گزیدهٔ اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

تنش چین و آمریکا ممکن است با وجود دعوت آمریکا از وزیر خارجه چین ادامه یابد

«گلوبال تایمز» در تاریخ ۲ ماه اوت ۲۰۲۳ در مطلبی نسبتاً مفصل گزارش داد که وزارت خارجهٔ آمریکا از «وانگ یی» وزیر امور خارجهٔ تازه منصوب شدهٔ چین، که همچنین مدیر دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجهٔ چین است، برای سفر به ایالات متحدهٔ آمریکا دعوت کرده است. این در حالی است که طرف چینی ضمن تأیید دیدار یک دیپلمات ارشد چینی با مقامات ارشد ایالات متحدهٔ آمریکا از وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا در واشنگتن، تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد این دعوت منتشر نکرده است. کارشناسان چینی روز چهارشنبه گفتند که سیاست و عملکرد ایالات متحدهٔ آمریکا در بسیاری از امور، از جمله در حساس‌ترین مسأله، مسألهٔ تایوان، همچنان علیه چین تحریک‌آمیز و تهاجمی است. بنابراین، حتی اگر چین در طول این کشمکش‌های شدید درخواست ایالات متحدهٔ آمریکا را برای حفظ ارتباط بپذیرد، به این معنی نیست که بین چین و آمریکا تنش وجود ندارد. بنابراین، دولت «بایدن» نباید انتظار داشته باشد در حالیکه صداقتی برای اصلاح اشتباهاتی که مرتکب شده است وجود ندارد، بدتر شدن روابط دوجانبه قابل مدیریت باشد. در بیانیهٔ منتشر شده از سوی وزارت خارجهٔ چین، هیچ چیزی در مورد این دعوت ذکر نشده است، گرچه تأکید شده است که «یانگ یی» موضع قاطع چین در مورد مسأله تایوان را توضیح داده است.
منبع: «گلوبال تایمز»

https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۳۰۸/۱۲۹۵۵۶۱.shtml

ایران و پاکستان ۴ سند از جمله سند برنامه راهبردی همکاری‌های تجاری امضا کردند

به گزارش «اسپوتنیک» در سوم اوت ۲۰۲۳، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب ۱۱ مرداد ماه در رأس یک هیأت، در نخستین سفر دوجانبه خود در پاسخ به دعوت «بلاول بوتو زرداری» همتای پاکستانی وارد اسلام‌آباد شد. در پایان مذاکرات وزرای امور خارجهٔ دو کشور، سند برنامهٔ راهبردی همکار‌های تجاری پنج‌ساله میان دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ به‌امضا رسید. همچنین، سند سومین جلسهٔ کمیتهٔ مشترک سرمایه‌گذاری ایران و پاکستان، و پروتکل همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور، توسط مقامات ذیربط در حضور وزرای امور خارجهٔ ایران و پاکستان امضا شد. در همین خصوص نیز «بلاول بوتو زرداری»، وزیر خارجهٔ پاکستان، در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی در این باره گفت: امروز و به همراه همتایانم اسناد مهمی را به‌امضا رساندیم که مهمترین آنها برنامهٔ راهبردی تجاری بین دو کشور برای دوره ۲۰۲۳ و ۲۰۲۸ است. وزیر امور خارجهٔ ایران در دیدار با همتای پاکستانی نیز امضای بیش از ۱۹۰ سند همکاری بین دو کشور، و برگزاری ۲۱ اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را یادآور شد و افزود: ملاقات امروز بین هیأت‌های عالیرتبهٔ دو کشور با هدف مساعدت به اجرایی شدن این توافقات و دستیابی به یک همکاری پایدار و بلندمدت بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان برگزار می‌شود.
منبع: «اسپوتنیک»
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۰۸۰۳/%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۸%B۶%D۸%A۷%DB%۸C ـ %D۸%B۳%D۹%۸۶%D۸%AF ـ %D۸%A۸%D۸%B۱%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷ ـ %D۹%۸۷%D۹%۸۵%DA%A۹%D۸%A۷%D۸%B۱%DB%۸C%D۹%۸۷%D۸%A۷%DB%۸C ـ %D۸%AA%D۸%AC%D۸%A۷%D۸%B۱%DB%۸C ـ ـ %D۸%B۳%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۷ ـ %D۸%A۸%DB%۸C%D۹%۸۶ ـ %D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶ ـ %D۹%۸۸ ـ %D۹%BE%D۸%A۷%DA%A۹%D۸%B۳%D۸%AA%D۸%A۷%D۹%۸۶ ـ ۱۷۱۴۳۹۱۵.html

تلاش ایران برای عضویت در «بریکس»

طبق گزارش ۱۲ مرادماه ۱۴۰۲ گروه اقتصادی « ایرنا»،  وبگاه «Cryptopolitan» در گزارشی آورده است: ایران با تلاش برای کسب جایگاه در گروه اقتصادی تأثیرگذار «بریکس»، گامی جسورانه رو به جلو برداشته است. این کشور می‌کوشد بدون توجه به مخالفت‌ها، آیندهٔ اقتصادی خود را در عرصه جهانی تثبیت کند و به‌دنبال اتحاد با قدرت‌های بزرگ عضو «بریکس»، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. ایران فعالانه برای عضویت در «بریکس» تلاش می‌کند و به‌گفتهٔ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجهٔ این کشور، هیچ‌چیز مانع عضویت این کشور در «بریکس» نمی‌شود. نظم اقتصادی کنونی جهان دیگر برای ایران رضایت‌بخش نیست. نگاه این کشور به جهت‌های دیگر به‌ویژه به‌سمت کشورهای «بریکس» است. ایران در کنار برقراری روابط مستحکم با چین، روسیه و هند، بر گسترش روابط اقتصادی خود با دیگر اعضای «بریکس» نیز تمرکز کرده و آشکارا به‌دنبال عضویت در این بلوک اقتصادی است. تلاش ایران برای عضویت در «بریکس» هنگامی سرعت گرفت که وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور در جلسات اخیر این بلوک اقتصادی شرکت کردند. انتظار می‌رود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، نیز در نشست سران «بریکس»، که قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار شود، حضور یابد. تلاش‌های ایران برای عضویت در «بریکس» با استراتژی وسیع‌تر این کشور برای دلارزدایی در هم تنیده است. رئیس‌جمهور ایران دربارهٔ تمایل خود برای از بین بردن وابستگی به دلار آمریکا در تجارت جهانی بدون پرده‌پوشی سخن می‌گوید و خواستار تغییر استفاده از ارزهای ملی است.
منبع: «ایرنا»
https://irna.ir/xjN۶۹V

ایالات متحده آمریکا خواهان حضور نیروهای مسلح در کشتی‌های تجاری است

واشنگتن پس از استقرار ده‌ها جنگنده و هزاران نیرو در آبراه استراتژیک خلیج فارس، به‌دنبال راه‌های جدیدی برای مقابله با نیروی دریایی ایران در تنگهٔ هرمز است. وبلاگ «کرادل» به‌نقل ازخبرگزاری «رویترز» می‌نویسد، در ۳ اوت ارتش ایالات متحدهٔ آمریکا در جدیدترین تشدید تنش علیه ایران در یکی از مهم‌ترین کریدورهای کشتیرانی جهان از نظر استراتژیک، به دنبال مستقر کردن ملوانان و تفنگداران دریایی مسلح در کشتی‌های تجاری است که از تنگهٔ هرمز عبور می‌کنند. این خبر را مقامات آمریکایی تنها چند هفته پس از  استقرار  هواپیماهای جنگی «A ـ 10 Thunderbolt II»، چندین اسکادران جنگندهٔ F-16 و F-35، ناوشکن موشک‌انداز «یو اس اس توماس هادنر»، زیردریایی هسته‌ای «یو اس اس فلوریدا» و سه کشتی تهاجمی آبی خاکی، و اعزام هزاران نفر پرسنل نظامی به خلیج فارس اعلام کردند. این نیز تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایش‌ غافلگیرکننده‌ای را در آب‌های خلیج فارس برای شبیه‌سازی دفاع از سه جزیرهٔ مورد مناقشه آغاز کرده بود.

یکی از مقامات آمریکایی که با «رویترز»  صحبت می‌کرد، گفت که ارتش قبلاً به تفنگداران دریایی برای این نقش آموزش داده است، اما در نهایت این به کشتی‌های تجاری بستگی دارد که «خواهان استفاده از نیروها برای حضور در کشتی باشند یاخیر». حدود یک‌پنجم نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان از تنگهٔ هرمز می‌گذرد که تنها راه دریایی خلیج فارس به اقیانوس آزاد است.
منبع: وبلاگ« کردال»
https://new.thecradle.co/articles/us ـ wants ـ armed ـ troops ـ in ـ commercial ـ ships ـ crossing ـ persian ـ gulf

برزیل تأکید کرد: مذاکره در مورد اوکراین بدون روسیه غیرممکن است

مقامات برزیلی اصرار دارند که مذاکرات برای حل مناقشه در اوکراین منحصراً با حضور طرف روسی انجام شود. این خبر را منبعی در دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد. وی به خبرنگاران گفت «برزیل باید فردی را به‌عنوان نماینده بفرستد، ما هنوز نمی‌دانیم در چه سطحی. تصمیم در مورد مشارکت «سلسو آموریم»، دستیار ویژهٔ رئیس جمهور برزیل در امور بین الملل، حتی در شکل کنفرانس ویدیویی هنوز گرفته نشده است». سخنگوی «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رهبر دولت برزیل، خاطرنشان کرد که دولت این کشور مجدداً به سازمان‌دهندگان تأکید کرده است که «حضور روس‌ها» در هر مذاکره ضروری است و «چینی‌ها نیز باید در این نشست شرکت کنند». وی افزود: «ما در نشست قبلی در کپنهاگ در این باره صحبت کردیم: انجام مذاکره به‌خودی خود غیرممکن است، بنابراین طرف روسی باید در روند مذاکرات مشارکت داشته باشد».
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۸/۰۱/braziliya ـ nastaivaet ـ peregovory ـ po ـ ukraine ـ bez ـ rossii ـ nevozmozhny

مصر وارد بازی نفت و گاز در دریای مدیترانه و سوئز می‌شود

مصر ۳ قرارداد برای تولید نفت و گاز به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار امضا کرده است. این خبر را نمایندگی تجاری روسیه در مصر گزارش داده است. کابینهٔ وزرای مصر سه پیش‌نویس توافقنامه بین شرکت‌های دولتی هلدینگ گاز طبیعی مصر و شرکت جنرال پترولیوم با تعدادی از شرکت‌های خارجی برای تولید نفت و گاز در ۱۳ میدان دریایی در دریای مدیترانه و خلیج سوئز تصویب کرده است. هزینهٔ سرمایه‌گذاری در این قرارداد ۳۱۹/۵ میلیون دلار آمریکا خواهد بود. این دو قرارداد مربوط به اکتشافات و امتیازات در میدان‌های «قاهره» و «مصری» در سنگ‌بستر مدیترانه در چارچوب توافق نامه بین «هلدینگ گاز طبیعی مصر» و «اکسون موبیل» است. بر اساس سند سوم، که به‌امضای «شرکت جنرال پترولیوم»، «پیکو پترولیوم» و «شرکت اکتشافات نفت خارجی کویت» رسیده است، اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری از میادین «گیسوم» و «تاویلا» در غرب خلیج «سوئز» انجام خواهد شد.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۷/۳۱/egipet ـ vstupaet ـ v ـ neftegazovuyu ـ igru ـ v ـ sredizemnomore ـ i ـ suece

آمریکا مجموع کل بودجهٔ مستقیم حمایت از اوکراین را اعلام کرد

«بریجت برینک»، سفیر ایالات متحدهٔ آمریکا در کیف، در مورد کمک مالی دیگری به کیف به مبلغ ۲۵/۱ میلیارد دلار گفت که حجم کل حمایت‌های مستقیم بودجهٔ اوکراین از سوی ایالات متحدهٔ آمریکا از ۲۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. در پست توییتری او گفته می‌شود: «پرداخت ۲۵/۱ میلیارد دلاری امروز، کل مبلغ را به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رساند». «برینک» اضافه کرد که کمک‌های مستقیم بودجه «بخشی حیاتی از دفاع اوکراین در برابر روسیه است» و خاطرنشان کرد که این پول امکان تأمین خدمات اورژانس، کارکنان بهداشتی و معلمان را می‌دهد. اوایل روز دوشنبه، دولت اوکراین گزارش داد که اوکراین ۲۵/۱ میلیارد دلار کمک مالی از ایالات متحده آمریکا دریافت کرده است که آنها قصد دارند از آن مبلغ برای پرداخت حقوق و کمک‌های اجتماعی استفاده کنند. آن‌طورکه تصریح می‌شود، این پول از طریق صندوق ویژهٔ چند اهداکنندهٔ بانک جهانی تأمین شده است». پیش از این، «روکسولانا پیدلاسا»، رئیس کمیتهٔ امور مسائل بودجهٔ «ورخونا رادا» گفت که در سال جاری ۳/۲۵ میلیارد دلار کمک خارجی از شرکای بین‌المللی برای تأمین مالی بودجهٔ اوکراین جذب شده است که ۱/۴۹ درصد از کل درآمدها را تشکیل می‌دهد. پیش از این، «سرگی مارچنکو»، وزیر دارایی اوکراین، گفته بود که کسری بودجهٔ اوکراین حدود ۵ میلیارد دلار در ماه است، یعنی دو سوم بودجه‌ای که از وام‌ها و کمک‌های خارجی دریافت می‌کند، در حالی که سه چهارم هزینه‌های بودجه صرف نیازهای نظامی می‌شود.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۰۷۳۱/podderzhka ـ ۱۸۸۷۴۸۷۲۰۴.html

جنوب جهانی دیگر حاضر نیست منابع طبیعی آن توسط غرب غارت شود

در کودتای «نیجر»، موضوع، در کنار برخی مسائل دیگر، بر سر پایان دادن به غارت منابع طبیعی است که غرب با انعقاد قراردادهای مافیایی به‌نفع خود بسته است. در فرانسه معدن طلای فعّالی وجود ندارد ولی این کشور استعماری (سابق)، با دارا بودن ۲۴۳۶ تُن طلا در جایگاه چهارم جهان قرار دارد. «مالی» مستعمرۀ سابق فرانسه، با وجود این‌که حداقل ۱۴ معدن طلای آن فعالند و از آن‌ها سالیانه ۷۰ تُن طلا استخراج می‌شود، هیچ ذخیرۀ طلایی ندارد. دهۀ ۶۰ میلادی، فرانسه به‌ظاهر استقلال مستعمرات سابق خود را پذیرفت ولی مقررات و قوانینی از خود به‌جای گذاشت که از یک سو امکان این را فراهم می‌آورد تا کماکان مردم مستعمرات را تحت کنترل داشته باشد، و از سوی دیگر منابع طبیعی این کشورها را غارت کند. علاوه بر همۀ این‌ها، فرانسه حق تقدم در خرید منابع طبیعی برای خود را حفظ کرده است، و افزون بر آن، ارز استعماری فرانک آفریقای غربی (CFA) را به آن‌ها تحمیل کرد. ۱۴ کشور آفریقایی دارای این ارز استعماری هستند که نه‌تنها نرخ برابری آن توسط فرانسه تعیین می‌شود، و با متصل کردن آن به ارز «یورو» سقوط نرخ آن محتمل است (همانطور که ۵۰ درصد ارزش آن در سال ۱۹۹۴ کاهش یافت)، بلکه این کشورها را مجبور کرده ذخایر پولی خود را در فرانسه نگهداری کنند. همۀ ۱۴ کشور مزبور در عین داشتن ذخایر طبیعی عظیم همچنان بدهکار هستند. بورکینا فاسو، مالی، و نیجر، هرچند منابع طبیعی سرشاری دارند، ولی جزو فقیرترین کشورهای جهان هستند. رئیس جمهور بورکینافاسو، «ابراهیم ترااُره،» یک بار سؤال کرد: «برای نسل من قابل درک نیست که چرا آفریقا که این قدر منابع طبیعی دارد فقیرترین قارۀ جهان است» ؟ کارشناس علوم سیاسی از آمریکا «مایکل گارنتی» جواب خوبی به این سؤال داده است: «کشورهای فقیر توسعه نیافته نیستند بلکه به‌شدت غارت شده‌اند».
منبع: «برلینر سایتونگ»
https://www.berliner ـ zeitung.de/wirtschaft ـ verantwortung/martin ـ sonneborn ـ globaler ـ sueden ـ will ـ nicht ـ mehr ـ vom ـ westen ـ ausgepluendert ـ werden ـ li.۳۷۵۴۸۴

ایتالیا از مشارکت در پروژۀ جادۀ ابریشم صرفنظر خواهد کرد

به نظر می‌رسید «جورجو ملونی»، نخست‌وزیر ایتالیا، پیش از انتخاب به این سِمَت، نئوفاشیست باشد ولی روز به روز بیشتر روشن می‌شود که او همسو با آنسوی اقیانوس‌هاست. او از اوکراین بی قید و شرط حمایت کرد و حال در نظر دارد از پروژۀ جادۀ ابریشم کنار بکشد. او این تصمیم را پس از ملاقات با «جو بایدن» در واشنگتن (۲۰ ژوئیه) اعلام کرد و گفت که توافقنامۀ مزبور را تمدید نخواهد کرد. سال ۲۰۱۹، ایتالیا اولین کشور صنعتی بزرگ بود که به پروژۀ مزبور پیوست، ولی این پروژه تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است. رُم اعلام کرد که در شرایط فعلی و وجود تنش بین ایالات متحدۀ آمریکا و چین، که ریشه در نزدیکی چین به روسیه و همچنین سیاست چین در رابطه با تایوان دارد، گسترش روابط با این کشور برایش پرخطر است. به‌گزارش رسانه‌ها، ایالات متحدهٔ آمریکا مؤکداً از ایتالیا خواسته است در مورد پروژۀ مزبور و سرمایه‌گذاری‌های چین قاطعانه موضع‌گیری کند.
منبع: «راشا تودی»
https://freeassange.rtde.me/international/۱۷۶۰۶۱ ـ italien ـ will ـ aus ـ seidenstrassen ـ projekt ـ aussteigen/

بیش از هزار نفر به‌دلیل ناآرامی‌ها در فرانسه محکوم شدند

روز چهارشنبه، وزیر داگستری فرانسه اعلام کرد که در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر فرانسه، که از اواخر ژوئن تا اوایل ژوئیه جریان داشت، در ۱۲۷۸ مورد مجازات تعیین شده و ۹۵ درصد از آن‌ها احکام محکومیت بوده است، به این ترتیب که در مورد ۱۰۵۶ نفر مجازات حبس تعیین شده و از میان این افراد، ۷۴۲ شهروند به‌طور میانگین به ۲/۸ ماه زندان محکوم شده‌اند. وزیر دادگستری فرانسه ضمن اعلام محکومیت‌ها گفت: »«حائز اهمیت بود که ما مصممانه و نظام‌مند پاسخ می‌دادیم زیرا مجبور بودیم نظم و امنیت را در کشور برقرار کنیم. مسؤولین دادگستری مجازات‌هایی نیز در مورد استفاده از فضای مجازی با هدف سازماندهی ناآرامی‌ها اِعمال کرده‌اند تا اغتشاش‌گران به‌خاطر داشته باشند که چت‌های فوری جای مخفی شدن نیست.»
منبع: «Telesur»
https://www.telesurenglish.net/news/Over ـ ۱۰۰۰ ـ People ـ Are ـ Sentenced ـ for ـ Riots ـ in ـ France ـ ۲۰۲۳۰۷۱۹ ـ ۰۰۱۲.html?utm_source=planisys&utm_medium=NewsletterIngles&utm_campaign=NewsletterIngles&utm_content=۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *