تظاهرات علیه جنگ و نظامی‌گری در برلین

Print Friendly, PDF & Email

راشا تودی، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ فشار افکار عمومی بر دولت آلمان روز به‌روز افزایش می‌یابد. روز شنبه ۲۵ نوامبر، ده‌ها هزار نفر در مقابل دروازۀ براندنبورگ برلین گردهم آمدند و علیه جنگ در اوکراین و جنگ در خاورمیانه، به‌ویژه علیه صادرات سلاح و بودجۀ بیشتر برای نظامی‌گری، اعتراض کردند. در این تظاهرات شخصیت‌های معروف از عرصۀ سیاست و رسانه سخنرانی کردند.

«راینر باوم»، برگزارکنندۀ تظاهرات، در مصاحبه با راشا تودی اظهار داشت: «رسانه‌ها ابتدا در مورد خبر برگزاری تظاهرات سکوت کردند ولی بعد تحریم رسانه‌ای شکست و رسانه‌های بی‌شماری در مورد این تظاهرات گزارش دادند. تلاش می‌شود فضای عمومی آلمان “جنگی” شود و این تظاهرات برای مقابله با آن، و برای پاکیزه کردن این فضا است. مردم از دروغ و تبلیغات جنگ دولت خسته شده‌اند».

یکی از سخنرانان تظاهرات، «اِکارد زیکر»، در مصاحبه با راشا تودی گفت: «تودۀ عظیمی از مردم که تاکنون سکوت کرده‌اند باید به خیابان‌ها بیایند، ما مسایل عدیده‌ای داریم: کار، عدالت اجتماعی، محیط زیست و صلح که باید به آن‌ها بپردازیم و دولت آلمان باید این را درک کند.» او شرایط فعلی آلمان را با جنبش بزرگ صلح‌طلبی در دهۀ هشتاد میلادی مقایسه کرد و گفت: «من شرایط فعلی را خطرناک‌تر از آن‌زمان می‌بینم، چون اکنون دولت آلمان در صدد است از نظر نظامی بزرگ‌تر و قدرتمند‌تر شود و این احمقانه و ماجراجویانه است.»

در این تظاهرات، «سارا واگنکنشت»، عضو سابق حزب چپ که اخیراً از این حزب کناره‌گیری کرده و در صدد است حزب جدیدی تأسیس کند، نیز سخنرانی کرد و از سیاست آلمان در قبال جنگ اوکراین و جنگ در خاورمیانه به‌شدت انتقاد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *