تحلیل داخلی ارتش آلمان: در جنگ غزه غرب «حاکمیت بر روایت» را از دست می‌دهد

Print Friendly, PDF & Email

راشا تودی، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ «مرکز ارتباطات عملیاتی» ارتش آلمان در تحلیلی به این نتیجه رسیده است که حماس در جنگ رسانه‌ای پیروز شده است. پس از حملۀ حماس به اسرائیل، و متعاقب آن تهاجم اسرائیل به غزه، تخریب نوار غزه و مجازات جمعی مردم، رسانه‌های غربی تلاش کردند با گزارشات یکسونگرانه و به‌نفع اسرائیل، ابعاد جنایات این کشور را کم اهمیت جلوه دهند. ولی اکنون زنگ‌های خطر برای غرب به‌صدا درآمده است.

جنگ فعلی در خاورمیانه یک جنگ رسانه‌ای است. جنگ در توئیتر، اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ، فیس‌بوک، و یوتیوب در جریان است. کاربران پلاتفرم‌های مزبور اخبار جنگ در درون غزه را به سراسر جهان می‌فرستند، درست مانند اسرائیل که از طریق رسانه‌های جمعی و همان پلاتفرم‌ها روایت خود را به جهان مخابره می‌کند.

بنا به تحلیل داخلی مرکز ارتباطات عملیاتی ارتش آلمان که به بیرون درز کرده، غرب در مسابقۀ «حاکمیت بر روایت‌ها» در معرض این خطر قرار دارد که حماس در این جنگ برنده شود. در تحلیل مزبور به حملۀ ارتش اسرائیل به بیمارستان «الشفا» اشاره شده است. در جریان حمله به بیمارستان، اسرائیل با ادعای حضور نیروهای حماس در بیمارستان تلاش کرد تا حمله به آن را توجیه کند و طرف فلسطینی قاطعانه این ادعا را رد کرد. نتیجه‌گیری مرکز ارتباطات عملیاتی ارتش آلمان دایر بر این است که حماس به‌کمک بازیگرانی که فعالانه اخبار جنگ در نوار غزه را منتشر کردند موفق شد تمرکز افکارعمومی در منطقۀ خاورمیانه و جهان را به درد و رنج مردم غیرنظامی جلب کند.

در تحلیل مزبور گفته شده که در آینده هم محتمل است که همان بازیگران رسانه‎‌ای که روایتی ضد روایت اسرائیل پخش می‌کنند حاکمیت خود بر افکارعمومی را در خاورمیانه تحکیم بخشند. این واقعیت ایجاب می‌کند که اسرائیل اعمال خود را قانونی کند و نشان دهد که این کشور حقوق بین‌الملل بشردوستانه را رعایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *