ناتو قصد دارد پروسه‌ای سهل‌تر برای عضویت در ناتو به اوکراین پیشنهاد کند

Print Friendly, PDF & Email

راشا تودی، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ به‌گزارش پرتال «یورواکتیو»، ناتو می‌خواهد به‌جای برنامۀ عملِ زمان‌بر، برنامۀ سالیانۀ متناسبی برای عضویت در ناتو به اوکراین پیشنهاد کند. بنا به گزارش پرتال مزبور، قرار است روز چهارشنبه ۲۹ نوامبر ناتو و نمایندگان کی‌یف فهرست اصلاحات لازم برای عضویت اوکراین در ناتو را امضا کنند. بنا به همین گزارش، ایالات متحدۀ آمریکا و آلمان مخالف روند سختگیرانه و زمانبرِ معمول برای عضویت اوکراین در ناتو هستند و برنامۀ سالیانۀ متناسب را ترجیح می‌دهند که اوکراین باید آن را به‌تدریج انجام دهد. در ادامۀ گزارش آمده است: «وزرای کشور‌های عضو ناتو پیش‌نویس برنامۀ سالیانه‌ای را که اوکراین تهیه خواهد کرد و در آن توصیه‌های کشور‌های عضو جهت اصلاحات تعیین‌شده قید گردیده تصویب خواهند کرد، و درصورت اجرای مفاد برنامه توسط اوکراین، این کشور پس از پایان جنگ به‌عضویت ناتو در خواهد آمد.»

دیپلمات‌های ناتو به پرتال «یورواکتیو» گفته‌اند که اجرای برنامۀ سالیانه سهل‌تر از روند سختگیرانه و زمانبر معمول است. برخلاف برنامۀ سابق اصلاحات، که شامل ۳۰۰ صفحه بود، برنامۀ سالیانۀ متناسب ۱۰ صفحه خواهد بود و حاوی فهرستی از اصلاحات است. اوکراین موفقیت در اجرای این فهرست را در دیدار سران ناتو در تابستان ۲۰۲۴ ارائه خواهد داد. طبق گفته‌ٔ دیپلمات‌های مزبور، این برنامه شامل حفظ حقوق اقلیت‌ها، رعایت حقوق بشر در عرصه‌های مختلف، و دموکراسی خواهد بود.

در سپتامبر ۲۰۲۲، رئیس جمهور اوکراین «ولادیمیر زلنسکی» اعلام کرد که تقاضایی برای عضویت در ناتو در پروسه‌ای اختصاری ارائه داده است. در اجلاس سران ناتو در تابستان سال جاری در «ویلینیوس» مصوب شد که از عضویت اوکراین در ناتو در روندی چند ساله در صورت اجرای اصلاحات لازم حمایت خواهد شد. همان موقع مسکو در واکنش به تقاضای عضویت اوکراین در ناتو گفت که دلیل آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، قصد این کشور برای عضویت در ناتو بود و به‌همین دلیل روند مسائل را به‌دقت دنبال خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *