آرژانتین در بحران

Print Friendly, PDF & Email

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در آرژانتین، که نتایج آن در روز دوشنبه ۷ آبان (۲۳ اکتبر) اعلام شد، سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد دولت کنونی از حزب چپ میانۀ «اتحاد برای میهن»، توانست در مقابل رقیب دست‎راستی، خاویر میلی، به موفقیتی غیر‌منتظره دست یابد. خاویر میلی، از حزب «لا لیبرتاد آوانسا»، که از حمایت سرمایه‎داران داخلی و ایالات متحده برخوردار است، بر‎خلاف انتظار تنها توانست ۳۰ درصد آرا را از آن خود کند. ماسا ۳۶ درصد، و نامزد سوم پاتریسیا بورلیچ، نامزد ائتلاف محافظه‌کاران به‌ نام «همه برای تغییر»، با کسب ۲۳ درصد آرا، در رتبۀ سوم قرار گرفت.

شعار‎های انتخاباتی میلی، انحلال بانک مرکزی، اعلام دلار آمریکا به‌عنوان ارز رسمی کشور؛ و سیاست‎های نئو‎لیبرالی دیگر هم‎چون خصوصی‎سازی منابع طبیعی، آموزش، و خدمات بهداشتی است. میلی قول داده است که در صورت انتخاب، کاملاً از برزیل لولا فاصله ‎بگیرد و هرگونه همکاری با کشور‎های بریکس را متوقف نماید. میلی امید ایالات متحده آمریکا، برای ضربه زدن به اتحاد میان برزیل و آرژانتین، و ایجاد مانع در توسعۀ ابتکار یک کمربند ـ یک جاده چین و بریکس است.

آرژانتین بار دیگر با یکی از سخت‎ترین بحران‎های اقتصادی روبرو است. این کشور با داشتن نرخ تورم ۱۱۵ درصد، بدهی هنگفتی به صندوق بین‌المللی پول دارد.

دور دوم انتخابات، در روز یکشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر)، سرنوشت دولت را در چهار سال آینده تعیین می‎کند. برنده شدن میلی چنان برای دولت ایالات متحده مهم است که ممکن است برای پیروزی او به‎ هر اقدامی مبادرت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *