«کشتی‌ربایی» در خلیج عمان پایان یافت

Print Friendly, PDF & Email

یک مقام انگلیسی ابتدا هشدار داده بود که یک کشتی در خلیج فارس ربوده شده است. روزنامه‌های انگلیسی از ایران به‌عنوان مقصر نام بردند. پس از اعتراضات شدید تهران، مقامات ناگهان و بدون ارایه جزئیاتی گزارش دادند که این حادثه به پایان رسیده است.

دولت ایران گزارش‌های مداوم از وقوع حوادث امنیتی در خلیج فارس و دریای عرب را «بسیار مشکوک» دانسته و آنرا محکوم کرده است. قبلاً اداره تجارت دریایی بریتانیا از «ربوده شدن احتمالی» تازه‌ای در سواحل امارات متحده عربی خبر داده بود.

ابتدا در روز ۳ اوت، مقامات انگلیسی اعلام کرده بودند که در حدود ۱۱۳ کیلومتری شرق منطقه فجیره در امارات متحده عربی «یک حادثه» در جریان است. این آژانس که توسط نیروهای ذخیره نیروی دریایی سلطنتی اداره می‌شود و بر کشتیرانی در منطقه نظارت دارد، این حادثه را «حمله» یا «آدم‌ربایی» توصیف کرد.

با این حال، اندکی پس از انتقادات شدید ایران، مقامات انگلیسی پیام خود را تغییر داده و به اخطار دادن پایان دادند. این آژانس بدون اینکه جزئیاتی ارائه دهد، گفت که کشتی در حال حاضر سالم و در امنیت است. آدم ربایان مجدداً کشتی را ترک کرده‌اند. این مقامات نگفتند که صحبت از کدام کشتی است.

روزنامه تایمز با استناد به منابع ادعایی دولت انگلیس گزارش داد که کشتی‌ای به‌نام «آسفالت پرنسس» در سواحل فجیره توسط «گروهی» متشکل از هشت یا نه مهاجم مسلح ربوده شده است.

به گزارش وب سایت MarineTraffic، که بر حرکت کشتی‌های مختلف اقیانوس پیما نظارت می‌کند، «آسفالت پرنسس» یک تانکر آسفالت و قیر است که حامل پرچم پاناماست و در سال ۱۹۷۶ ساخته شده است. این وب سایت همچنین فاش کرد که این کشتی در زمان گزارش در واقع در حال عبور از خلیج عمان بوده است.

به نوشته تایمز، که به‌نوبه خود به منبع دولتی اشاره می‌کند، مقامات انگلیسی معتقد بودند که ایران در پشت این حمله ادعایی می‌باشد. با این حال، تهران هرگونه دخالت را رد کرد و این گزارش‌ها را «بسیار مشکوک» توصیف نمود.

۳ اوت، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که ایران آماده است تا از کشتی‌هایی که در خلیج فارس و خلیج عمان حرکت می‌کنند، پشتیبانی کند. وی افزود که جمهوری اسلامی‌ آمادگی دارد با دیگر کشورهای منطقه در این زمینه همکاری کرده و کلیه مسائل مربوط به کشتی‌های تجاری را «با دقت» مورد بررسی قرار دهد. وزارت امور خارجه ایران به سایر کشورها درباره ایجاد «فضای کاذب» در منطقه به‌منظور دستیابی به «اهداف سیاسی» هشدار داد.

در همان روز سپاه پاسداران ایران نیز دست داشتن نیروهای ایرانی علیه کشتی‌ها در منطقه را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حداقل چهار کشتی دیگر که در سواحل امارات متحده عربی حرکت می‌کردند روز ۳ اوت گزارش دادند که کنترل سکان خود را از دست داده‌اند. براساس گزارش رسانه‌ها،  این کشتی‌های نفتکش «ملکه اماتا»، «طلایی درخشان»، «جگ پوجا» و «ورطه» نام داشتند. هنوز وضعیت دقیق این حوادث مشخص نیست.

چند روز پیش، یک کشتی تحت اداره اسرائیل هدف حمله‌ای قرار گرفت که در آن دو نفر کشته شدند و آمریکا آنرا حمله‌ای دانست که توسط «پهباد انتحاری» انجام گرفته است. ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل سپس به اتفاق آراء ایران را مسئول این حمله دانستند و بدون ارائه جزئیات خاصی قول دادند «پاسخی» مناسب به این حمله بدهند.

تهران هرگونه مسئولیت این حمله را رد کرد و به سه کشور فوق در مورد «ماجراجویی‌های احتمالی» هشدار داد و افزود که در حفاظت از امنیت خود کوتاهی نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *