روشنفکرانی که دربان جهنم‌اند

Print Friendly, PDF & Email

در هفته‌ای که گذشت، جهان بار دیگر شاهد جنایت هولناک دولت اسرائیل در فلسطین اشغالی شد. این بار چادرهای پناهندگان غزه در رفح توسط بمباران هوایی اسرائیل به آتش کشیده شدند و طی آن صدها انسان در آتش سوختند. بدن‌های سوختۀ کودکان و سالخوردگان و بیماران و مجروحان جنگی پیش چشم جهانیان در میان شعله‌های آتش به خاکستر بدل شدند. سازمان عفو بین‌الملل نام آن را «جهنم روی زمین» گذاشت. مردم جهان، پس از چندین دهه که از فاجعۀ هولوکاست توسط فاشیست‌های آلمان می‌گذرد، بار دیگر کوره‌های آدم‌سوزی را به‌چشم خود دیدند و فریاد انسان‌هایی را که زنده زنده در آتش می‌سوختند، شنیدند.

شواهدی که توسط برخی از خبرنگاران به جهان مخابره شده است حاکی از آن است که خلبانان اسرائیلی اردوگاه پناهندگان در رفح را با بمب‌های آتش‌زنۀ آمریکایی به آتش کشیدند. اسرائیل این جنایت جنگی را دو روز پس از رأی دیوان عالی دادگستری لاهه مرتکب شد که طبق آن اسرائیل از حمله به رفح منع شده بود.

این بار، حتی برخی از حامیان دولت اسرائیل نیز نتوانستند در برابر موج عظیم اعتراضات مردم آمریکا و اروپا علیه اسرائیل سکوت اختیار کنند. گروهی از نمایندگان کنگرۀ آمریکا علیه آدم‌سوزی اسرائیل در رفح موضع گرفتند. اتحادیۀ اروپا نیز برای نخستین بار اعلام کرد که تحریم اسرائیل به‌خاطر جنایت در رفح را بررسی می‌کند. و شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست الجزایر، جلسۀ اضطراری تشکیل داد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این اعتراضات، جنایت دولت و ارتش اسرائیل را «اشتباهی غم‌انگیز» خواند.

تخلف آشکار اسرائيل از قوانین بین‌المللی و موازین انسانی در اقدامات جنون‌آمیز علیه مردم غیرنظامی غزه، از شکست روزافزون آن، چه در جنگ علیه مردم فلسطین و جبهۀ مقاومت و چه در افکار جهانی، پرده بر می‌دارد. این شکست تنها دامنگیر دولت صهیونیستی حاکم بر اسرائیل نیست. امپریالیسم جهانی، و در رأس آن امپریالیسم آمریکا، نیز با حمایت همه‌جانبه از این جنگ تبهکارانه، اعتبار خود را در میان مردم آگاه جهان از دست داده است. اظهارات لوئیس مورنو اوکامپو، دادستان ارشد سابق دیوان بین‌المللی کیفری، دربارۀ اعمال فشار آمریکا جهت پیشگیری از صدور رأی این دادگاه علیه دولت اسرائیل، یکی از تازه‌ترین شواهد علیه آمریکا و بی‌اعتباری دولت جو بایدن در افکار بین‌المللی است. این دادستان اعلام کرده است که در آتش‌سوزی اردوگاه پناهندگان رفح «باید پروندۀ تحقیق نه فقط دربارۀ خلبان بلکه در خصوص صادرکنندۀ دستور بمباران اردوگاه رفح نیز باز شود.»

همۀ این اظهارات و اقدامات در جهانی صورت می‌گیرد که در کنار خیزش میلیون‌ها نفر از مردم جهان علیه جنایات جنگی دولت اسرائیل و حامیان اروپایی و آمریکایی آن، گروه های بزرگی از روشنفکران منتسب به چپ حقوق بشری و دموکراسی‌خواه ایران و جهان مبلّغ «دموکراسی بی‌نظیر» در آمریکا و اسرائیل هستند. این دسته از روشنفکران، با چشم بستن بر دنیای ملتهب از جنگ، و بحران فقر و آوارگی و بی‌عدالتی ناشی از آن، در زیر پرچم رنگ‌باختۀ «دموکراسی» غربی چهره پوشانده‌اند. آنها نه‌تنها با سکوت خود در برابر نسل‌کشی اسرائیل، در جنایات معبود خود به نام «دموکراسی» سهیم شده‌اند، بلکه به ادامۀ این تبهکاری علیه بشریت یاری می‌رسانند. به جرأت می‌توان گفت که این دسته از روشنفکران به حافظان این نظم ضدبشری و جهنمی که این نظم کهنه در آستانۀ فروپاشی خود بر جهان ما تحمیل کرده است بدل شده‌اند.

آنچه این دسته از روشنفکران وطنی و همپالگی‌های جهانی آنها را از دیدن واقعیات جهان در حال گذار ما ناتوان کرده است، عدم شناخت آنها از قانونمندی حاکم بر این روندها است. آنها متوجه نیستند که «دموکراسی» بورژوایی مورد نظر آنها دیگر پاسخگوی نیازهای بشریت نیست. و این «دموکراسی» و «حقوق بشر» ادعایی مدافعان نظم کهنۀ جهانی، بر اثر جنگ افروزی‌ها و جنایات بی‌پایان سرکردگان آن، دیگر در افکار مردم جهان رنگ باخته است.

امروز، با آغاز روند فروپاشی جهان تک‌قطبی، جامعهٔ بشری می‌رود تا دوران «دموکراسی» غربی بدون عدالت اجتماعی را پشت سر بگذارد و یک نظم متکی بر حقوق دموکراتیک واقعی و عدالت اجتماعی را جایگزین نظم کهنۀ متکی بر «دموکراسی» ظاهرفریب بورژوایی کند. و درست همین «دموکراسی‌»های غربی هستند که امروز می‌کوشند با دست زدن به جنایات هولناکی چون نسل‌کشی در غزه، به هر شکل ممکن از فروپاشی جهان تک‌قطبی زیر سلطهٔ خود جلوگیری کنند.

کسانی که در برابر این نسل‌کشی اسرائیل خاموشی گزیده‌اند، نه‌فقط چشم بر این نبرد جهانی بسته‌اند، بلکه با این سکوت، خود به دربانان جهنم بدل شده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *