اسرائیل قطعنامۀ شورای امنیت دربارۀ آتش‌بس موقت در غزه را مورد انتقاد قرار داد

Print Friendly, PDF & Email

فرانکفورتر آلگماینه، ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در رابطه با جنگ غزه تصویب کرد. این قطعنامه پنجمین تلاش برای برقراری آتش‌بس در شورای امنیت بود. چهار قطعنامۀ قبلی از سوی ایالات متحدۀ آمریکا وتو شده بودند. در قطعنامۀ اخیر، دسترسی سریع، مطمئن و بلامانع آژانس‌های امدادرسانی به غزه و رساندن مایحتاج عمومی، از جمله بنزین، خواسته شده است.

طبق این قطعنامه، حماس و دیگر گروه‌های فعال در غزه موظف شده‌اند کلیۀ اشخاصی را که زندانی کرده‌اند، به‌ویژه کودکان، را فوراً و بی قید و شرط آزاد کنند و سریعاً امکان دسترسی به گروگان‌ها را فراهم آورند. همچنین، در قطعنامه گفته شده است که طبق حقوق بین الملل بشردوستانه، هیچیک از طرفین جنگ حق ممانعت از رسیدن مایحتاج ضروری به مردم غیرنظامی را ندارد. در خاتمه، از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده که در نشست آیندۀ شورای امنیت دربارۀ خاورمیانه گزارشی از اجرای قطعنامه ارائه دهد.

بلافاصله پس از صدور قطعنامه، سیل انتقادات اسرائیل به‌سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد سرازیر شد. سخنگوی وزارت خارجۀ اسرائیل در پیامی در x (توئیتر سابق) نوشت که «آتش‌بس طولانی‌مدت» تا آزادی ۲۳۹ گروگان اسرائیلی قابل قبول نیست، و علاوه بر این، اسرائیل انتظار داشت شورای امنیت سازمان ملل متحد صراحتاً حماس را محکوم کند.

دو روز از تصویب قطعنامه می‌گذرد و اسرائیل حمله به غزه را همچنان ادامه داده، و حتی در همان شب صدور قطعنامه یورش به بیمارستان «الشفا» را متوقف نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *