گزیدهٔ اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

اجلاس گروه ۲۰: اختلاف و غیبت سران

نشست سران گروه ۲۰ در دهلی نو به پایان رسید و هند ریاست دوره بعدی این اجلاس را به برزیل واگذار کرد.
بنابر گزارش اسپوتنیک فارسی در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳، سران شرکت‌کننده در بیانیه پایانی خود به هیچ توافقی برای محکوم کردن روسیه در مورد جنگ با اوکراین دست نیافتند و تنها، بدون اشاره به روسیه، از کشورهای عضو خواستند در مناقشات بین‌المللی به زور متوسل نشوند. علیرغم اظهارات وزیر خارجهٔ هند مبنی بر این‌که غیبت شی و پوتین در نشست سران یک امر عادی است و ربطی به کشورش ندارد، خشم و ناراحتی محافل تصمیم‌گیری هندی و غربی به‌خوبی نمایان بود. بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که از این غیبت احساس «ناامیدی» می‌کند.

نکات برجستهٔ بیانیهٔ پایانی اجلاس سران گروه ۲۰: 
• (بدون نامبردن از روسیه) تمامی کشورها باید از تهدید یا استفاده از زور برای اشغال سرزمین‌ها و نقض تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی آن‌ها خودداری کنند. 
• تمام کشورها باید مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل اقدام کنند. 
• اجرای کامل توافق غلات برای اطمینان از تأمین مواد غذایی و کود از روسیه و اوکراین.
 • نکوهش استفاده از تسلیحات هسته‌ای یا تهدیدات مرتبط. 
• به‌رسمیت شناختن تفاوت دیدگاه‌ها و ارزیابی‌ها از وضعیت اوکراین در میان اعضا.
• دعوت برای اصلاح سازمان تجارت جهانی (WTO).
• دعوت به فراگیری و شفافیت بیشتر در سیستم چندجانبه. 
• تعهد به ارائهٔ حمایت اجتماعی جهانی و رسیدگی به کمبود مهارت‌های جهانی و اعلام آمادگی برای تسهیل تبادل تجربه در زمینه بازسازی زیرساخت‌ها پس از بلایای طبیعی.
 • بازسازی سی درصد از اکوسیستم‌های تخریب‌شده تا سال ۲۰۳۰.

در نشست گروه ۲۰، یک یادداشت تفاهم در خصوص کریدور اقتصادی جدید، (هند ـ خاورمیانه ـ اروپا) به‌امضا رسید که ترانزیت تجاری میان کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی، اردن، اعراب خلیج‌فارس و هند را برقرار خواهد کرد. بایدن، رییس جمهور آمریکا، محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، و مودی، نخست‌وزیر هند، پس از اعلام رسمی برنامه‌های ایالات متحده، هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا برای ایجاد این کریدور (که ایران و چین را دور می‌زند) با یکدیگر دست دادند. این کریدور ریلی و کشتیرانی امکان تجارت بیشتر بین کشورها از جمله محصولات انرژی را فراهم می‌کند، همچنین می‌تواند یکی از جاه‌طلبانه‌ترین برنامه‌ها برای مقابله با برنامه عظیم زیرساختی کمربند ـ جاده چین باشد، که از طریق آن تلاش می‌شود بیشتر بخش‌های جهان به چین متصل شود.
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۰۹۱۱/%D۸%A۷%D۸%AC%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۸%B۳ ـ g۲۰ ـ %D۸%A۷%D۸%AE%D۸%AA%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸۱ ـ %D۹%۸۸%D۸%BA%DB%۸C%D۸%A۸%D۸%AA ـ %D۸%B۳%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶ ـ ۱۷۶۷۶۲۴۹.html

پنجاه سال از کودتای ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ در شیلی گذشت

در نوامبر ۱۹۷۰، سالوادور آلنده رئیس جمهور شیلی شد، او توسط ائتلافی از نیروهای دموکراتیک با برنامهٔ پیشرفت اجتماعی و حاکمیت ملی انتخاب شد. دو ماه پیش از آن، در سپتامبر، نیکسون، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به سیا دستور داده بود تا طرحی را برای جلوگیری از اجرای برنامهٔ آلنده آماده کند. اولین هدف واشنگتن «فروپاشی اقتصاد شیلی » بود.

وقتی رئیس جمهور آلنده معادن مس شیلی را، که تا آن زمان در دست شرکت‌های چندملیتی ایالات متحده بود، ملی کرد، واشنگتن یک کارگروه فدرال ایجاد کرد که قیمت جهانی مس را کاهش داد تا به اقتصاد شیلی که در بازارهای مالی کار می‌کرد ضربه بزند. شیلی در حالی که از منبع اصلی درآمد حاصل از صادرات خود محروم بود، توسط ایالات متحده آمریکا تحت تحریم شدیدی قرار گرفت که این امر مانع از واردات مایحتاج اولیه ضروری شد. در همان زمان، سیا حمل و نقل داخلی را به‌مدت ۴۰ روز مسدود و با میلیون‌ها دلار اعتصاب کامیون‌داران را تأمین مالی کرد.

بدین ترتیب زمینه برای کودتای سازماندهی شده توسط سیا و اجرای حکومت نظامی به‌رهبری آگوستو پینوشه فراهم شد. در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳، کودتا با حمله به کاخ ریاست جمهوری آغاز شد و سالوادور آلنده و افراد اسکورتش که تصمیم گرفتند تا پایان با او بمانند، کشته شدند. ده‌ها هزار شیلیایی در استادیوم‌ها و دیگر بازداشتگاه‌ها حبس شدند، آنها به فجیع‌ترین شیوه‌ها شکنجه شدند و به‌قتل رسیدند.کودتا، شکنجه، و فنون کشتار از جمله تکنیک‌های « مدرسهٔ قاره آمریکا » است که توسط پنتاگون برای آموزش سربازان آمریکای لاتین تحت فرمانش ایجاد شده است.

پینوشه، که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰ «رئیس‌جمهور» شیلی بود، به زنجیرهٔ جنایات خود ادامه داد و مخالفان را در داخل و خارج از کشور ترور، و با همدستی واشنگتن تظاهرات مردمی را به‌شکلی خونین سرکوب کرد.  این امر مانع از آن نشد که جان پل دوم، در دیدار رسمی از شیلی در ۲ آوریل ۱۹۸۷، از بالکن کاخ La Moneda در مقابل جمعیتی که برای او ابراز احساست می‌کردند، در کنار آگوستو پینوشه، مردی که چهارده سال قبل رئیس جمهور سالوادور آلنده را ترور کرده بود، ظاهر شود .
https://www.globalresearch.ca/chile ـ september ـ ۱۱ ـ ۱۹۷۳ ـ coup ـ detat/۵۸۳۱۹۸۱

اگر مسکو مذاکرات را آغاز کند، کیف با آن موافقت خواهد کرد ـ بلینکن

در صورتی که مسکو چنین ابتکاری داشته باشد، کیف مذاکره خواهد کرد. این بیانیهٔ «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجهٔ ایالات متحده با سرعت در رسانه‌های جهانی منتشر شد. «بلینکن» در مصاحبهٔ خود با ABC در ابتدا گفت که ایالت متحده آمریکا هیچ نشانه‌ای از تمایل «ولدیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، برای حرکت به‌سمت مذاکرات را مشاهده نمی‌کند. وزیر امور خارجهٔ آمریکا گفت: اگر او [پوتین] چنین علاقه‌ای نشان دهد، فکر می‌کنم اوکراینی‌ها اولین کسانی هستند که وارد مذاکره می‌شوند و ما درست پشت سر آنها خواهیم بود. پوتین پیش از این گفته بود که مسکو هرگز خدمات میانجیگری برای حل و فصل اوضاع در اوکراین را رد نکرده است.
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۹/۱۰/esli ـ moskva ـ vystupit ـ s ـ iniciativoy ـ peregovorov ـ kiev ـ poydyot ـ na ـ eto ـ blinken

مقامات اسرائیلی برای اولین بار از عربستان سعودی بازدید کردند


یک هیأت رسمی اسرائیلی در ۱۰ سپتامبر وارد عربستان سعودی شد تا در چهل و پنجمین نشست کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو، که اولین بازدید عمومی مقامات دولتی از این پادشاهی است، به‌عنوان ناظر شرکت کند.
طبق گزارش وبلاگ کریدل، یک مقام اسرائیلی در صحبت با آسوشیتدپرس گفت که این هیأت متشکل از امیر وایسبرود، معاون مدیرکل وزارت خارجهٔ اسرائیل، و چندین دیپلمات است. این مقام همچنین تأکید کرد که این هیأت «در سفر دوجانبه نیست». یکی از اعضای هیأت که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما از حضور در اینجا خوشحالیم. این اولین قدم خوب است…. ما از یونسکو و مقامات سعودی تشکر می‌کنیم.» هیأت اسرائیلی، به‌دلیل خروج تل‌آویو از یونسکو در سال ۲۰۱۷ و متهم کردن این سازمان به «سوگیری» در مورد سوء استفاده‌های تاریخی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها و اشغال نظامی سرزمین آنها، تنها به‌عنوان ناظر شرکت می‌کنند. در ماه مارس، ریاض درخواست اسرائیل برای اجازه ورود کوهن به کنفرانس یونسکو را رد کرده بود. سفر علنی مقامات سطح پایین اسرائیل به عربستان سعودی برای ایالات متحده به‌عنوان یک کودتا در برنامه‌هایش برای تضمین یک توافق عادی‌سازی روابط بین دو کشور توصیف شده است. عادی‌سازی بخشی از یک به‌اصطلاح «مگا ـ معامله» با ایالات متحده است که همچنین خواستار امضای یک پیمان دفاعی با واشنگتن، دسترسی به تسلیحات پیشرفته‌تر برای سعودی‌ها، و کمک ایالات متحده در توسعهٔ یک برنامهٔ هسته‌ای غیرنظامی است که شامل غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان می‌شود. عربستان سعودی همچنین علناً اعلام کرده است که عادی‌سازی به اجرای طرح صلح عربی در سال ۲۰۰۲ بستگی دارد که خواستار ایجاد یک کشور خودمختار فلسطینی است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تشکیلات خودگردان فلسطین شرایطی را برای حمایت از عادی‌سازی عربستان و اسرائیل تعیین کرده است.
https://new.thecradle.co/articles/israeli ـ officials ـ make ـ first ـ public ـ visit ـ to ـ saudi ـ arabia

شرکت‌های چینی محاصرهٔ علمی ـ فناوری آمریکا را می‌شکنند

گلوبال تایمز در ۴ سپتامبر ۲۰۲۳ می‌نویسد، پس از این‌که جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، سفر چهار روزه و پرمخاطب خود به چین را به پایان رساند، سفری که وی آن را «موفق و سازنده» توصیف کرد، روز یکشنبه با متهم کردن فضای تجاری چین، اقتصاد چین را کم اهمیت جلوه داد و در مقابل رسانه‌های آمریکایی از محدودیت‌های صادراتی تراشه‌های آمریکا دفاع کرد. کارشناسان چینی روز دوشنبه از دورویی ریموندو و دولت بایدن انتقاد کردند و گفتند نادیده گرفتن سیاست‌های اخیر ترجیحی برای سرمایه‌گذاری خارجی چین برای آن‌ها ناشایسته و غیرمسؤولانه است.  از اظهارات اخیر ریموندو می‌توان دریافت که ایالات متحده از چین می‌خواهد در زمینه‌های تعیین‌شده توسط آمریکا، که برای واشنگتن مفید است، «همکاری» را بپذیرد و بدین ترتیب چین را در «حیاط کوچکی با حصار بلند» محدود کند. پیشرفت در تحقیق و توسعه از سوی شرکت‌های چینی با فناوری پیشرفته نشان می‌دهد که محدودیت‌های ایالات متحده تنها می‌تواند تخیل برخی از سیاستمداران را برآورده کند.  محدود کردن و سرکوب کورکورانهٔ چین تنها باعث ایجاد یک واقعیت تجاری می‌شود که در آن سهم بازار شرکت‌های آمریکایی در آینده کاهش می‌یابد و اعتماد بازار چین به شرکت‌های آمریکایی را تضعیف می‌کند. اگر ایالات متحده به این دورویی ادامه دهد و هیچ اصلاح اساسی در سیاست‌های تجاری خصمانه و تبعیض آمیز آمریکا علیه چین وجود نداشته باشد، اقدامات متقابل محدود کنونی چین، برای همیشه حفظ نخواهد شد. 
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۳۰۹/۱۲۹۷۵۵۱.shtml

تأکید رئیسی در دیدار فیدان بر ضرورت مقابله با حضور کشورهای بیگانه در قفقاز

ابراهیم رئیسی در دیدار وزیر امور خارجهٔ ترکیه با ضروری دانستن مقابله با حضور کشورهای بیگانه در مناطق مختلف، از جمله قفقاز، بر حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو و همکاری میان کشورهای هر منطقه تأکید کرد. طبرق گزارش  خبرگزاری تسنیم در ۱۳ شهریور ۱۴۰۲، سید ابراهیم رئیسی در دیدار با «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجهٔ ترکیه، با اشاره به اشتراکات تمدنی و تاریخی دو کشور ابراز امیدواری کرد سطح همکاری‌های فیمابین در دورهٔ جدید ریاست‌ جمهوری اردوغان بیش از پیش ارتقا یافته و به تقویت تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف بیانجامد. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به نگرانی‌های امنیتی ترکیه در منطقه، مؤثرترین راهکار برای مقابله با تروریسم را احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همهٔ کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: اِعمال مؤثر حاکمیت ملی هر دولتی بر تمام اراضی سرزمینی آن، بهترین راه جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و ضدامنیتی است. رئیسی با ضروری دانستن مقابله با حضور کشورهای بیگانه در مناطق مختلف از جمله قفقاز، بر حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو و همکاری میان کشورهای هر منطقه تأکید کرد. در ادامه، رئیس‌جمهور فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را در هموار کردن مسیر تعاملات تجاری دو کشور و تبادل ظرفیت‌های متقابل مؤثر دانست. 

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با بیان این‌که ایران و ترکیه ظرفیت‌های زیادی برای گسترش و تقویت همکاری‌ها و تعاملات خود با یکدیگر دارند، تحقق هدف ارتقای سطح مبادلات تجاری فیمابین به ۳۰ میلیارد دلار را ممکن دانست و بر ارادهٔ ترکیه برای تحقق آن تأکید کرد. وزیر امور خارجهٔ ترکیه با بیان این‌که گسترش سطح تعاملات دو کشور نیازمند توجه و حمایت خاص سران ایران و ترکیه است، حمایت جمهوری اسلامی ایران از عضویت این کشور در گروه بریکس و نیز گفت‌وگو و همکاری دو کشور در زمینه حل و فصل مسائل منطقه‌ای را خوستار شد.
https://tn.ai/۲۹۵۱۶۳۶

سفر پر هیاهوی بایدن به ویتنام: «ژست نمادین» با نتایج محدود

کارشناسان: ارتقای روابط آمریکا و ویتنام به بالاترین سطح جایگزین روابط بین حزبی هانوی و پکن نخواهد شد. به‌گزارش رسانه‌ها، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز یکشنبه با نگوین فو ترونگ، دبیرکل کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست ویتنام (CPVCC) دیدار کرد. برخی از کارشناسان چینی گفتند که چنین دیدار پرمخاطبی که از نزدیک مشاهده شده است، تنها به‌عنوان یک ژست نمادین با نتایج محدود عمل می‌کند، زیرا روابط بین‌حزبی میان ویتنام و چین را نمی توان با روابط دولت با دولت جایگزین کرد.

بایدن روز یکشنبه سفر خود به هند برای اجلاس سران گروه ۲۰ را به پایان رساند و برای یک سفر ۲۴ ساعته به هانوی رفت.  برخی از رسانه‌های جریان اصلی آمریکا این سفر را، که همچنین اولین سفر بایدن با دشمن دوران جنگ آمریکا است، بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای مقابله با نفوذ چین در منطقه و کاهش وابستگی به زنجیرهٔ تأمین چین از طریق گسترش زنجیره تأمین چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام (IPEF)  این کشور می‌دانند. رویترز روز یکشنبه گزارش داد که بایدن در زمینهٔ نیمه‌هادی‌ها و مواد معدنی قراردادهایی را با ویتنام تضمین کرده است. ایالات متحده استراتژی هندو ـ اقیانوس آرام خود را برای مقابله با چین تبلیغ می‌کند و با ادعای ارائه برخی از مزایای اقتصادی و نظامی، به‌دنبال جذب ویتنام به‌عنوان «شبه متحد» خود است. به‌گفتهٔ برخی کارشناسان چینی، با این حال ویتنام ‌«بیش از حد» پیش نخواهد رفت، زیرا درک این موضوع مهم است که ویتنام روابط چین و ویتنام را در تقابل با روابط ایالات متحده و ویتنام قرار نداده است.
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۳۰۹/۱۲۹۷۹۲۹.shtml

بیست و دومین سالگرد حمله به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون

وبلاگ گلوبال ریسرچ در ۱۱ سپتامبر می‌نویسد، نسلی از جوانان ۲۲ ساله پس از ۱۱ سپتامبر بزرگ شده‌اند و این رویداد احتمالاً برای آنها هیچ معنایی ندارد. آنها متوجه می‌شوند که این حمله نیز مانند حملهٔ ژاپن به پرل‌هاربر آمریکا بوده است و بدین ترتیب ۱۱ سپتامبر نیز در تاریخ ناپدید می‌شود. بعید است که افراد زیر ۴۰ سال خیلی نگران ۱۱ سپتامبر باشند. یک فرد ۴۰ ساله امروز در سال ۲۰۰۱، ۱۸ ساله بوده است و احتمالاً نگرانی‌های ۱۱ سپتامبر را به‌عنوان تئوری توطئه رد می‌کند. یک سال طول کشید تا کاخ سفید حتی با یک پوشش رسمی با کمیسیون ۱۱ سپتامبر موافقت کرد، کمیسیون دیگری در صف طولانی کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون وارن که سناریوی رسمی را تأیید می‌کند.  اگر چند جوان عربستانی واقعاً تمام دستگاه امنیت ملی ایالات متحده را شکست داده بودند، کاخ سفید می‌بایست از این تحقیر شرم آور فریاد برآورد. نومحافظه کاران که به‌تازگی خواستار «پرل‌هاربر جدیدی» شده بودند تا بتوانند جنگ‌های خود را برای نابودی دشمنان اسرائیل در خاورمیانه آغاز کنند، بلافاصله  ۱۱ سپتامبر را به گردن «تروریست‌های مسلمان» انداختند  و تهاجم به آنها را آغاز کردند. این کار تنها زمانی متوقف شد که روسیه جلوی سرنگونی سوریه توسط نومحافظه کاران را گرفت. بنابراین کاملاً واضح است که چه کسی و چرا مسؤول ۱۱ سپتامبر است. امروزه بسیاری از آمریکایی‌ها می‌دانند که واقعاً چه اتفاقی افتاده است، اما دولت هرگز آن را قبول نخواهد کرد . ده‌ها سال طول می‌کشد تا حقیقت آشکار شود، و تا آن زمان همهٔ کسانی که تحت تأثیر این رویداد قرار می‌گیرند مرده‌اند و این رویداد نیز به تاریخ خواهد پیوست.
https://www.globalresearch.ca/۹۱۱ ـ after ـ ۲۲ ـ years/۵۸۳۲۰۵۵

پس از کودتا در حیاط خلوت فرانسه، آمریکا مأموریت‌های نظامی در نیجر را از سر گرفت

«ژنرال جمیز ره‌رکر»، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا، روز ۱۳ سپتامبر اعلام کرد که پس از بیش از یک ماه وقفه در عملیات در پی کودتای نظامی در نیجر، عملیات شناسایی و پایش با پهبادها مجدداً از سرگرفته شده است. از سرگیری عملیات با پهبادها پس از آن آغاز شد که دولت فرانسه خروج نیروهای نظامی خود از نیجر را اعلام کرد. بنا به اظهارات ژنرال فوق الذکر، عملیات با پهبادها پس از مذاکره و توافق با دولت کودتا آغاز شده است. هفتۀ پیش پنتاگون خبر داده بود که بخشی از ۱۱۰۰ نیروی نظامی مستقر در نیجر و بخشی از تجهیزات و دارایی‌های خود را ازپایگاه نظامی فعلی در نزدیکی پایتخت نیجر، «نیامی»، به «آگادز» که در فاصلۀ ۹۲۰ کیلومتری پایتخت است منتقل خواهد کرد. فرانسه در حال از دست دادن نفوذ خود در آفریقاست. رئیس جمهور فرانسه «امانوئل ماکرون» اخیراً در یک سخنرانی، اختلاف نظر بین فرانسه و دیگر کشورهای غربی را در رابطه با سیاست اتخاذی در قبال آفریقا برملا کرد. وی به‌ویژه ایالت متحده را که با فرستادن «ویکتوریا نولند» به نیجر به توافقاتی با دولت این کشور دست یافته، و همچنین ایتالیا را به‌دلیل حمایت از طرح میانجیگری الجزایر، مورد انتقاد قرار داد. «ماکرون» گفت که فرانسه هم از به‌کارگیری دیپلماسی و هم از مداخلۀ نظامی «جامعۀ غرب آفریقا» (ECOWAS) در نیجرحمایت می‌کند.
/https://fromrussiawithlove.rtde.world/afrika/۱۸۰۷۶۱ ـ nach ـ putsch ـ im ـ hinterhof ـ frankreichs

همتای جادۀ ابریشم: کریدور اقتصادی بین هند و عربستان سعودی

هند و عربستان روز ۱۰ سپتامبر توافق کردند روابط تجاری و امنیتی خود را گسترش دهند. در خلال اجلاس هفتۀ پیش گروه ۲۰، هند، عربستان سعودی، ایالات متحدۀ آمریکا، اتحادیۀ اروپا و تعدادی دیگر از کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس، آغاز طرح بلندپروازانه‌ای را دربارۀ ایجاد کریدور راه‌آهن و کشتیرانی اعلام کردند که هند را از طریق خاورمیانه به اروپا وصل خواهد کرد. ایالات متحده در این ارتباط طرح توافقنامه‌ای را به کشورهای فوق‌الذکر، و همچنین به امارات متحدۀ عربی، ایتالیا، فرانسه و آلمان، ارائه داده و از آنها خواسته است ظرف ۶۰ روز دربارۀ برنامۀ عملیات کریدور اقتصادی «هند، خاورمیانه، اروپا» (IMEC) مذاکره کنند. اسرائیل و اردن جزو امضاکنندگان این توافقنامه نیستند ولی نام آن‌ها موکداً در این توافقنامه قید شده است. این پیشنهاد سیگنالی است به چین. ایالات متحده مصمم است هند و عربستان سعودی را هرچه بیشتر وارد طرح‌های خود و وابسته به‌خود کند تا در تحقق جادۀ ابریشم چین سنگ‌اندازی کند.
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/۱۸۰۶۳۹ ـ gegenstueck ـ g۲۰ ـ zur ـ /seidenstrasse ـ wirtschaftskorridor

نابودکردن روسیه؟

تلاش آلمان و اتحادیۀ اروپا برای قطع کامل نفت و گاز روسیه با شکست مواجه شده است. اطلاعات اخیراً منتشر شدۀ ادارۀ فدرال آمار آلمان نشان می‌دهد که واردات فرآورده‌های نفتی آلمان از هند در هفت ماه اول سال جاری نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال گذشته ۱۲ برابر افزایش یافته است. اما هند به این دلیل توانسته صادرات نفت خود را افزایش دهد که واردات نفت از روسیه را به‌شدت افزایش داده است. بنابراین، نفت روسیه با قیمتی چند برابر معاملۀ مستقیم با روسیه به آلمان می‌رسد و در این بین میلیاردر‌های هند هستند که متنفع می‌شوند. بنا به تخمین صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد روسیه پس از شوک اولیه در بهار سال ۲۰۲۲ در حال رشد است و رشد آن در سال ۲۰۲۳ از ۰/۷ به ۱/۵ درصد افزایش یافته است. اتحادیۀ اروپا هم که با تحریم گاز روسیه (و همچنین به‌دلیل انفجار خطوط لولۀ نورداستریم) خود را از خرید گاز ارزان روسیه محروم کرده مجبور است گاز مایع روسیه را به‌بهای گرانتری وارد کند. وزیر خارجۀ آلمان «آنالنا بربوک» پس از آغاز عملیات ویژۀ نظامی روسیه در اوکراین در فوریۀ ۲۰۲۲ در توجیه تحریم نفت و گاز روسیه گفته بود تحریم‌ها روسیه را نابود خواهد کرد.
https://www.german ـ foreign ـ policy.com/news/detail/۹۳۴۵

تعداد شرکت‌ها ومؤسسات ورشکسته در آلمان همچنان در حال افزایش است

طی سال‌های گذشته، دولت آلمان تلاش کرد تا از موج ورشکستگی‌ها جلوگیری کند. حال روز به‌روز تعداد بیشتری از شرکت‌های آلمانی ورشکسته می‌شوند. آمار شش ماهۀ اول سال ۲۰۲۳ از سوی ادارۀ فدرال آمار نشان می‌دهد که در خلال شش ماه اول سال، ۸۵۷۱ شرکت و مؤسسه، یعنی ۲۰/۵ درصد بیش از سال گذشته، در آلمان اعلام ورشکستگی کرده‌اند. طبق داده‌های دادگاه‌های ذیصلاح، میزان مطالبات طلبکاران این شرکت‌ها ۱۳/۹ میلیارد یورو است. سال پیش در همین بازۀ زمانی میزان مطالبات ۲/۸ میلیارد یورو بوده است.
https://www.welt.de/wirtschaft/article۲۴۷۴۴۰۶۳۸/Insolvenz ـ Zahl ـ der ـ Firmenpleiten ـ in ـ Deutschland ـ steigt ـ weiter.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *