اسکای نیوز: سفر بلینکن به خاورمیانه شکست محض بود

Print Friendly, PDF & Email

آنتی‌اشپیگل، ۶ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ روزنامه‌نگار اسکای نیوز، «دومینیک واگهورن»، معتقد است که دیدار وزیر خارجۀ ایالات متحده از خاورمیانه هیچ دستاوردی نداشت. او نوشته است که وزیر خارجۀ آمریکا در روزهای اخیر به اسرائیل، کرانۀ باختری رود اردن، اردن، عراق، و ترکیه سفر کرد ولی سفر او بیهوده بود زیرا او سه هدف را دنبال می‌کرد که به هیچیک از آن‌ها نرسید:

۱. وزیر امور خارجۀ آمریکا می‌خواست اسرائیل را ترغیب کند که آتش‌بس انسانی اعلام نماید تا کالاهای ضروری به دست مردم محاصره شدۀ غزه برسد. این پیشنهاد رد شد و اسرائیل گفت که فقط پس از آزادی گروگان‌ها اقدام به این کار خواهد کرد.

۲. بلینکن می‌خواست با سران کشورهای عربی در خصوص یافتن راه‌حلی پایدار برای مناقشۀ بین اسرائیل و فلسطین مذاکره کند، ولی سران کشورهای عربی مذاکرات در زمان حال را که اسرائیل بی‌وقفه غزه را بمباران می‌کند زمان مناسبی ندانستند. علاوه بر این، سران کشورهای عربی معتقدند که ابتدا اسرائیل باید به شهرک‌سازی در کرانۀ باختری رود اردن خاتمه دهد.

۳. بلینکن در سفر به خاورمیانه این هدف را نیز دنبال می‌کرد که از گسترش درگیری‌ها به منطقه جلوگیری کند. ولی چون او با مسؤولین ایران و حزب‌الله لبنان که بالقوه نقش بزرگ‌تری در گسترش درگیری‌ها دارند دیدار نکرد، نمی‌توان از موفقیت این سفر صحبت کرد.

و در نهایت، روزنامه‌نگار مزبور به این نکته اشاره می‌کند که حمایت ایالات متحده از اسرائیل در جنگ غزه نتایج فاجعه‌باری برای اعتبار این کشور داشته و بی‌اعتمادی کشورهای در حال توسعه به آمریکا را به‌ویژه در رابطه با کمک به اوکراین افزایش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *