نتایج انتخابات پارلمانی هلند: پیروزی حزب راست‌گرای افراطی

Print Friendly, PDF & Email

ایستا تیستا، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ انتخابات زودهنگام مجلس هلند روز ۲۲ نوامبر برگزار شد و حزب «برای آزادی»، به‌رهبری Greet Wilders که ملی‌گرا، اسلام‌ستیز و پوپولیست محسوب می‌شود، با کسب ۲۳/۶ در صد آرا برندۀ انتخابات شد. به‌رغم پیروزی حزب مزبور، تعداد آرای این حزب و احزاب دیگر نشان می‌دهد که حزب پیروز برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با چند حزب دیگر دارد.

در انتخابات قبلی پارلمان که در مارس ۲۰۲۱ برگزار شد، «حزب مردم برای آزادی و دموکراسی» اکثریت آرا را کسب کرد. ولی این حزب هم به‌دلیل تعداد کم آرای همۀ احزاب، با مشکل تشکیل دولت ائتلافی مواجه شد، امری که به طولانی‌ترین مذاکرات احزاب برای تشکیل دولت در تاریخ هلند و شکل‌گیری دولتی متشکل از چهار حزب انجامید. این دولت ائتلافی، به‌ریاست نخست‌وزیر سابق هلند «مارک روته»، که در ژانویۀ ۲۰۲۲ زمام امور را به‌دست گرفته بود، در ژوئیۀ ۲۰۲۳، به‌دلیل اختلاف اعضای ائتلاف در اتخاذ سیاست پناهندگی، فروپاشید و نخست‌وزیر مجبور به استعفا شد.

رهبر حزب پیروز در انتخابات امسال، Greet Wilders، به‌عنوان سیاستمداری با گرایشات راست افراطی، پوپولیست، و به‌شدت اسلام‌گرا شناخته می‌شود، و خواهان احیای استقلال ملی هلند، برگزاری همه‌پرسی برای خروج از اتحادیۀ اروپا، توقف ارسال تسلیحات به اوکراین و مخالف بزرگنمایی مسألۀ محیط زیست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *