پیشنهاد «چارچوب هماهنگی عراق» برای شکستن بن‌بست سیاسی

Print Friendly, PDF & Email

پس از آنکه بلوک صدر به‌طور یک‌طرفه به مذاکره با سایر احزاب سیاسی پایان داد، رأی‌گیری ریاست‌جمهوری عراق برای مدت نامعلومی ‌به تعویق افتاد.

در ۹ فوریه، چارچوب هماهنگی عراق برای شکستن بن‌بست سیاسی که کشور با آن مواجه است، ابتکاری سه ماده‌ای را پیشنهاد کرد.

ائتلاف موقت احزاب شیعه طی بیانیه‌ای از همه جناح‌های سیاسی و شخصیت‌های ملی خواست تا «برای تحقق تعهد به قانون اساسی با هم ارتباط و گفت‌وگو داشته باشند» و از بزرگ‌ترین بلوک سیاسی خواست تا «بر روی معیارهای انتخاب نخست‌وزیر قدرتمند و کارآمد به توافق برسند».

ما آمادگی کامل خود را برای تعامل مثبت با همه گزاره‌ها، ایده‌ها و دیدگاه‌هایی که توسط شرکای ما در میهن که با آنها سرنوشت مشترکی داریم، ارائه خواهد شد، اعلام می‌ داریم. همه ما باید تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم عراق به‌عنوان مردمی ‌که در طول دوره گذشته متحمل رنج‌های زیادی شده‌اند انجام دهیم.

این چارچوب همچنین اعلام کرد که دست خود را به‌سمت «نیروهای سیاسی تشکیل‌دهنده بزرگترین بلوک پارلمانی، به‌ویژه جنبش صدر» دراز می‌کند.

در ۸ فوریه، شورای نمایندگان عراق در بیانیه‌ای دفتر ثبت‌نام برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری را بازگشایی کرد که قرار است به‌مدت سه روز ادامه یابد.

این امر به‌دنبال اعلام ۵ فوریه بلوک صدر، که در انتخابات اکتبر گذشته پیروز شد، مبنی بر اینکه تمامی ‌مذاکرات برای تشکیل دولت عراق را به حالت تعلیق درآورده و خواستار تحریم جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور شده بود، صورت می‌گیرد.

در نتیجه، اجلاس رأی‌گیری ریاست‌جمهوری در ۷ فوریه به دلیل حضور تنها ۵۸ نماینده از ۳۲۹ نماینده لغو شد که کمتر از حد نصاب دو‌سوم لازم در پارلمان برای انتخاب رئیس دولت جدید بود.

جنبش صدر به رهبری روحانی برجسته شیعه مقتدی صدر، بزرگترین بلوک پارلمانی را در انتخابات ۲۱ اکتبر سال گذشته تشکیل داد و ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان را به‌دست آورد.

رأی‌گیری ریاست‌جمهوری برای مدت نامعلومی‌ به تعویق افتاد و یک منبع ناشناس در ۷ فوریه اعلام کرد که «رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور وجود نخواهد داشت» و این امر بن‌بست سیاسی عراق را بیشتر کرد.

* https://thecradle.co/Article/news/6827

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *