گزیدهٔ اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

بانک مرکزی روسیه از “افزایش قابل توجه” فعالیت اقتصادی در روسیه خبر داد

در ماه سپتامبر، حجم پرداخت‌های دریافتی انجام شده از طریق سیستم پرداخت بانک روسیه ۱۷/۳ درصد از میانگین سطح سه ماههٔ دوم فراتر رفت. بیشترین افزایش جریان مالی در حوزهٔ صادرات و سرمایه‌گذاری و همچنین صنایع متمرکز بر مصرف میانی به ثبت رسیده است. گزارش «نظارت بر جریان‌های مالی صنعتی»، که در سایت بانک مرکزی منتشر شده است، حاکی از افزایش چشمگیر فعالیت‌های اقتصادی است که حتی با افزایش قیمت‌ها تعدیل شده است. در صنایعی که بر تقاضای خارجی متمرکز شده‌اند، حجم پرداخت‌های دریافتی بیش از سطح متوسط ​​سه ماههٔ دوم بوده و در سپتامبر به ۳۴/۱ درصد رسیده است. علاوه بر تولید نفت خام و گاز، پالایش نفت سهم مثبتی در پویایی گروه صنایع داشت: محرک اصلی، افزایش قابل‌توجه قیمت سوخت بود. در میان صنایع متمرکز بر تقاضای مصرف‌کننده، پرداخت‌های دریافتی در معاملات املاک و مستغلات بیشترین افزایش را داشته است. سهم منفی در محصولات غذایی، کشاورزی و شکار بود. در صنایع متمرکز بر مصرف میان‌دوره‌ای، محرک‌ها تولید نفت خام و گاز طبیعی و همچنین خدمات مالی بودند. در صنایع متمرکز بر تقاضای سرمایه‌گذاری، بهترین نتایج از نظر پرداخت توسط دیگر وسایل نقلیه و تجهیزات، تحقیق و توسعه و ساخت سازه‌های مهندسی نشان داده شد. بیشترین افزایش درآمد در مناطق فدرال مرکزی، ولگا و جنوب مشاهده شد. بانک مرکزی تصریح کرد که در اکثر مناطق فدرال، رشد نسبت به سطح متوسط ​​سه ماههٔ دوم توسط معاملات، تأمین آب، تجارت، حمل و نقل، هتل‌ها و رستوران‌ها نشان داده شده است.
منبع: «اکسپرت اونلاین»
https://expert.ru/۲۰۲۳/۱۰/۵/tsentrobank ـ soobschil ـ o ـ znachimom ـ povyshenii ـ ekonomicheskoy ـ aktivnosti

برلین سامانه‌های دفاع هوایی به کیف تحویل خواهد داد

«بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه گزارش می‌دهد که آلمان قصد دارد سامانه‌های دفاع هوایی اضافی به اوکراین تحویل دهد. این آژانس گزارش می‌دهد که به‌گفتهٔ این منابع، برلین یک سیستم دفاع هوایی اضافی (IRIS ـ T) و بیش از ده‌ها توپ ضدهوایی Gepard را به کیف منتقل خواهد کرد. این تسلیحات قرار است قبل از پایان سال ۲۰۲۳ به اوکراین برسند. سامانه‌های اضافی IRIS ـ T به‌محض تولید تحویل داده می‌شوند. در اواسط سپتامبر، «آنالنا باربوک»، وزیر امور خارجهٔ آلمان، نیاز به ایجاد یک چتر دفاعی از سیستم‌های دفاع هوایی بر روی زیرساخت‌های اوکراین را اعلام کرد. نیروهای مسلح روسیه در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲، دو روز پس از حملهٔ تروریستی به پل کریمه، که به‌گفتهٔ مقامات روسی پشت آن سرویس‌های ویژه اوکراین قرار دارند، حمله به زیرساخت‌های اوکراین را آغاز کردند. حملاتی علیه تأسیسات انرژی، صنایع دفاعی، فرماندهی نظامی و ارتباطات در سراسر کشور انجام می‌شوند. از آن زمان، هشدار‌های حملهٔ هوایی هر روز در مناطق اوکراین، و گاهی در سراسر کشور اعلام شده است.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۱۰۰۴/postavki ـ ۱۹۰۰۵۵۳۸۴۲.html?in=l

لهستان به «زلنسکی» اولتیماتوم داد

«رابرت تلوس»، وزیر کشاورزی لهستان، شکایت اوکراین به سازمان تجارت جهانی را مهمل و بی‌معنی خواند و خواستار نه تعلیق، بلکه پس گرفتن آن شد. پیش از این، «تاراس کاچکا»، معاون وزیر اقتصاد اوکراین، گفته بود که اوکراین رسیدگی به شکایات علیه لهستان، اسلواکی و مجارستان در سازمان تجارت جهانی را به‌حالت تعلیق درآورده است. «تلوس» در توضیح سخنان این مقام اوکراینی گفت: «ما نمی‌دانیم تعلیق رسیدگی به یک شکایت به چه معناست. ما خواستار پس گرفتن شکایت هستیم زیرا بی‌اساس و بی‌معنی است. او همچنین نسبت به شکایات کی‌یف در مورد تمایل ورشو برای «کمک به کشاورز لهستانی» ابراز حیرت کرد و اولتیماتوم داد که بهبود روابط بین دو کشور با عقب‌نشینی از ادعاهای اوکراین مرتبط است. در ۱۵ سپتامبر، کمیسیون اروپا تصمیم گرفت محدودیت‌های واردات چهار نوع محصولات کشاورزی اوکراین را به چندین کشور مرزی اتحادیهٔ اروپا تمدید نکند، اما کی‌یف را موظف کرد اقداماتی را در زمینهٔ کنترل صادرات اتخاذ کند. پس از این، مقامات اسلواکی، مجارستان و لهستان اعلام کردند که این ممنوعیت را به‌صورت یکجانبه تمدید خواهند کرد. در این رابطه اوکراین شکایتی را به سازمان تجارت جهانی ارائه کرد. در پاسخ، سه کشور اتحادیهُ اروپا قصد خود را برای بایکوت هماهنگی برنامهٔ کار در زمینه غلات اوکراین اعلام کردند.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۱۰/۰۷/polsha ـ postavila ـ ultimatum ـ zelenskomu

پوتین بابت حملهٔ تروریستی در مدرسهٔ نظامی به اسد تسلیت گفت

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، با ابراز تسلیت به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در ارتباط با حملهٔ تروریستی به مدرسهٔ نظامی در شهر حمص، خاطرنشان کرد که روسیه این جنایت را که در میان قربانیان آن زنان و کودکان هستند محکوم می‌کند. در این اطلاعیه آمده است: جناب آقای رئیس‌جمهور، تسلیت صمیمانهٔ مرا در رابطه با حادثه‌غم‌انگیز حملهٔ تروریستی به مدرسهٔ نظامی در شهر حمص بپذیرید. ما این جنایت ظالمانه را که در میان قربانیان آن زنان و کودکان زیادی هستند، به‌شدت محکوم می‌کنیم. امیدواریم کسانی که حمله را ترتیب داده‌اند مجازات شوند. «پوتین» اطمینان داد که روسیه قصد دارد به همکاری نزدیک با شرکای سوری خود در مبارزه با همهٔ اشکال و مظاهر تروریسم ادامه دهد. رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد: با خانوادهٔ قربانیان ابراز همدردی می‌کنیم و برای همهٔ مجروحان آرزوی بهبودی عاجل داریم. وزارت دفاع سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد که یک پهپاد مملو از بمب به یک دانشکدهٔ نظامی در حمص در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه‌ها حمله کرد. «حسن الغباش»، وزیر بهداشت این کشور، گفت که بر اساس آخرین داده‌ها، دست‌کم ۸۰ نفر کشته و ۲۴۰ نفر زخمی شده‌اند. وزارت خارجهٔ سوریه از سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل خواست این حمله را محکوم کنند. دولت سوریه برای قربانیان این حملهٔ تروریستی سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
منبع: اسپوتنیک ایران»
(spnfa.ir)

«عبدالباری عطوان»: عملیات توفان الاقصی بیانگر شکست اطلاعاتی و نظامی ارتش رژیم صهیونیستی و مهارت و نبوغ مبارزان فلسطینی است

«عبدالباری عطوان»، تحلیلگر و روزنامه‌نگار برجستهٔ جهان عرب و سردبیر روزنامهٔ فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم»، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الجدید» با اشاره به این که محاسبات اسرائیل اشتباه است، گفت: «ما باید به این دستاورد بزرگ افتخار کنیم، چرا که حماس می‌تواند مقاومت کند و با جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت برنامه‌ریزی خوبی کرده است». وی اضافه کرد: «آنچه امروز شاهد آن هستیم نبوغ و مهارت مبارزان فلسطینی و سقوط و شکست نظامی و اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در تمامی ابعاد و جوانب است». «عبدالباری عطوان» با اشاره به اینکه بیش از هزار اسیر اسرائیلی در دست مقاومت هستند که آمار و ارقام را فاش نکرده‌اند، گفت: «هیچ اسیر عربی در زندان‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی باقی نخواهد ماند». وی تأکید کرد: «از این پس اسرائیل نمی‌تواند یک رهبر فلسطینی را ترور کند، زیرا می‌داند که اگر این کار را انجام دهد، اسرای اسرائیلی اعدام خواهند شد».

منبع: «خبرگزاری تسنیم»
https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۴۰۲/۰۷/۱۶/۲۹۶۸۳۴۹/%D۸%B۹%D۸%B۷%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۹%۸۶ ـ %D۹%۸۵%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۸%D۹%۸۵%D۸%AA ـ %D۸%A۸%D۹%۸۷ ـ %D۸%A۷%D۹%۸۶%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۲%D۹%۸۷ ـ %D۸%A۷%DB%۸C ـ %D۸%A۷%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%B۱ ـ %D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%AF ـ %DA%A۹%D۹%۸۷ ـ %D۹%۸۵%DB%۸C ـ %D۸%AA%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۸%AF ـ %D۹%۸۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷ ـ %D۸%A۷%D۸%B۳%D۸%B۱%D۸%A۷%DB%۸C ـ %D۹%۸۱%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۸%B۷%DB%۸C%D۹%۸۶ ـ %D۸%B۱%D۸%A۷ ـ %D۸%A۲%D۸%B۲%D۸%A۷%D۸%AF ـ %DA%A۹%D۹%۸۶%D۸%AF

«پوتین»: مشکل منطقه بدون تشکیل دولت فلسطین حل نمی‌شود

«ولادیمیر پوتین» و «محمد السودانی» نخست‌وزیر عراق در نشست هفتهٔ انرژی روسیه در مسکو گفتند که بی‌توجهی به منافع مردم فلسطین یکی از دلایل اصلی تشدید تنش در منطقه است.‌ «پوتین» در افتتاحیهٔ جلسهٔ عمومی نشست هفتهٔ انرژی روسیه دربارهٔ توسعهٔ مجتمع سوخت و انرژی روسیه (FEC) صحبت کرد. با وجود تحریم‌ها، همکاری‌های بین‌المللی با ترکیه و چین در حال گسترش است، و همچنین با عراق، یکی از کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه. البته نادیده گرفتن درگیری فلسطین و اسرائیل غیرممکن بود. پوتین برای تشدید تنش به دلایل زیادی اشاره کرد. اما ریشهٔ حل نشدن مشکل، موضوع کلیدی تحکیم کشور فلسطین است. رئیس جمهور روسیه یادآوری کرد: در ابتدا، زمانی که تصمیم به ایجاد کشور اسرائیل گرفته شد، صحبت در مورد ایجاد دو کشور مستقل بود. فلسطین هرگز به‌وجود نیامد. بخشی از اراضی که فلسطینی‌ها در اصل مال خود می‌دانستند توسط اسرائیلی‌ها اشغال شده بود. «پوتین» تأکید کرد: مکانیسم‌هایی برای حل و فصل ایجاد شد، اما «ایالات متحده از آن‌ها غفلت کرد و در سال‌های اخیر با تکیه بر رفع نیازهای مادی تلاش کرد تا راه‌حل مشکلات اساسی را با کمک‌ها جایگزین کند. به‌گفتهٔ وی، «حل مشکل بدون ایجاد یک کشور فلسطینی به پایتختی اورشلیم غیرممکن است.» در حال حاضر، «بدون توجه به سطح خشونت، لازم است تلفات در میان غیرنظامیان، زنان و سالمندان به حداقل برسد.» پوتین تأکید کرد: این به هر دو طرف مربوط می‌شود. وی هشدار داد که گسترش منطقهٔ درگیری مملو از عواقب شدید از جمله در بخش انرژی است.
منبع: «اسپوتنیک فارسی»
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۱۰۱۱/%D۹%۸۵%D۸%B۳%D۸%A۶%D۹%۸۸%D۹%۸۴%DB%۸C%D۹%۸۶ ـ %D۸%AF%D۸%B۱%DA%AF%DB%۸C%D۸%B۱%DB%۸C ـ %D۸%AF%D۸%B۱ ـ %D۸%AE%D۸%A۷%D۹%۸۸%D۸%B۱%D۹%۸۵%DB%۸C%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۹%۸۷ ـ %D۸%A۷%D۸%B۲ ـ %D۸%AF%DB%۸C%D۸%AF%DA%AF%D۸%A۷%D۹%۸۷ ـ %D۹%BE%D۹%۸۸%D۸%AA%DB%۸C%D۹%۸۶ ـ ۱۸۱۲۷۶۶۱.html

هند خواستار تشکیل کشور مستقل و باثبات فلسطین شد

دولت هند، در نخستین واکنش رسمی نسبت به جنگ در سرزمین‌های اشغالی، خواستار تشکیل دولت مستقل و باثبات فلسطین بر اساس قوانین بین‌المللی و توافق‌های پیشین شد و این مساله را سیاست همیشگی خود عنوان کرد. به‌گزارش ایرنا در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ از رسانه ایندیا تودی، «آریندام باغچی»، سخنگوی وزارت امور خارجهٔ هند، روز پنجشنبه گفت: هند به حمایت دیرینهٔ خود از ایجاد کشور مستقل و باثبات فلسطین ادامه می‌دهد. وی افزود: سیاست هند در این زمینه دیرپا و منسجم بوده است؛ هند همیشه با از سرگیری مذاکرات مستقیم برای ایجاد کشور مستقل و باثبات فلسطین و زندگی در مرزهای امن و به‌رسمیت شناخته شده و در صلح با اسرائیل موافق بوده و از آن حمایت می‌کند. من فکر می‌کنم که این موضع همچنان باقی است. این نخستین موضع‌گیری هند درمورد مسأله فلسطین پس از حملهٔ حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) است.
منبع: «ایرنا»
https://irna.ir/xjNGMj

ایران: مصصم به ادامهٔ فعالیت‌های موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی هستیم

«امیر سعید ایروانی»، سفیر و نمایندهٔ دائم ایران در سازمان ملل، روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۹ مهرماه جاری) در نامه‌ای به« آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، و نیز رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشت: نامهٔ حاضر در پاسخ به نامهٔ مورخ ۹ اکتبر ۲۰۲۳ نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل تهیه شده است. در این نامه، کشورهای فوق‌الذکر بار دیگر تلاش مذبوحانه‌ای کرده‌اند تا ارتباط نامربوط و ساختگی بین بند ۳ ضمیمهٔ ب قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و ماهواره‌بر فضایی قاصد متعلق به ایران که توانست در مورخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ با موفقیت ماهوارهٔ نور ـ ۳ پرتاب و در مدار قرار دهد، بسازند. در نامهٔ سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل آمده است: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه ادعاهای غیرمستند علیه خود در نامه را رد می‌کند و مجدداً تأکید می‌کند که ایران هیچ‌گونه فعالیت مغایر با قطعنامهٔ ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) انجام نداده است. جمهوری اسلامی ایران چنین ادعاهایی را بی‌اساس، و تفسیرهای خودسرانه و گمراه‌کننده از قطعنامه ۲۲۳۱ غیرقابل توجیه می‌داند. موضع ایران در قبال چنین ادعاهای مکرر و بی‌اساسی در نامه‌های متعدد تشریح شده است. «ایروانی» تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که برنامه‌های موشکی و فضایی این کشور خارج از حوزه یا صلاحیت قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و ضمایم آن است.
منبع: «ایرنا»
https://irna.ir/xjNGs۶

رئیس جمهوری کلمبیا محاصرهٔ غزه را با جنایات نازی‌ها مقایسه کرد

«گوستاوو پدرو»، رئیس‌جمهور کلمبیا، در ادامهٔ حمایت‌های خود از فلسطینی‌ها، محاصرهٔ نوار غزه توسط صهیونیست‌ها را با اقدامات نازی‌ها مقایسه و بر جلوگیری از بازگشت نازیسم تأکید کرد. به‌گزارش ایرنا در ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲، و به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آن‌که «یوآف گالانت»، وزیر جنگ اسرائیل، با اهانت به فلسطینی‌ها از «محاصرهٔ کامل» نوار غزه خبر داد، «پدرو» روز دوشنبه در شبکهٔ اجتماعی «ایکس» نوشت: این چیزی است که نازی‌ها دربارهٔ یهودیان می‌گفتند. وی افزود که اظهارات «گالانت» مصداق «نفرت‌پراکنی» است و اگر ادامه پیدا کند «هولوکاست دیگری را رقم می‌زند.» رئیس‌جمهور کلمبیا گفت: مردم دموکرات نباید اجازه دهند نازیسم خود را در سیاست بین‌المللی احیا کند. «پدرو»، که اظهارنظرهای متعددی را در «ایکس» به‌اشتراک گذاشته است، پیشتر با انتقاد از «عادت» اسرائیل به بمباران کودکان اعلام کرد: مردم فلسطین یکی از بدترین بی‌عدالتی‌ها در جهان معاصر را تجربه می‌کنند و اسرائیل باید سیاست اشغالگری را کنار بگذارد. وی با انتشار تصویری از کودکان شهید فلسطینی نوشت: این عکس‌ها مربوط به کودکان فلسطینی است که توسط اشغالگران سرزمینشان به‌قتل رسیده‌اند. تنها راه خوابیدن کودکان اسرائیلی در شرایط آرامش این است که کودکان فلسطینی در آرامش بخوابند. جنگ هرگز این امر را محقق نخواهد کرد. رئیس‌جمهوری کلمبیا در جریان سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در انتقاد از رویکرد دوگانهٔ غرب در قبال قضیهٔ فلسطین اعلام کرد: [کشورهای غربی] به‌همان دلایلی که از «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین دفاع می‌کنند، باید از فلسطین هم دفاع کنند.
منبع: «ایرنا»
https://irna.ir/xjNFqj

آیت‌الله «سیستانی»: کشورهای جهان با وحشیگری اشغالگران مقابله کنند

آیت‌الله  «سیدعلی سیستانی»، مرجع عالی شیعیان، با اشاره به جنگ در غزه از کشورهای جهان خواست با وحشیگری رژیم صهیونیستی مقابله کنند. به‌گزارش ایرنا در ت روز ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲، در بخشی از بیانیه آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» آمده است: ارتش اشغالگر می‌خواهد انتقام ضایعهٔ مهیب و شکست بزرگ خود در رویارویی‌های اخیر را از مردم بگیرد. ایشان افزودند: بر اثر حملات اسرائیل، بیش از شش هزار فلسطینی شهید و مجروح شده‌اند و هیچ مکان امنی برای غیرنظامیان در غزه باقی نمانده است. این مرجع عالی شیعیان در بیانیه خود نوشت: جنایت‌های اسرائیل در برابر چشم و گوش جهانیان اتفاق می‌افتد اما هیچ اقدام بازدارنده‌ای وجود ندارد، بلکه کسانی هستند که از این اعمال مجرمانه حمایت و به‌بهانهٔ دفاع از خود آن را توجیه می‌کنند. آیت الله «سیستانی» خاطرنشان کرد: همهٔ جهان باید در برابر این وحشیگری فجیع و امتداد یافتن نیروهای اشغالگر بایستد. نباید به اشغالگران اجازه داد نقشه‌هایشان را اجرا و آزار جدیدی به ملت مظلوم فلسطین برسانند. ایشان تأکید کردند: دادن حقوق مشروع فلسطینیان و از بین رفتن اشغالگری تنها راه فراگیرشدن امنیت در منطقه است!
منبع: «ایرنا»
https://irna.ir/xjNGpN

تشکیل رسمی شورای نظامی در سرزمین‌های اشغالی

کابینهٔ رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب به‌صورت رسمی تشکیل دولت اضطراری و «شورای نظامی» را اعلام کرد. به گزارش «ایرنا» در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲، به‌نقل از رسانه‌های عربی، سران احزاب ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی حمایت خود را از تشکیل یک دولت اضطراری و دادن مجوز به نتانیاهو برای تشکیل چنین دولتی اعلام کردند. «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز دوشنبه از اپوزیسیون خواسته بود تا یک دولت اضطراری بدون هیچ پیش‌شرطی تشکیل شود. لیکود اعلام کرده بود که اعضای حزب حاکم به «نتانیاهو» اجازهٔ تشکیل یک «کابینهٔ اضطراری» را داده‌اند. این کابینهٔ نظامی در نتیجهٔ عملیات موفق و منحصر به‌فرد نیروهای مقاومت در سرزمین‌های اشغالی تشکیل می‌شود. نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه‌جانبه و بی‌نظیری را با نام «طوفان الاقصی» از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند که در جریان آن تاکنون هزار و دویست صهیونیست کشته و حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند که حال برخی از آنان وخیم گزارش می‌شود. صهیونیست‌ها با تکیه بر تجهیزات پیشرفتهٔ نظامی، خود را دارندهٔ یکی از ارتش‌های قوی دنیا معرفی می‌کنند، اما غافلگیری ارتش و به‌ویژه سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، که نتوانسته بودند چنین حملهٔ بزرگی را پیش‌بینی کنند، همهٔ این تصورات را برهم زد. حالا اسرائیل با عنوان انتقام و جبران این شکست، حملات هوایی وحشیانه‌ای را علیه ساکنان غزه به‌راه انداخته و تانک‌ها و نیروهای زرهی خود را پشت مرزهای غزه مستقر کرده است.
منبع: «ایرنا»
https://irna.ir/xjNGrH

ذخایر مواد غذایی و آب در غزه به‌زودی تمام می‌شود

«ایلنا» در تاریخ ۲۰مهرماه ۱۴۰۲ به نقل از «رایان لندر»،  معاون شرایط اضطراری «برنامهٔ جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل متحد  نوشت  که وضعیت انسانی در غزه «وخیم» است، زیرا مواد غذایی و آب محدود بوده و «به‌سرعت تمام می‌شود». «لندر» هشدار داد که این آژانس سازمان ملل در محل حاضر بوده و «در حال پاسخگویی است». وی ادامه داد: «ما به هزاران نفری که به‌دنبال سرپناه در مدارس و جاهای دیگر بوده‌اند، غذا می‌دهیم، اما این ذخایر خیلی زود تمام می‌شود». «لندر» افزود: «ما به نوار غزه که بسته شده است دسترسی نداریم. ما به‌دنبال اطمینان از این هستیم که بتوانیم ابزاری برای ارائه به این افراد در حین پیشرفت بحران داشته باشیم». وی همچنین گفت که برنامهٔ جهانی غذا «بسیار نگران» چگونگی تحولات جاری است، به‌ویژه اگر به وضعیت انسانی رسیدگی نشود. این مقام سازمان ملل ادامه داد: «شرایط افرادی که به‌دنبال سرپناه  و در تلاش برای بقا هستند، با گذشت زمان بدتر و بدتر می‌شود و من فکر می‌کنم نگرانی ما این است که تا زمانی که قادر به دسترسی به آنها نباشیم، شرایط جمعیت غیرنظامی، هم از نظر داشتن غذا و آب برای زنده ماندن و دیگر خدمات حتی سرپناهی بالای سرشان، بدتر خواهد شد». «لندر» گفت که برنامهٔ جهانی غذا  از طرف‌ها می‌خواهد «به قوانین بشردوستانهٔ بین‌المللی پایبند باشند و اجازه دهند این تدارکات به جوامعی که نیاز دارند ارسال شود.»
منبع: «ایلنا»
https://www.ilna.ir/fa/tiny/news ـ ۱۴۰۶۶۰۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *