دولت اسرائیل هشدار سازمان امنیت این کشور در مورد حملۀ حماس را نادیده گرفته است

Print Friendly, PDF & Email

راشا تودی، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ فاینشنال تایمز به‌نقل از دو منبع اسرائیلی گزارش داد که یک افسر عالیرتبۀ ارتش اسرائیل هشداری جامع دربارۀ حمله حماس را به‌عنوان «سناریویی موهوم» ارزیابی و آن را رد کرده است.

در گزارش فاینشنال تایمز آمده است: «نگهبانان مرز اسرائیل به غزه، از جمله بسیاری از افسرانی که به‌طور مستمر ویدیوها و دیگر اطلاعات و داده‌های نزدیک به حصار الکتریکی را جمع‌آوری و تحلیل می‌کردند، هفته‌ها پیش از حملۀ حماس، از طریق یک سیستم ارتباطی مطمئن گزارشی مبسوط به افسران عالیرتبۀ فرماندهی جنوب ارائه داده‌اند. در این گزارش گفته شده بود که حماس در حال تمرین برای منفجر کردن پست‌های دیدبانی در نقاط مختلف مرزی است، می‌خواهد وارد مناطق اسرائیل شود و به کیبوتس‎ها و روستاها حمله کند. در گزارش همچنین گفته شده بود که حماس در حال تمرین برای ربودن و به‌اسارت گرفتن اسرائیلی‌هاست. ولی یک افسر عالیرتبۀ اسرائیل گزارش را «سناریویی موهوم» خوانده بود، و بنابراین پس از آن هشدار هیچ تمهیدی برای مقابله با حملۀ حماس اتخاذ نشد.

پیش از این، مسؤولین امنیتی مصر هم به آسوشیتدپرس گفته بودند که بارها در مورد سازمان حماس و «طرح بزرگ» آن به تل‌آویو هشدار داده‌اند.

رادیو دولتی اسرائیل (KAN) در تاریخ ۲۳ نوامبر از جزئیات هشدار مشابهی خبر داد. بنا به گزارش این رادیو افسران جز‌ء به رؤسای خود در خصوص حملۀ احتمالی حماس، از جمله هدف قرار دادن هواپیما یا برافراشتن پرچم فلسطین در خاک اسرائیل، هشدار داده‌اند. موضوع اهمال مقامات مسؤول در اتخاذ تدابیر لازم مهم‌ترین موضوع بحث در محافل امنیتی اسرائیل است، زیرا مباحثه در مورد اِعمال مجازات‌های انضباطی در جریان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *