تجارت چین و روسیه انعطاف پذیری نیرومندی دارد و از پتانسیل عظیمی برخوردار است

Print Friendly, PDF & Email

این‌که در ارقام ماهانهٔ صادرات چین به روسیه نوساناتی دیده شود امری کاملاً طبیعی است، اما عجیب اینجاست که این ارقام توسط برخی رسانه‌های غربی به‌عنوان شاهدی بر اثربخشی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه روسیه ذکر می‌شود. این خودفریبی تبلیغاتی آن‌ها را می‌توان صرفاً جسارت نام نهاد. 


صدای آمریکا مقاله‌ای منتشر کرده است که در آن کاهش صادرات چین به روسیه در ماه آوریل را تحریف و اغراق کرده و این کاهش را به تأثیر تحریم‌های آمریکا نسبت داده است. از قضا این امر تا حدودی عجیب است، زیرا درحالی که رسانه‌های غربی سعی می‌کنند با تمرکز بر نوسانات کوتاه‌مدت تجارت چین با روسیه را مورد تحقیر و انتقاد قرار دهند، چشم‌انداز بزرگتر را از دست می‌دهند. 

در سال‌های اخیر، چین و روسیه با تقویت بیشتر هماهنگی‌های استراتژیک، در همکاری‌های دوجانبهٔ سودمند به نتایج جدیدی رسیده‌اند. اگرچه داده‌های گمرک نشان می‌دهد که صادرات چین به روسیه، از ۶۶/۱۹ میلیارد یوان در آوریل ۲۰۲۳، به ۵۹/۰۳ میلیارد یوان (۸/۱۷ میلیارد دلار) در آوریل ۲۰۲۴ کاهش یافته بود، صادرات از چین به روسیه در چهار ماه اول امسال افزایش یافته است.



تجارت بین چین و روسیه در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۳، تجارت دوجانبه به ۲۴۰/۱ میلیارد دلار رسید که زودتر از موعد مقرر به هدف ۲۰۰ میلیارد دلار دست یافت و این خود نشان‌دهندهٔ انعطاف‌پذیری قوی و چشم‌انداز گسترده برای همکاری‌های سودمند دوجانبه است. 

همکاری‌های تجاری و اقتصادی در پازل روابط چین و روسیه، به‌عنوان قطعات کلیدی ایفای نقش می‌کنند و از پتانسیل بالایی برخوردارند. همکاری‌های اقتصادی دوجانبه نه‌تنها در زمینه‌های سنتی مانند انرژی، کشاورزی و جنگل‌داری، بلکه در بخش‌هایی مانند وسایل نقلیه، لوازم خانگی، و فرآوری مواد غذایی نیز به‌طور پیوسته به توسعهٔ خود ادامه داده است.



این نتیجهٔ طبیعی تکمیل‌گرایی اقتصادی است. به‌عنوان مثال کشاورزی را در نظر بگیریم: آرد، گوشت گاو، بستنی و برخی دیگر از محصولات کشاورزی روسیه مورد علاقهٔ مصرف‌کنندگان چینی است، در حالی که در بین کشاورزان و شرکت‌های روسی، به‌طور گسترده ماشین آلات کشاورزی ساخت چین و انواع تجهیزات پردازش مواد غذایی شناخته شده است.

همکاری اقتصادی چین و روسیه برای دو طرف سودمند است. همکاری آن‌ها نه شخص ثالثی را هدف قرار می‌دهد و نه تحت تأثیر شخص ثالثی قرار می‌گیرد، چه رسد به اینکه در معرض دخالت و تحریک شخص ثالث باشد.



ایالات متحده اخیراً حدود ۲۰ شرکت چینی را به اتهام حمایت از توسعه نظامی ـ صنعتی و انرژی روسیه تحریم کرده است. این اقدام نمونه‌ای از اجبار اقتصادی، یکجانبه‌گرایی، و قلدری است. حق چین برای انجام مبادلات اقتصادی عادی با روسیه و دیگر کشورها بر اساس برابری، منافع متقابل و توسعهٔ مشترک نباید نقض شود. 

در سال‌های اخیر، ایالات متحده مکرراً از بازوی بلندِ صلاحیت قضایی برای سوء‌استفاده از قدرت دولتی و اعمال محدودیت‌های خودسرانه بر تجارت و سرمایه‌گذاری استفاده کرده است. واشنگتن ممکن است تلاش کند تا همکاری اقتصادی را نه‌تنها بین چین و روسیه، بلکه بین چین و دیگر کشورها و مناطق نیز مختل کند. این رویکرد هژمونیک نظم عادی اقتصادی و تجاری بین‌المللی را به‌طور جدی مختل، و شوک‌های اقتصادی را به زنجیره‌های صنعتی جهانی وارد کرده است. این امر به‌ناچار با واکنش شدید مردم در سراسر جهان مواجه خواهد شد.



از آنجایی که اقتصاد جهانی تا حدی به‌دلیل یکجانبه‌گرایی و عملکرد سلطه‌جویانهٔ ایالات متحده وارد دوره‌ای از عدم اطمینان و نوسان شده است، کشورهای در حال توسعه، از جمله چین و روسیه، باید همکاری‌های خود را بر اساس احترام متقابل، اعتماد و درک بیشتر تقویت و تحکیم بخشند. آن‌ها باید به مشکلات خاصی که مانع توسعه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری آنها می‌شود، رسیدگی کنند.

چالش‌هایی که تجارت بین چین و روسیه در فرآیند توسعه سریع با آن مواجه می‌شود قابل کنترل و از طریق ابزارهای مناسب قابل حل است. هر دو کشور اعتماد، شرایط و پیش‌نیازها، و توانایی گسترش و تعمیق همکاری‌های دوجانبهٔ سودمند خود را در زمینه‌های مختلف دارند. در ماه فوریه، آندری رودنکو، معاون وزیر خارجهٔ روسیه، به‌نقل از خبرگزاری روسی تاس گفت مسکو مطمئن است که مشکلات مربوط به پرداخت با چین حل خواهد شد.



با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، جهان تحت فشار بانک‌هایی قرار دارد که پرداخت‌های شرکت‌های روسی را می‌پذیرند، اما اعتقاد بر این است که مشکلات باقی‌مانده به‌تدریج حل خواهد شد، زیرا با تلاش کشورها، به‌ویژه اقتصادهای در حال توسعه، برای تأمین امنیت و ثبات مالی سازگاری دارد.

منبع: گلوبال تایمز: ۱۲ مه ۲۰۲۴
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۴۰۵/۱۳۱۲۱۳۴.shtml

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *