۱۰۳ کشور از قطعنامهٔ مجمع عمومی آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنند

Print Friendly, PDF & Email

خبرگزاری ایرنا، ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ـــ مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نشستی اضطراری برای رأی‌گیری دربارهٔ پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه است تشکیل خواهد داد. دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، روز یکشنبه نامه‌ای به ۱۹۳ کشور عضو این سازمان ارسال کرد که در آن اعلام کرده بود این جلسه توسط ۲۲ عضو گروه عرب و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی درخواست شده است.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل نیز گفت: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است بعدازظهر سه‌شنبه به‌رأی گذاشته شود، مشابه قطعنامهٔ شورای امنیت است که آمریکا روز جمعه آن را وتو کرد. منصور ادامه داد: این قطعنامه از سوی ۱۰۳ کشور حمایت شده و امید است که حامیان بیشتری پیدا شوند و در صورت رأی‌گیری، قطعنامهٔ مجمع عمومی رأی بالایی به دست آورد.

در مجمع عمومی سازمان ملل حق وتو وجود ندارد و برخلاف شورای امنیت، قطعنامه‌های آن نیز از نظر قانونی الزام‌آور نیستند اما این قطعنامه‌ها به‌عنوان فشار افکار جهانی مهم هستند.

ایالات متحدهٔ آمریکا در روز ۱۷ آذرماه جاری، به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحدهٔ عربی را برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه، که بر اساس درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بود، با وجود کسب ۱۳ رأی موافق در این شورا وتو کرد. قطعنامهٔ پیشنهادی امارات، از ۱۵ رأی اعضای شورای امنیت، ۱۳ رأی موافق، یک رأی مخالف از سوی ایالات متحده آمریکا، و یک رأی ممتنع از سوی انگلیس کسب کرد و بدین‌ترتیب، با مخالفت آمریکا به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت، وتو شد که واکنش‌ها و مخالفت‌های جهانی به این اقدام دولت بایدن را در پی داشته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *