اروپا مجاز خواهد بود هر نظر سیاسی غیرهمسو با سیاست این اتحادیه را حذف کند. مجموعاً ۱۹ پلاتفرم شبکه‌های مجازی، از جمله تیک تاک، X (توئیتر سابق)، اینستاگرام، یوتیوب، گوگل، و آمازون استور، مشمول این قانون خواهند شد. خبرگزاری روسیه، «تاس»، در گزارشی به نقل از «تیری برتون»، کمیسر اتحادیۀ اروپا در امور بازار داخلی، نوشته است: «اولویت قانون جدید حفاظت از کودکان و مبارزه علیه اطلاعات نادرست، از جمله تبلیغات روسیه خواهد بود…. کمیسیون اتحادیۀ اروپا از ۲۵ اوت، پلاتفرم‌های شبکۀ مجازی را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که مقررات جدید اتحادیۀ اروپا رعایت می‌شود و چنانچه آن‌ها از مقررات تخطی کنند مجازات اِعمال خواهد کرد…. من و ادارۀ متبوع من به‌طور جدی بر اجرای قانون نظارت خواهیم کرد و از همۀ اختیارات خود برای بررسی محتواها و احتمالاً اِعمال مجازات استفاده خواهیم کرد.» او ضمناً خاطرنشان کرد که مدیریت محتوای شبکه‌های مجازی سانسور نیست بلکه ایجاد شفافیت است و این قانون از دموکراسی اروپا، از آزادی بیان و شهروندان اروپا حفاظت خواهد کرد. در خاتمۀ گزارش «تاس» به مقاله‌ای از روزنامۀ فرانسوی «فرانس سوآر» اشاره شده که قانون جدید اتحادیۀ اروپا را تلاشی از سوی این اتحادیه برای تحمیل خودسانسوری به شبکه‌های مجازی دانسته است. به‌نظر نویسندۀ مقاله، این قانون در تضاد با یکی از مهم‌ترین اصول حقوق فرانسه است که آزادی بیان را اصل و محدود کردن آن را استثنا شمرده است.
منبع: «آنتی‌اشپیگل»
https://www.anti ـ spiegel.ru/۲۰۲۳/in ـ der ـ eu ـ tritt ـ das ـ neue ـ zensurgesetz ـ fuer ـ soziale ـ medien ـ in ـ kraft/

جنگ نیابتی در اوکراین: ناتو و بریتانیا دومین ضدحمله را تدارک می‌بینند

اولین ضدحملۀ بهارۀ اوکراین در همکاری تنگاتنگ با ایالات متحدۀ آمریکا و ناتو طراحی و به‌اجرا گذاشته شد. ولی اکنون به‌دلیل عدم موفقیت در اولین ضدحمله، متحدین اوکراین دومین ضدحمله را تدارک می‌بینند، و ظاهراً بریتانیا در این زمینه نقشی ویژه‌ دارد. به گزارش «گاردین»، فرمانده ناتو در اروپا، ژنرال آمریکایی «کریستوفر گاوُلی»، فرمانده ارتش بریتانیا «تونی راداکین» و فرمانده ارتش اوکراین «میخائیلو سالوژنی» در محلی مخفی در مرز اوکراین و لهستان دیدار داشته‌اند. هدف از این دیدار طراحی استراتژی ضدحملۀ دوم در زمستان پیش رو بود. «میخائیلو پودولیاک»، مشاور رئیس جمهور اوکراین، ضمن تأیید این دیدار گفت که چنین دیدارهایی امری عادی است و اوکراین در جریان ضدحمله مستمراً با متحدین خود در خصوص تسلیحات موجود اوکراین، تسلیحات مورد نیاز، و اطلاعات لازم در زمینۀ تسلیحات موجود روسیه، مشورت می‌کند. پیش از آن، «نیویورک تایمز» نیز گزارشی از مکالمۀ تلفنی بین «ژنرال مارک میلی»، رئیس ستاد ارتش آمریکا و «سالوژنی» را منتشر کرده بود. بنا به این گزارش، «ژنرال مارک میلی» از «ساتوژنی» خواسته است که تاکتیک جنگ در جبهه‌های متعدد را تغییر دهد، و نیروهای نظامی خود را در جبهۀ «ملیتوپل» متمرکز و میدان‌های مین روسیه را خنثی کند، حتی اگر این تاکتیک به‌قیمت از دست رفتن تعدادی از سربازان و تجهیزات اوکراین باشد.
منبع: «Lost in Europa»
https://lostineu.eu/stellvertreter ـ krieg ـ in ـ der ـ ukraine ـ nato ـ und ـ uk ـ planen ـ gegenoffensive ـ ۲ ـ ۰/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *