کارشکنی و خرابکاری پول‌های فراری

Print Friendly, PDF & Email

جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی ۷/۲ درصد از اقتصاد جهان و روسیه کنونی روی هم ۱/۷ درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است و همه اینها در سایه سرمایه‌گذاری خارجی است! و سپس، اما در مورد اقدامات شفاف چطور؟ دارایی‌های ما توقیف و منجمد شده‌اند و ما باید خارجی‌ها را آزاد کنیم؟ این چیست، عقب‌نشینی؟ برای همه روسیه روشن است که پول الیگارشی‌ها بازگردانده نخواهد شد، مثل اینکه هیچوقت برنمی‌گردد، چونکه در روسیه نه‌تنها رشد، بلکه امنیت آنها نیز تضمینی ندارد. پس مسئولین محترم اقرار کنید و بپذیرید: الیگارشی‌ها ضمن مطالبه بیرون بردن پول از کشور، به شما فشار می‌آورند. و شما‌ها به منافع کشور خیانت می‌کنید! مگر شما برای کمک به تجارت بزرگ روی نیاوردید؟ آنها به‌جای اینکه به شما کمک کنند، پیشنهاد دادند که سرمایه خود را از روسیه بیرون ببرند و شما امتیازاتی را دادید. در این صورت پس شما کی هستید؟ در مقابل چشمان ما خیانت به منافع کشور رخ می‌دهد.
 

 

دولت در حال بررسی امکان لغو ممنوعیت خروج ارز از روسیه برای بازرگانانی است که سرمایه آنها در خارج از کشور قرار دارد. اکنون آنها می‌توانند ماهی یک میلیون دلار از کشور خارج کنند. بنگاه خبری «اینترفاکس» با استناد به معاون وزیر دارایی «الکسی مویسف» در این‌باره می‌نویسد. به گفته وی، مشکل جذب سرمایه‌گذاری در روسیه این است که تجار از آوردن پول به کشور هراس دارند، چونکه بعداً نتوانند آن را مجدداً خارج کنند. از قرار معلوم بانک مرکزی و دولت اقداماتی شفاف علیه تحریم‌های غرب در زمینه مسدود کردن دارایی‌های دولتی و خصوصی انجام داده‌اند. ممنوعیت صادرات سرمایه برقرار شده است. اما، اگر غرب پول روسیه را برداشته باشد و پس ندهد، در این صورت سازمان‌ها و وزارتخانه‌های روسی دبه در خواهند آورد. از قرار معلوم الیگارشی به تاخت فشار می‌آورد و به‌سختی بشود جلوی هجوم و فشار آنها را گرفت. وزارت دارایی، فارغ از اینکه چگونه هم الیگارشی در حال فرار و هم اشغالگران فراری را قانع کند، بی‌قرار و هول شده است. چگونه می‌توان فرار آشکار سرمایه از کشور را در سخت‌ترین زمان تبرئه و توجیه کرد؟ اما گویا شرم و وجدان برای مسئولین و مقامات فعلی ناآشنا است، از این‌رو چرا باید تعارف و رودربایستی کرد، غارت کشور را می‌توان با تشویق و تحرک بخشیدن به سرمایه‌گذاری خارجی تبرئه و توجیه کرد. و اکنون وزارت دارایی مانع اصلی راه سرمایه‌گذاری از خارج را نام برده است. این موانع محدودیت ماهانه برای انتقال وجه به خارج از کشور توسط افراد مقیم و شهروندان کشورهای دوست هستند! چگونه است! و یک ماه پیش اینها مانع تحریم‌ها بودند! این مسأله را باید چنین فهمید! هرچه پول بیشتری از روسیه خارج شود، پول بیشتری از خارج به عنوان سرمایه‌گذاری دریافت خواهیم کرد. فقط یک چیز روشن نیست: ما خودمان را خواهیم فروخت و غریبه‌ها را با بهره‌هایی خواهیم پذیرفت. چه فایده‌ای دارد؟ بالاخره پول‌هایمان در داخل کیسه نیستند، بلکه در بانک‌ها هستند، یعنی اینها منابع اعتباری است، در این صورت معلوم نیست چرا باید به خارج از کشور فرستاده شود، تا بعداً احتمالا دریافت کرد، و به احتمال زیاد نه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری دریافت کرد. آخر همه اینها را ما دیگر از سر گذارنده‌ایم! بر اساس نظر وزارت دارایی، محدود کردن صدور ارز به یک میلیون دلار در ماه ــ این مانعی برای سرمایه‌گذاری خارجی هست. باید همه محدودیت‌های صدور سرمایه برداشته شود، همه چیز صادر شود و آن وقت است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی مانند بهمن به روسیه سرازیر خواهند شد.

به‌نظر می‌رسد این یک آسیب‌شناسی است! سرمایه‌گذاری خارجی اسارتی برای روسیه است. این یعنی خرید مفت املاک و مستغلات (شرکت‌ها) ما است، اما نه ساخت شرکت‌های جدید. همه اینها را ما قبلاً پشت سر گذاشته‌ایم و در ماه مارس سال گذشته، وقتی که سرمایه‌گذاران خارجی از روسیه گریختند، بورس‌ها و بازارهای سهام را بهم ریختند، سهامداران را غارت کردند، دلار سر به فلک کشید و جلو هزاران بنگاه اقتصادی با مشارکت خارجی را گرفتند، آن زمان بود که ما را درهم کوبیدند. امروز در ایالات متحده آمریکا، در دانشگاه «ییل»، شروع به شمارش شرکت‌هایی کردند که تقریباً بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی ‌در اوکراین، روسیه را ترک کرده بودند؛ بر اساس آخرین داده‌ها، بیش از ۱۰۰۰ شرکت از حضور در بازار روسیه خودداری کرده‌اند که کارشناسان آن را «خروج دسته‌جمعی شرکت‌ها» نامیده‌اند. و دانشمندان سوئیسی اعلام کردند که حدود ۹ درصد از شرکت‌های غربی روسیه را ترک کردند. آیا امروز هم که زخم‌های سال گذشته هنوز التیام نیافته‌اند، باز هم باید روی همان جای پا گذاشت و دوباره سرمایه‌‌گذاری خارجی را دعوت کرد؟ چرا به آنها نیاز دارید؟ چیه، پول کم دارید؟ شما به‌سادگی می‌خواهید پول‌های روسیه را با تعهدات بدهی غرب یا شرق جایگزین کنید، چه فرقی می‌کند، اما این پول دیگران است و آنها همیشه می‌توانند آن را پس بگیرند. بالاخره این مسأله یک سال پیش انجام شده بود! علاوه بر این، اگر تحریم‌های غرب اعمال شوند و داشتن روابط اقتصادی و مالی با روسیه را ممنوع کنند، در مورد کدام سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان رویا‌پردازیی کرد؟ چه کسی در این صورت جرأت می‌کند به روسیه پول وارد کند تا قدرت اقتصادی آن را تقویت کند؟ بانک روسیه در مارس ۲۰۲۲ انتقال وجوه به خارج از کشور توسط افراد مقیم و اتباع کشورهای دوست را به ۵ هزار دلار در ماه محدود کرد، سپس به تدریج ضمن افزایش پرداختن پول، آن را از اول ژوئیه ۲۰۲۲ به بیش از یک میلیون دلار رساند. اما به‌نظر می‌رسد که این برای مقامات وزارت دارایی کافی نیست! این هم استدلال آنها. «اکنون انبوه محدودیت‌ها برای خارج کردن پول به خارج وجود دارد. سرمایه‌گذارانی وجود دارند، از‌جمله سرمایه‌گذاران دوست، یا حتی سرمایه‌گذاران ما، آنها در آنجا پول دارند (در کشورهای دیگر). آنها می‌گویند: من می‌خواهم سرمایه‌گذاری کنم، می‌خواهم یک کارخانه بخرم یا یک کارخانه را مدرن کنم، اما می‌ترسم به هر دلایلی پول سرمایه‌گذاری کنم، زیرا می‌ترسم، معلوم نیست، اگر دوباره نیاز به برداشت پول داشته باشم، نتوانم.»

اگر آنها قبلاً آنجا پول داشته باشند، چه سرمایه‌گذار دوست، چه حتی یک سرمایه‌گذار غیردوست، در اصل برای ما چه فرقی می‌کند، یک غیردوست هم می‌تواند سرمایه‌گذاری کند یا تاجر ما، آنها به اینجا پول می‌آورند، سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما بعد از مدتی می‌خواهند پول برداشت کنند و با تمام محدودیت‌های ما که در مقررات ارزی و غیره است روبرو می‌شوند. «چبسکوف» می‌گوید آنها می‌گویند: شما می‌توانید پولی را که ما وارد کرده‌ایم «برنامه‌نگاری کنید» و بگویید من می‌توانم این مبلغ را برداشت کنم. و دراینجا یک حیله‌گری کامل وجود دارد. اگر یک سرمایه‌گذار خارجی شرکتی در روسیه بسازد، پس «در چنین موردی» او آن را به‌هیچ‌وجه به خارج از کشور نمی‌برد، ناچار است آن را بفروشد، اما این درست همان موردی است که ناگزیر می‌شود آن را به یک کوپک بفروشد. یعنی این همان چیزی است که همه سرمایه‌گذاران از آن می‌ترسند. هیچ کس در کشوری سرمایه‌گذاری نخواهد کرد که در آن قوانین ثابت و قواعد بازی وجود نداشته باشد! و تمام بهانه‌های مقامات در مورد رفع محدودیت‌های صدور سرمایه، خرابکاری علیه روسیه است که هیچ اشتراکی با سرمایه‌گذاری خارجی ندارد. و اصلاً معلوم نیست برای چه آنها تسلیم این سرمایه‌گذاری‌های خارجی شدند؟ چرا پول خودت بدتر از مال دیگران است؟ در سال گذشته، خروج سرمایه خالص شامل ۲۵۲ میلیارد دلار بود. اما چقدر وارد کردند؟ مبلغ مضحکی وارد کردند ــ ۱/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم! پس از کجا چنین اطمینانی وجود دارد که اگر ما همه پول را به غرب ببریم، آنگاه سرمایه‌گذاری‌ها به روسیه هجوم خواهند آورد؟ کسی آیا به شما ضمانت داده است؟ این احتمال قوی وجود دارد که پول الیگارش‌های روسی که از روسیه خارج شده‌اند به سادگی توقیف و پول سرمایه‌گذاران خارجی با تحریم مواجه شده و وارد روسیه نشود. در این صورت این خرابکاری دیگری علیه روسیه است. فکر کنید در روسیه ۱۰۱هزار میلیونر دلاری وجود دارد، اگر هر یک از آنها یک میلیون دلار از روسیه خارج کنند، می‌شود ۱۰۱ میلیارد دلار در ماه، برای یک سال یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار می‌شود، خوب اما اگر بیش از یک میلیون در ماه صادر کنند؟ بالاخره یک میلیون دلار در ماه اجازه صادرات دارند! به علتی و معلوم نیست چرا، وزارت دارایی ادعا کرده که بسیاری از سرمایه‌گذاران روسی سرمایه خود را در خارج از مرزها نگه می‌دارند و بسیاری از آنها آماده‌اند در اقتصاد روسیه سرمایه‌گذاری کنند، اما آنها تضمین امکان آزاد اداره کردن و در اختیار خود گرفتن آنها را می‌خواهند داشته باشند، اگر آنها بنابه دلایلی لازم شود دوباره این وجوه را به خارج از کشور ببرند. ادعای عجیبی است! برای این پول‌های فراری، ۲ گریزگاه مالیاتی در کالینینگراد و ولادی وستوک ایجاد شد، اما معلوم نیست چرا کسی پولی را به گریزگاه‌های مالیاتی نبرد، هرچند همه شرایط ایجاد شده بود!

به‌طور کلی، چه ساده‌لوحی است؟ ممکن است فکر کنی که طی ۳۰ سال این رژیم ناکارآمد، سرمایه‌گذاران خارج از کشور اقتصاد ما را به بالاترین سطح رسانده‌اند. تازه آنها آنرا زیرتر از پای بنا هم پایین آوردند! این دزدها فقط کشور ما را ویران کردند و میلیاردها سود سهام موسسات ما را بیرون فرستادند. جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی ۷/۲ درصد از اقتصاد جهان و روسیه کنونی روی هم ۱/۷ درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است و همه اینها در سایه سرمایه‌گذاری خارجی است! و سپس، اما در مورد اقدامات شفاف چطور؟ دارایی‌های ما توقیف و منجمد شده‌اند و ما باید خارجی‌ها را آزاد کنیم؟ این چیست، عقب‌نشینی؟ برای همه روسیه روشن است که پول الیگارشی‌ها بازگردانده نخواهد شد، مثل اینکه هیچوقت برنمی‌گردد، چونکه در روسیه نه‌تنها رشد، بلکه امنیت آنها نیز تضمینی ندارد. پس مسئولین محترم اقرار کنید و بپذیرید: الیگارشی‌ها ضمن مطالبه بیرون بردن پول از کشور، به شما فشار می‌آورند. و شما‌ها به منافع کشور خیانت می‌کنید! مگر شما برای کمک به تجارت بزرگ روی نیاوردید؟ آنها به‌جای اینکه به شما کمک کنند، پیشنهاد دادند که سرمایه خود را از روسیه بیرون ببرند و شما امتیازاتی را دادید. در این صورت پس شما کی هستید؟ در مقابل چشمان ما خیانت به منافع کشور رخ می‌دهد، که در لحظاتی سخت و دشوار کشور به‌دست غارتگران این همه سال‌ها بی‌رمق و به خون کشیده می‌شود، و آن که در فقر فرورفته، باید برای رفاه آنها در جنگی که آنها به‌راه انداخته‌اند خون نثار کند. زندگی در این جهان برای یک فرد شوروی که بر اساس اصول انسانی پرورش یافته است، زشت، نفرت‌انگیز و شرم‌آور است. اما ما در آنچنان دولتی زندگی می‌کنیم که مارکس گفته است: «هیچ جنایتی وجود ندارد که سرمایه برای ۳۰۰ درصد سود آن مرتکب نشود». این جنایت جلوی چشمان ما روی می‌دهد!

* https://sovross.ru/2023/03/06/diversiya-beglyh-deneg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *