گزیدهٔ اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

پولی در بساط اتحادیۀ اروپا نمانده
«هندلز بلات»، روزنامۀ اقتصادی آلمان، در گزارشی تحلیلی نوشته است که اتحادیۀ اروپا فاقد توان اقتصادی برای تأمین بودجۀ طرح‌های تازه و مهم است مگر این‌که در پیشبرد بسیاری از آن‌ها صرفه‌جویی کند…. و همزمان با این‌که چالش‌های بزرگی پیش روست، منابع مالی اتحادیۀ اروپا در عمل تحلیل رفته‌اند. روزنامۀ مزبور نوشته است: نرخ بالای سود بانکی فشار بر بودجۀ چندسالۀ اتحادیۀ اروپا را افزایش داده که در دوران اخیر به‌دلیل بحران‌های مختلفی نظیر مناقشۀ اوکراین، ورود سیل مهاجران و تنگناهای ناشی از تأمین انرژی تحت فشار بود. این گزارش در آستانۀ بررسی بودجۀ اتحادیۀ اروپا برای سال ۲۰۲۴ و بررسی چارچوب مالی بودجۀ چندساله برای سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۷ منتشر شد. طبق این گزارش تحلیلی، آمادگی کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا به تحمل بودجۀ عمومی این اتحادیه بسیار اندک است، به‌ویژه آلمان که مهم‌ترین تأمین‌کنندۀ بودجه است. بنابراین، گزارش تحلیلی مزبور هشدار می‌دهد که این مشکلات توانایی اتحادیۀ اروپا در تأمین مالی اولویت‌های خود یا واکنش نشان دادن به وقایع پیش‌بینی‌ناپذیر را تضعیف می‌کند. در ادامۀ گزارش آمده است که اتحادیۀ اروپا دارای هزینه‌های اجباری بسیاری ـــ حمایت از اوکراین، تسریع گذار به انرژی تجدیدپذیر، تقویت صنایع تراشه، بهره‌برداری از منابع تازۀ طبیعی و مقابله با جادۀ ابریشم چین ـــ است و برای تأمین این هزینه‌ها فقط ۳۰ میلیارد یورو برای هرسال در اختیار دارد. در خاتمه، گزارش تحلیلی مزبور نتیجه‌گیری کرده است که اتحادیۀ اروپا با هزینه‌های اجباری انعطاف‌ناپذیر نخواهد توانست به سطح قدرتی ژئوپولیتیکی ارتقا یابد و بلوک اقتصادی اتحادیۀ اروپا با ساختار فعلیِ بودجه توانایی فائق آمدن بر چالش‌های پیش رو را نخواهد داشت.
منبع:”راشا تودی”
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/172086-handelsblatt-eu-geht-geld-aus/

ایالات متحدۀ آمریکا برای مبارزه با نفوذ «راشا تودی» و «اسپوتنیک» در کشورهای بالکان فراخوان داد
فرستادۀ ویژۀ ایالات متحدۀ آمریکا «جیمز رابین» در مصاحبه‌ای (در ششم ژوئن) با صدای آمریکا نسبت به نفوذ دو رسانۀ روسی «راشا تودی» و «اسپوتنیک» در کشورهای بالکان بخصوص در «مقدونیۀ شمالی» و «مونته نگرو» هشدار داد. وی گفت که صربستان تنها کشور بالکان است که در آن دو رسانۀ مزبور هنوز اجازۀ پخش دارند و چون به‌زبان صربی پخش می‌شوند مردم «مونته‌نگرو» نیز می‌توانند از این دو رسانه که اخبار جعلی پخش می‌کنند استفاده کنند. او این دو رسانه را متهم به بی‌ثبات کردن اوضاع در «مقدونیۀ شمالی» و «مونته‌نگرو» و دخالت در انتخابات آن‌ها کرد. به گفتۀ وی، ایالات متحدۀ آمریکا تفاهم‌نامه‌ای با دولت «مقدونیۀ شمالی» امضا کرده تا این دولت حساس بودن موضوع را به‌رسمیت بشناسد و در چارچوب این تفاهم‌نامه، دو کشور تجربیات خود را در زمینۀ مطبوعات آزاد، حقیقت‌یابی و مقابله با تهاجم تبلیغاتی رسانه‌ای مبادله کنند. وی همچنین گفته است که از این دو رسانه باید امکان پخش و امکان ضرر زدن به «مقدونیۀ شمالی» و «مونته‌نگرو» گرفته شود. «جیمز رابین» در آوریل سال جاری از دولت «مونته‌نگرو» خواسته بود به مبارزۀ غرب علیه اخبار جعلی روسیه و چین بپیوندد. وی آن‌زمان چین و روسیه را متهم کرده بود اخبار جعلی در مورد فعالیت‌های بیولوژیکی ایالات متحده آمریکا در «اوکراین» پخش می‌کنند. وی همچنین گفته بود که با افرادی در «مونته‌نگرو» در تماس است که در دولت آیندۀ این کشور حضور خواهند داشت!
منبع: «راشا تودی»
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/172130-usa-rufen-zum-kampf-gegen/

ایالات متحدۀ امریکا اصرار بر اِعمالِ تحریم‌های تازه‌ای علیه روند عادی‌سازی روابط با سوریه دارد
تعدادی از نمایندگان کنگرۀ آمریکا خواهان اعمالِ تحریم‌های بیشتری علیه سوریه هستند تا مانع پیشرفت روند عادی‌سازی روابط با سوریه شوند. به گزارش «رویترز»، هدف از اِعمال تحریم‌های جدید ممانعت از به‌رسمیت شناخته شدن رئیس جمهور سوریه «بشار اسد» توسط آمریکا و دادن هشداری به دیگر کشورهاست که درصدد عادی‌سازی روابط با سوریه هستند. پیش‌نویس «قانون ضد عادی‌سازی روابط با سوریه» در ماه مه سال جاری توسط نمایندۀ کنگره «جو ویلسون» و با امضای ۳۵ نمایندۀ دیگر تقدیم کنگره شد. یکی از کارکنان کنگره به «رویترز» گفته است: «قانون مزبور اخطاری است به ترکیه و کشورهای عربی که اگر با دولت اسد همکاری کنند با عواقب جدی مواجه خواهند شد…. پذیرفتن سوریه در اتحادیۀ عرب اعضای کنگره را به‌شدت خشمگین کرده و به این نتیجه رسانده که باید کاری کرد.» پیش‌نویس قانون مزبور خواستار کنترل هر نوع مبادلات بانکی یا حمایت از مناطق تحت کنترل دمشق توسط اشخاصی در ترکیه، امارات متحدۀ عربی، مصر و دیگر کشورها شده است. برخی از کارشناسان معتقدند که هدف این قانون ممانعت از سرمایه‌گذاری در بازسازی اراضی سوریه است که در اثر جنگ تخریب شده‌اند. پیش‌نویس قانون مزبور از سوی بسیاری افراد دیگر مورد انتقاد قرار گرفته است، از جمله تحلیل‌گر آمریکایی «جاشوا لندیز» که تحریم‌ها را تهدید و فاجعه‌ای انسانی برای سوریه می‌داند.
منبع: «راشا تودی»
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/172147-usa-draengen-auf-neue-sanktionen/

ناآرامی‌ها در کوزوو
پس از حدود ربع قرن از تجزیۀ یوگسلاوی و جدا شدن منطقۀ کوزوو در پی جنگ غیرقانونی ناتو علیه یوگسلاوی، باز این منطقه گرفتار ناآرامی شده است. دلیل آن تلاش دولت کوزوو در نشاندنِ شهردارانِ آلبانیایی زبان در چهار منطقۀ مسکونی در کوزووست که اکثر اهالی آن‌ها صرب هستند. پیش از بروز ناآرامی‌های اخیر، مناقشه‌ای بین صرب‌ها و دولت کوزوو در خصوص تأسیس نهادهایی با اختیارات خودگردانی در این مناطق صرب‌نشین در گرفت. دولت کوزوو قول تأسیس این نهاد‌ها را در سال ۲۰۱۳ داده بود و در عمل از محقق شدن آن تاکنون سرباز زده است. درگیری در اواخر سال گذشتۀ میلادی آغاز شد و پس از رفع و رجوع موقتی نهایتاً به درگیری اخیر انجامید که در جریان یک فقره تظاهرات، ۵۰ تظاهرکننده و ۳۰ نیروی نظامی ناتو شدیداً مصدوم شدند. ناتو اعلام کرده که نیروهای خود در کوزوو را افزایش خواهد داد.
منبع: «جرمن فارن پالیسی»
https://www.german-foreign-policy.com/news/detail/9254

متناقض ولی حقیقی: ناتو از جداشدن کوزوو حمایت می‌کند
ناتو در صدد است ۷۰۰ نفر به نیروهای نظامی حافظ صلح در کوزوو اضافه کند تا به این ترتیب ناآرامی‌ها در این منطقه کاهش یابد. ولی مأموریت این نیروها مناسب با زمان نیست زیرا از جدایی‌طلبی کوزوو حمایت می‌کنند که حتی همۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا نیز با آن موافق نیستند. پس از مداخلۀ نظامی ناتو در صربستان ( ۲۰۰۸)، کوزوو اعلام استقلال کرد ولی صربستان، روسیه ، چین و بسیاری از دیگر کشورها، از جمله کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا مانند اسپانیا و یونان، آن را به‌رسمیت نشناختند. دو کشور اخیرالذکر هنوز هم موافق به‌رسمیت شناختن کوزوو نیستند. مسؤول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا «جوزف بورل» نه‌تنها موافق استقلال کوزوو است بلکه طالب نزدیک شدن دولت این منطقه به دولت صربستان و مذاکره بین این دو است. اما مذاکرات بین آن‌ها به بن‌بست رسیده و متوقف شده است. ولی متناقض‌تر از آن موضع ناتو است که در کوزوو از استقلال حمایت، و در اوکراین به این کشور کمک می‌کند تا مانع جداشدن بخش‌هایی از آن شود یا بخش‌های جداشده را دوباره به اوکراین برگرداند. منظور «دونیتس»، «لوگانسک» و «کریمه» است که روسیه آن‌ها را از آن خود می‌داند. آیا رؤسای اتحادیۀ اروپا و ناتو متوجه این نیستند که با استاندارد دوگانه عمل می‌کنند؟ چطور می‌توان در یک جا علیه جدایی‌طلبی جنگید و در جایی دیگر از جدایی‌طلبی دفاع کرد که هر دو در اروپا قرار دارند ولی هیچ‌کدام عضو اتحادیۀ اروپا و عضو ناتو نیستند.
منبع: «Lost in Europa»
https://lostineu.eu/paradox-aber-wahr-die-nato-schuetzt-im-kosovo-eine-sezession/

حمله به دفتر حزب کمونیست سودان
در حالی که هفته‌هاست سودان از تداوم جنگ و تشدید آن رنج می‌برد، روز بیست و پنجم ماه مه نیروهای مسلح وابسته به نیروهای واکنش سریع (RSF) به دفتر مرکزی حزب کمونیست سودان در خارطوم حمله بردند. نیروهای مسلح درب همۀ اطاق‌ها را شکستند، اموال حزب را غارت کردند و نهایتاً دفتر حزب را طی روزهای پس از حمله تبدیل به پایگاه نظامی خود کردند. دفتر حزب کمونیست سودان طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام بزدلانه و وحشیانه از نیروهای مسلح مزبور خواست فوراً دفتر حزب را ترک کنند و این نکته را خاطرنشان کرد که دفاتر احزاب و اماکن مسکونی شهروندان جبهۀ جنگ نیستند. همچنین، در بیانیۀ مزبور اعمالِ نیروهای نظامی در حمله به منازل، ایجاد رعب و وحشت، و استفاده از تأسیسات عمومی مانند بیمارستان‌ها به‌عنوان پایگاه نظامی، تقبیح شده زیرا حزب کمونیست بر این باور است که این‌گونه اقدامات نقض فاحش مقررات دوران جنگ است. نهایتاً، در بیانیۀ مزبور گفته شده که حملات مشابه نشان می‌دهند که طرفین این جنگِ بی‌معنا از هرج و‌ مرج گسترده در کشور استفاده کرده و مواضع جنبش دموکراتیک و کلیۀ نیروهایی که علیه جنگ مقابله می‌کنند، از جمله کمیتۀ مقاومت، سندیکا‌ها و احزاب و سازمان‌ها، را هدف قرار داده‌اند.
منبع: «عصرما”

Sudan: Angriff auf ­Kommunisten

کودتای قیرقیزستان. دستگیری‌ها ادامه دارند
قرقیزستان مدرن نمی‌تواند از کودتاها غافل بماند، حتی مردم محلی دیگر تعداد آنها را فراموش کرده‌اند. در صبح روز ۵ ژوئن، در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، کارمندان کمیتهٔ دولتی امنیت ملی افرادی را دستگیر کردند که گفته می‌شود در حال تدارک یک کودتا بوده‌اند. خبر حکایت از آن دارد که گروهی از افراد برای به‌دست گرفتن قدرت از طریق زور آماده می‌شده‌اند. هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه کسی توسط سرویس‌های ویژه بازداشت شده است. گمان می‌رود که توطئه‌گران به‌نحوی با «آداخان مادوماروف» نمایندهٔ پارلمان، رهبر حزب مخالف «بوتون» قرقیزستان، که دو بار نامزد ریاست جمهوری، رئیس مجلس، دبیر شورای امنیت و وزیر مطبوعات نیز بوده است، در ارتباط هستند. «مادوماروف» یک فرد معتبر در قرقیزستان و یک سیاستمدار با تجربه است. پس از شکست در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۰، «مادوماروف» به‌سمت مخالفان رفت، اما در سال ۲۰۱۳، پس از این‌که توسط رئیس جمهور «آلمازبک آتامبایف» به‌عنوان معاون دبیرکل شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان منصوب گردید، لفاظی‌های سیاسی او در قبال مقامات تا حدودی ملایم شد. در اوایل سال ۲۰۱۷، «آداخان مادوماروف» از ایجاد یک «ائتلاف قوی» با «آخمت بیک کلدیبکوف» و «کامچی بک تاشیف» خبر داد که یک نامزد واحد را برای ریاست جمهوری معرفی کردند. اما این اتحاد به نتیجه نرسید. روایت دیگری از دستگیری‌های جاری، بازگشت اعلام شدهٔ «عسکر آکایف»، رئیس جمهور مخلوع به کشور است. علاوه بر این، نباید فراموش کرد که موج جدیدی از محدودیت‌ها بر فعالیت سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های حامی آمریکا و رسانه‌های آن، باعث مخالفت فعال اپوزیسیون غربگرا شده است. مسکو هنوز در مورد ارزیابی رویدادها تصمیم نگرفته است.  «البته اکنون اخبار ناراحت‌کننده‌ای در راه است. از این رو ما اخبار را به دقت رصد می‌کنیم». «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی «ولادیمیر پوتین» گفت: ما اطلاعات دقیق‌تری نداریم.
منبع: «بنیاد فرهنگ استراتژیک»
https://www.fondsk.ru/news/2023/06/05/kirgizia-perevorotnaja-idut-aresty-59427.html

سفر مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به عربستان سعودی
به گزارش وبلاگ «کرادل» در پنجم ژوئن ۲۰۲۳، «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا در ساعات اولیه این روز برای دیدار با «ملک سلمان بن‌عبدالعزیز»، پادشاه عربستان و «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد این کشور، وارد شهر جده عربستان شد .«مادورو» در توییتر خود گفت: «ما در عربستان سعودی هستیم تا به دستور کار سازندهٔ خود در کار بین‌المللی که با تقویت روابط دوجانبه، برادری و احترام بین ونزوئلا و جهان پیش می‌رود، ادامه دهیم.» رهبر ونزوئلا که در روز یکشنبه در مراسم تحلیف «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شرکت کرده بود، از ترکیه به پادشاهی خلیج فارس سفر کرد. سفر اعلام نشدهٔ «مادورو» تنها چند روز قبل از سفر « آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجهٔ آمریکا، به عربستان سعودی در آخرین تلاش واشنگتن برای بهبود روابط با ریاض انجام می‌شود. «بلینکن» همچنین قرار است در اواخر این هفته ریاست کنفرانس بین‌المللی مبارزه با افراط‌گرایی در پادشاهی را بر عهده بگیرد. ونزوئلا هدف برجسته سیاست تحریمی واشنگتن با «فشار حداکثری» بوده است، که کارشناسان می‌گویند هدف آن ایجاد  فشار بر تودهٔ مردم  برای تحریک تغییر رژیم است. این کشور همچنین شاهد توقیف غیرقانونی ذخایر خارجی و ایجاد یک دولت غیرمنتخب تحت حمایت ایالات متحده آمریکا به‌رهبری «خوان گوایدو»، چهرهٔ بدنام اپوزیسیون بود. با این حال، به‌لطف کمک کشورهای متحد، مانند ایران ، روسیه، چین و ترکیه، کاراکاس اخیراً شروع به خنثی کردن اثرات تحریم‌ها به‌ویژه با احیای بخش تولید نفت خود کرده است. ونزوئلا نیز مانند ایران و عربستان سعودی اخیراً علاقهٔ خود را برای پیوستن به گروه اقتصادهای نوظهور بریکس ابراز کرده است.
منبع: «وبلاگ کرادل»
https://thecradle.co/article-view/25604/saudi-arabia-welcomes-venezuelan-president-days-ahead-of-blinken-visit

مخالفت ماکرون با گسترش ناتو به آسیا
بنا به گزارش رادیو «مهرگان» در ۵ ژوئن ۲۰۲۳، روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داد که رئیس‌ جمهوری فرانسه با طرح افتتاح دفتر نمایندگی ناتو در ژاپن مخالفت کرده و استدلال می‌کند که این بلوک نظامی نباید فراتر از آتلانتیک شمالی پیش برود. «ایسنا» در ۶ ژوئن ۲۰۲۳ نوشت: هشت منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» اظهار کردند که مخالفت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه با تأسیس دفتر نمایندگی ناتو در توکیو ـــ که اولین دفتر ناتو در آسیا خواهد بود ـــ موجب به بن‌بست رسیدن این طرح و ماه‌ها مذاکرات شده است. افتتاح دفتر هماهنگ‌کنندهٔ ناتو در ژاپن نیازمند توافق تمامی اعضای ائتلاف نظامی ناتو است و فرانسه این توانایی را دارد که جلوی این پیشنهاد را بگیرد. به‌گفتهٔ یکی از این منابع، «ماکرون» معتقد است که منشور ناتو محدودیت‌های ژئوپلیتیکی را اعمال می‌کند؛ محدودیت‌هایی که مانع گسترش ناتو به آسیا می‌شوند. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین در چند روز گذشته طی کنفرانسی بارها هشدار داد که گسترش طیف و جغرافیای ناتو «اشتباهی بزرگ» خواهد بود. یک منبع ناشناس دیگر به روزنامه «فایننشال تایمز» گفت، همزمان با این‌که پکن نگرانی‌های خود را در رابطه با این طرح عنوان کرده، پاریس هیچ تمایلی به حمایت از سیاست‌هایی ندارد که منجر به تنش میان چین و ناتو می‌شوند. این طرح برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ هنگامی که «شینزو آبه»، نخست‌وزیر وقت ژاپن، از مقر ناتو بازدید کرد عنوان شد و اکنون مجدداً در ماه‌های اخیر بر سر زبان‌ها افتاده است. توکیو هم طی سال‌های اخیر همکاری خود با ائتلاف نظامی ناتو را افزایش داده و «فومیو کیشیدا» اولین نخست‌وزیر ژاپن بود که در اجلاس سال گذشتهٔ ناتو شرکت کرد. همچنین «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت امور خارجهٔ چین، در یک جلسهٔ توجیهی با اشاره به اظهارات نمایندگان اندونزی، سنگاپور و چندین کشور دیگر، که در نشست امنیتی «شانگری‌ـ‌لا» گفته بودند نمی‌خواهند شاهد جنگ سرد جدیدی باشند و یا مجبور شوند بین چین و آمریکا یکی را انتخاب کنند، عنوان داشت: موضع اکثر کشورهای منطقه بسیار مشخص است؛ آن‌ها با ادغام بلوک‌های نظامی مختلف در منطقه مخالف هستند. اکثر کشورهای منطقه آسیا ـ اقیانوسیه مخالف گسترش ائتلاف نظامی ناتو در این منطقه هستند.
منبع: «رادیو مهرگان»

چین، پاکستان و ایران اولین نشست رایزنی سه جانبه خود را درباره مبارزه با تروریسم و ​​امنیت برگزار کردند
در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۲۳، «گلوبال تایمز» گزارش داد که چین روز چهارشنبه برای رایزنی در مبارزه با تروریسیم و امنیت، با پاکستان و ایران نشستی سه‌جانبه در پکن برگزار کرد که اولین نشست در نوع خود بود. روز پنجشنبه، کارشناسان به «گلوبال تایمز» گفتند این نشست در راه همکاری‌های طولانی‌مدت ضد تروریسم یک مکانیسم نهادی عمیق‌تر بین سه کشور ایجاد می‌کند و احتمالاً پایهٔ بسیار مهمی برای همکاری‌های آینده در دیگر زمینه‌های امنیتی نیز خواهد بود. «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین، روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی معمول خود گفت: «تروریسم دشمن مشترک بشریت است. چین قاطعانه با تروریسم در تمام مظاهر آن مخالف است و قویاً آن را محکوم می‌کند. ما آمادهٔ همکاری نزدیک با پاکستان، ایران و دیگر کشورها هستیم. کشورهای منطقه قاطعانه با نیروهای تروریستی که منافع سه کشور و امنیت منطقه را به‌خطر می‌اندازند، مبارزه خواهند کرد. در اولین نشست رایزنی سه‌جانبه چین، پاکستان و ایران در زمینهٔ مبارزه با تروریسم و ​​امنیت که در سطح مدیران کل برگزار شد، بحث‌های عمیقی در مورد وضعیت منطقه‌ای مبارزه با تروریسم و ​​سرکوب مشترک تروریست‌های فرا مرزی انجام شد. وزارت خارجهٔ چین چهارشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، بر اساس نتیجه رایزنی‌ها، سه طرف تصمیم گرفتند رایزنی سه‌جانبه در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​امنیت را نهادینه کنند.
منبع: «گلوبال تایمز»
https://www.globaltimes.cn/page/202306/1292196.shtml

پاکستان پیشنهاد ایران پیرامون تشکیل ائتلاف دریایی منطقه‌ای را بررسی می‌کند
از زمان برقراری مجدد روابط با عربستان سعودی، تهران در خط مقدم ایجاد اتحادهای دریایی جدید برای دستیابی به «امنیت دریایی جمعی» در آسیا بوده است. به‌گزارش «اسپوتنیک»، وزارت امور خارجهٔ پاکستان تأیید کرده است که اسلام‌آباد هرنوع پیشنهاد ایران برای عضویت در ائتلاف دریایی پیشنهادی در منطقه اقیانوس هند را بررسی خواهد کرد. «ممتاز زهرا بلوچ»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد گفت: در این مرحله، ما در موقعیتی نیستیم که دربارهٔ بیانیه‌ای که بیان شده است اظهارنظر کنیم. ما این بیانیه را دیده‌ایم و هر پیشنهادی را در مورد پاکستان بررسی خواهیم کرد. واکنش «بلوچ» پس از آن صورت گرفت که دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ایران پیشنهاد کرد که تهران می‌تواند هند، پاکستان، امارات، عربستان سعودی و بحرین را متقاعد کند که در کنار ایران به‌عضویت یک ائتلاف دریایی درآیند. این اقدام با توجه به این‌که ایران روابط خود با عربستان سعودی را در یک توافق صلح با میانجیگری چین در اوایل سال جاری اصلاح کرده، و اکنون مشتاق عادی‌سازی روابط با تقریباً همهٔ کشورهای خاورمیانه است، قابل توجه است. در این زمینه، تهران قرار است شراکت جدیدی با سعودی‌ها برای تضمین امنیت در آب‌های خلیج فارس ایجاد کند. تلاش‌های ایران برای ایجاد یک ائتلاف جدید که امنیت دریایی در دریای عربی را تضمین کند در روزهای اخیر، به‌ویژه پس از خروج امارات از ائتلاف دریایی خلیج فارس به‌رهبری آمریکا در ماه گذشته، شتاب بیشتری گرفته است. ابوظبی می‌گوید در نتیجهٔ ارزیابی مداوم ما از همکاری امنیتی مؤثر با همه شرکا، امارات متحدهٔ عربی از دو ماه پیش از مشارکت خود در نیروهای دریایی ترکیبی صرف‌نظر کرد. این ائتلاف در سال ۲۰۱۹ با هدف مهار ایران تشکیل شده است. اما در حالی که روابط امارات متحدهٔ عربی با تهران پس از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران با پادشاهی سعودی بهبود یافت، برای ابوظبی نیازی به ماندن در یک اتحاد به‌رهبری ایالات متحده آمریکا اضافی بود.
منبع: «اسپوتنیک فارسی»
https://spnfa.ir/20230609/%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%A6%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF-16402235.html

در مورد نرخ ارز، تورم و سیستم بودجه: مصاحبهٔ مهم با «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه
شبکهٔ خبری بین‌المللی چین «س.گ.ت.ان» (کانال خبری خارجی زبان دولتی چین) مصاحبهٔ طولانی با «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه را منتشر کرد. به‌گزارش «تاس»، رئیس وزارت دارایی روسیه در بخشی از گفتگوهای خود با یکی از نمایندگان این کانال اظهارات مهمی را در مورد اقتصاد داخلی بیان کرد. مهمترین پیش‌بینی «سیلوانف» این است که تا پایان سال جاری تولید ناخالص داخلی روسیه ممکن است یک درصد رشد کند. وزارت دارایی روسیه همچنین انتظار دارد روند مهم رشد درآمدهای واقعی جمعیت همراه با تثبیت کل سیستم بودجه کشور ادامه یابد. تورم در حال حاضر رو به‌ کاهش است و کاهش خواهد یافت، نرخ ارز ملی تثبیت خواهد شد. «آنتون سیلوانوف»، که از سال ۲۰۱۱ ریاست وزارت دارایی این کشور را بر عهده دارد، مطمئن است که روسیه خود را در داخل مرزهای خود منزوی نخواهد کرد و بخشی از سیستم اقتصادی جهانی باقی خواهد ماند.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/06/05/o-kurse-inflyacii-i-byudzhetnoy-sisteme-vazhnoe-intervyu-glavy-minfina-antona-siluanova

کمیتهٔ نظامی ناتو برای نخستین بار آذربایجان را به نشستی در مورد امنیت انرژی دعوت کرد
آذربایجان برای اولین بار به نشست کمیته نظامی امنیت انرژی ناتو در قالب «ناتو + شرکا» دعوت شد. آن‌طور که خبرگزاری «ترند» در تاریخ ۵ ژوئن گزارش داد، «جعفر حسین‌زاده»، رئیس نمایندگی آذربایجان در ناتو، این مطلب را در توییتر خود اعلام کرد. وی از برگزاری نشست خبری «اسمیرا جعفروا»، عضو هیأت مدیرهٔ مرکز تحلیل روابط بین‌الملل در مقر مشترک ناتو، در خصوص مسألهٔ امنیت انرژی برای کشورهای متحد و افراد دعوت‌شده خبر داد. همچنین گزارش شده است که «اسمیرا جعفرووا» با «مایکل رول»، رئیس بخش امنیت آب و هوا و انرژی ناتو، و رهبری مرکز امنیت انرژی ناتو در لیتوانی، دیدارهای دوجانبه خواهد داشت. ماه گذشته، بروکسل میزبان گفت‌وگو در مورد امنیت انرژی بین ناتو و آذربایجان بود که در قالب جدید کمیتهٔ نمایندگان برگزار شد. «النور سلطانوف» معاون وزیر انرژی آذربایجان، برای بازدید از مقر ناتو رفته بود.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/06/05/voennyy-komitet-nato-vpervye-priglasil-azerbaydzhan-na-zasedanie-po-energobezopasnosti

بلاروس با بدترین خشکسالی در دهه‌های اخیر مواجه شده است
در بلاروس، ماه مه ۲۰۲۳ خشک‌ترین از سال ۱۹۴۵ به این طرف بوده است. این خبر را «اولگ کلینتسویچ» رئیس بخش هواشناسی کشاورزی «مرکز هواشناسی جمهوری» اعلام کرد. به‌گفتهٔ وی، در این ماه به‌طور متوسط ​​۱۲ میلی‌متر بارندگی در کشور رخ داده که حدود ۲۰ درصد هنجار اقلیمی بوده است. وی در عین حال خاطرنشان کرد: بارندگی‌های کوتاه مدتی که در روزهای اخیر در برخی مناطق رخ داده، بهبود قابل توجهی در وضعیت نداشته است. بیشترین کمبود رطوبت در مناطق جنوبی بلاروس ـــ در «گومل»، «برست» و در جنوب مناطق «مینسک» مشاهده می‌شود. به‌یاد بیاوریم که هوای خشک تهدیدی برای محصولات آینده است. آسیب‌پذیرترین در حال حاضر در بلاروس جو زمستانه است. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی در هفتهٔ جاری بارندگی در استان پیش‌بینی می‌شود.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/06/05/belorussiyu-porazila-samaya-silnaya-za-poslednie-desyatiletiya-zasuha

وزارت خارجهٔ چین: اکثر کشورهای آسیایی مخالف گسترش ناتو در منطقه هستند
خبرگزاری «تاس» گزارش می‌دهد که کشورهای آسیایی خواهان جنگ سرد جدید و گسترش ناتو در آسیا نیستند. این خبر را نمایندهٔ رسمی وزارت خارجهٔ چین، «وانگ ونبین»، اعلام کرده است. به‌گفتهٔ وی، اکثر کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه با رویارویی بلوک و نفوذ ناتو به منطقه مخالف هستند. آنها نمی‌خواهند جنگ سرد جدیدی ببینند و نمی‌خواهند مجبور شوند بین چین و ایالات متحده آمریکا یکی را انتخاب کنند. «وانگ ونبین» گفت موضع اکثر کشورهای منطقه بسیار روشن است: آن‌ها با ایجاد بلوک‌های نظامی مختلف در منطقه مخالف هستند، از گسترش شاخک‌های ناتو به آسیا استقبال نمی‌کنند، آن‌ها انتقال تقابل بلوک به آسیا را نمی‌پذیرند. وی خاطرنشان کرد که کشورهای منطقه «اجازهٔ تکرار جنگ سرد یا جنگ گرم در آسیا را نخواهند داد.» «وانگ ونبین» افزود: «آسیا منطقه‌ای است که دارای بیشترین پتانسیل رشد و توسعه در جهان است. آسیا باید به عرصه‌ای بزرگ برای همکاری‌های متقابل سودمند تبدیل شود و نباید به بلوک‌های کوچک بسته و انحصاری تقسیم شود. برخی کشورها آزادی و گشایش خود را برای حفظ صلح و رفاه در منطقه اعلام می‌کنند، اما در واقع همچنان به گردهم آوردن بلوک‌های مختلف نظامی و تلاش برای سوق دادن ناتو به منطقهٔ آسیا و اقیانوسیه ادامه می‌دهند». پیش از این، نمایندگان اندونزی، سنگاپور و تعدادی دیگر از کشورها در کنفرانس امنیتی بین‌المللی «دیالوگ شانگری‌ـ‌لا» (Shangri La Dialogue)، که از ۲ تا ۴ ژوئن در سنگاپور برگزار شد، اظهارات خود را در مورد عدم تمایل خود به جنگ سرد جدید بیان کردند. «لی شانگفو» وزیر دفاع چین در سخنرانی خود ابتکار امنیتی جدید چین را ارائه کرد. وی خاطرنشان کرد که ایجاد اتحادهای نظامی مانند ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه منجر به یک سری درگیری‌ها خواهد شد.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/06/05/bolshinstvo-aziatskih-stran-vystupayut-protiv-rasshireniya-nato-v-regione-mid-knr

بیش از ۳۰ مظنون در ارتباط با تدارک کودتا در قرقیزستان بازداشت شدند
خبرگزاری «ریانووستی» روز سه‌شنبه در دفتر مطبوعاتی کمیتهٔ دولتی امنیت ملی این جمهوری اعلام کرد که سرویس‌های ویژهٔ قرقیزستان بیش از ۳۰ نفر مظنون به تدارک کودتا را بازداشت کرده‌اند. این سخنگوی مطبوعاتی اعلام کرد که «افرادی که قصد سازماندهی شورش‌های دسته‌جمعی و اقدامات نافرمانی با هدف تصرف خشونت‌آمیز بعدی قدرت را داشتند، بازداشت شدند». به‌گفتهٔ وی، گروه توطئه‌گران در مجموع بیش از صد نفر را شامل می‌شد. روز دوشنبه بیش از ۳۰ نفر از آنها بازداشت شده و اعتراف کرده‌اند. پیش از این، خبرگزاری «kaktus.media» (یک شرکت رسانه‌ای در بیشکک، قرقیزستان) و چند رسانهٔ دیگر گزارش داده بودند که سرویس‌های ویژهٔ قرقیزستان تعدادی از مظنونان برای انجام کودتا را بازداشت کرده‌اند. ویدئوی دستگیری‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود. بر اساس این فیلم، نیروهای امنیتی مسلح عملیاتی را در بخش جداگانه بیشکک انجام دادند. رسانه‌ها گزارشی در مورد اینکه چه کسانی به‌طور مشخص بازداشت شده‌اند، ندادند. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، اطلاعات مربوط به بازداشت‌ها در قرقیزستان را بسیار نگران‌کننده خواند و خاطرنشان کرد که کرملین «به‌دقت اخبار را رصد می‌کند.»
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230606/kirgiziya-1876352671.html

آلمان اعلام کرد که دو ناو جنگی را به اقیانوس هند و اقیانوس آرام خواهد فرستاد
به گزارش«NTV»، «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان در نشست امنیتی «شانگری‌ـ‌لا دیالوگ» در سنگاپور گفت، نیروی دریایی آلمان سال آینده دو ناو جنگی را به منطقهٔ هند و اقیانوس آرام خواهد فرستاد.، طبق گفتهٔ «پیستوریوس»، به‌نقل از «ریانووستی»، در سال ۲۰۲۴ یک ناوچه و همچنین یک کشتی تدارکاتی به منطقهٔ هند و اقیانوس آرام ارسال خواهد شد. رئیس وزارت دفاع آلمان تأکید کرد: این امر به حفظ نظم بین‌المللی بر اساس قوانینی که همهٔ ما امضا کرده‌ایم و همه باید از آن بهره‌مند شوند، کمک خواهد کرد. «پیستوریوس» تأکید کرد که این اقدام علیه کشورهای خاصی صورت نمی‌گیرد.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/06/04/germaniya-obyavila-chto-napravit-dva-voennyh-korablya-v-indo-tihookeanskiy-region

بندر «ماریوپول» برای صادرات غلات مورد استفاده قرار گرفت
از ظرفیت‌های بندر «ماریوپل» برای صادرات غلات استفاده می‌شود. این بیانیه را سرپرست ریاست جمهوری خلق دونتسک «دنیس پوشیلین» در پخش زنده» Solovyov « بیان کرد. با تقاضای بالای فعلی، صادرات محصولات کشاورزی از طریق دریا به تخلیه پست‌های بازرسی خودروها در جمهوری خلق دونتسک کمک می‌کند. «پوشیلین» خاطرنشان کرد: بندر تجاری «ماریوپل» تا حد امکان بارگیری خواهد شد. تصمیم برای استفاده از بندر «ماریوپول» برای تامین غلات توسط «پوشیلین» در اواسط آوریل اعلام شد. سپس وی به همراه «دیمیتری پاتروشف» وزیر کشاورزی روسیه و «والری لئونوف» معاون وزیر ساخت و ساز و مسکن و تاسیسات روسیه از شهر دیدن کردند. در «روسمورچفلوت»اعلام کردند که کل گردش کالای بنادر» ماریوپل» و «بردیانسک» در سال 2023 می‌تواند حدود ۱ میلیون تن باشد.
منبع: «راسیسکایا گازیتا»
https://rg.ru/2023/06/06/port-mariupolia-nachali-ispolzovat-dlia-vyvoza-zerna.html

ورشو از لندن سیستم‌های دفاع هوایی درخواست کرد
«بلومبرگ» به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد که لهستان از بریتانیا خواسته است تا از دفاع هوایی برای محافظت در برابر موشک‌ها، پهپادها و بالن‌های جاسوسی پشتیبانی کند. در ۲۷ آوریل، مقامات لهستانی گزارش دادند که در مجاورت روستای «زاموست»، در حدود ۱۵ کیلومتری «بیدگوشا»، قطعاتی از «تأسیسات نظامی ناشناس هوابرد» پیدا شده‌اند. بعدها مشخص شد که این حادثه در ۱۶ دسامبر سال گذشته رخ داده است و ارتش لهستان از آن مطلع بوده است. در پایان ماه مه، «TVN» گزارش داد که پهپاد‌های ناشناس همچنان برفراز فرودگاه «شوپن» ورشو ظاهر می‌شوند. در ۳ ژوئن، ایستگاه رادیویی «RMF FM» گزارش داد که یک بالن ناشناس با خط سیریلیک در لهستان پیدا شده است. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت لهستان از بریتانیا درخواست پشتیبانی و فناوری جدید پدافند هوایی برای کمک به این کشور در دفع موشک‌ها، پهپادها و بالن‌های جاسوسی روسیه کرده است». به‌گفتهٔ این منبع، لندن در حال بررسی پاسخ به درخواست ورشو است. در این پیام هیچ مدرکی مبنی بر تعلق این هواپیما به روسیه وجود ندارد.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/06/06/varshava-poprosila-u-londona-sistemy-pvo

وزارت خارجهٔ فنلاند از اخراج ۹ دیپلمات روسیه خبر داد
وزارت خارجهٔ فنلاند اعلام کرد که وزارت امور خارجهٔ فنلاند کاردار فدراسیون روسیه را احضار و به وی از اخراج ۹ دیپلمات روس خبر داده است. در گزارش آمده است: «وزارت امور خارجه فنلاند امروز کاردار روسیه را احضار کرد که از اخراج ۹ نفر که در سفارت روسیه کار می‌کردند و به‌عنوان افسر اطلاعاتی معرفی شده بودند، مطلع کند. پیش‌تر، در نشست مشترک رئیس جمهور فنلاند و کمیتهٔ سیاست خارجی و امنیتی دولت این کشور، تصمیم به اخراج ۹ کارمند سفارت روسیه در فنلاند گرفته شده بود. وزارت امور خارجهٔ روسیه به «ریانووستی» گزارش داد که روسیه به تصمیم فنلاند برای اخراج ۹ نفر از این کشور که در سفارت روسیه کار می‌کردند پاسخ خواهد داد.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230606/finlyandiya-1876551797.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *