گفت‌وگوی غرب دربارۀ مذاکرات صلح احتمالی با اوکراین

Print Friendly, PDF & Email

راشا تودی، ۴ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ راشا تودی به‌نقل از شبکۀ تلویزیونی «اِن‌بی‌سی» آمریکا (NBC) و به‌استناد اظهارات یکی از مقامات عالیرتبۀ ایالات متحده نوشته است که آمریکا و اروپا به‌تدریج گفتگو با مقامات اوکراین در خصوص مذاکرات صلح احتمالی این کشور با روسیه، و این موضوع که اوکراین برای رسیدن به صلح از چه چیزهایی باید صرفنظر کند را آغاز کرده‌اند. برخی از گفتگو‌ها ماه پیش در جریان دیدار کشورهای حامی اوکراین انجام گرفته است. منابع خبری شبکۀ تلویزیونی مزبور به این شبکه گفته‌اند که مشورت‌ها و گفت‌وگو‌ها به‌دلیل نگرانی آمریکا و اروپا از «به بن‌بست رسیدن جنگ» بوده و سؤال فعلی حول این محور است که آیا کمک به اوکراین کماکان ادامه خواهد یافت یا نه.

بنا به گفتۀ منبع مزبور، واشنگتن نگران است که کی‌یف به‌دلیل «تولید بی‌پایان تسلیحات» توسط روسیه روحیه و توان خود را از دست دهد. از سوی دیگر، حمایت عمومی از اوکراین کاهش یافته، زیرا امید به موفقیت اوکراین در ضدحمله از بین رفته است. علاوه بر این، پس از آغاز مناقشه بین اسرائیل و حماس در اکتبر سال جاری، توجه افکارعمومی از جنگ اوکراین به مناقشه در خاورمیانه معطوف شده و این امر جلب موافقت برای تداوم کمک به اوکراین را دشوارتر خواهد کرد.

وزیر خارجۀ اوکراین، «دیمیتری کولبا»، روز سوم نوامبر اعلام کرد که کی‌یف با روسیه مذاکره نمی‌کند و آن را بی‌فایده می‌داند. وی پیش از این هشدار داده بود کسانی که به اوکراین پیشنهاد دهند از بخشی از سرزمین خود صرفنظر کند باید منتظر «پاسخی تلخ» باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *